MickeM wrote:
Svar på fråga 1: Nej det räcker absolut inte. En 2-taktare blir ju het när
man kör utan kåpa, räkna ut resten själv.

Alternativ 1: Ta upp hål fram i kåpan och under till.
Alternativ 2: Kanske finns.
En motor skall väl inte vara kall

Det är ju en av många indikationer på
att den inte går. Så, finns det nån som har någon fakta på hur mycket kylning/luftflöde
min OS-55 behöver? Finns det maskinexperter här på
motorportalen?

Tänka själv

........

... På sommaren kan luften vara 25 grader och de flyger
på ställen där det är 30 grader i luften....

OS-55 ger 1.7 hk men hur mycket värme ger den??
Kan en OS55 värma 300 liter luft från 25 till 30 grader på en minut?
MickeM wrote:
Svar på fråga 2: Om du 100% struntar i aerodynamik är det väl rätt
räkna ut, men det är irrelevant så det är inte ens värt räkna ut vad
det blir?

Avrundat:
2 x 2cm2 = 4cm2 = 0,0004m2
50km/h = 13,89m/s
0,0004 x 13,89 =0,005556m3/s
0,005556 x 60 = ca 0,33m3/min
Såå... 330 liter luft per minut, eller? Har jag nåt decimalfel? Låter mycket.
Irrelevant

Va? För mycket vetenskap för Djäkenfältare? Empiriska tester som gäller?
- alltså den hårda vägen ?
Hm... Tänka själv....
- 50 000 m/timme
- 4 cm2 är ju som 0,01 m x 0,04 m

Det är ju 20 m3 per timme
Det är ju 0,33 m3 per minut, alltså ...

.... 330 liter per minut
Sen försvinner 42% av flödet (pg "drag"

) men så flyger jag 65 km istället
så blir det.....

.....

....... 248 liter per minut
Kanske man börja värma kojan med OS-55:an? Hm,...
Eller har jag tänkt fel

........ alldeles själv
