dax att dra en uppdatering tror jag! Har varit extremt lat och trött på bilen hittills i vinter, men det ska nog lossna snart tror jag.
Fick i huvudet att det skulle behövas lite större däck på bilen tills nästa år, så jag har hållit på och moddat dit en uppsättning 28x10.5-15 däck istället för 26" däcken jag åkt med i år. Inte så mycket större, men det gör säkert en del på fästet hoppas jag! och så får jag upp topspeeden lite då jag börjat närma mig maxfart på bilen med dom däck jag åkt med. Nu blir teoretisk topspeed över 260knyck.
Kapat!

Såhär ser början på nya innerskärmarna ut, har försökt att kapa så lite som möjligt i bilen, och att försöka slippa röra ytterplåten på den.

Typ såhär börjar det se ut.

Har även börjat skaffa lite nya prylar till motorn!!
Fick tag på en fabriksny vev till vettigt pris med 93.2mm slaglängd istället för 90mm som jag åkt med tidigare.
Samt en uppsättning lätt begagnade Arrow-stakar med nya bultar för rätt peng!
Nya veven och gamla veven

Vikt gamla veven...

vikt nya veven!

Nya vevstakarna

ny stake mot gammal. den nya 7.5mm längre för att få vettig vevstaksgeometri trots att slaget ökar.

vikt på gamla staken.

vikt på nya staken trots att den är längre!

lägre roterande vikt ger effekt och hållbarhet

Men längre slaglängd och längre stakar innebär att det behövs nya kolvar med uppflyttad kolvbult för att få allt att lira. Så det har jag beställt, med 82mm borr istället för 81.5mm, så nu blir motorn på 2.46l istället för 2.3l. Mer volym ger mer effekt!
Sen hoppas jag på att dom nya kolvarna även är lättare än dom gamla, då dom blir lite kortare, och även har jag gått ner i kolvbults-diameter från 23mm till 21mm, så det bör göra en del på vikten
Sen har jag även tänkt försöka bygga torrsumps-smörjning på motorn tills nästa år! för att försöka få motorn att hålla bättre. Blir även diesellager i den.
Oljepump, 6-stegs auto verdi. En av dom bästa man kan köpa.

Och en torrsumpstank. Så nu ska oljan vara i den istället för att ligga i tråget och skvimpa runt. Pumpen borde dessutom klara av att hålla lite undertryck i vevhuset. det är väldigt bra i så fall för effekten och hållbarheten.

Och till sist, kommer inte ihåg om jag lagt in bilder på kamdreven en polare gjort åt mig?