Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Mon 23 Jun 2025, 00:26

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 179 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu 15 Jan 2009, 21:27 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Hm, jag glömde..... :oops: att man ska väga in med ljuddämparen :D

Nåja, det är bara lite preliminärt jag kollat CG. Ser ut att bli ca 115 - 120 mm :)
med "normal" placering av acken.
Enligt råd från olika Quest piloter skall CG vara någonstans 110-130 mm.


Men nu har jag problem: Hjälp :shock:

Kolla vad ljuddämpare passar bra i motorkåpan :D men.....

... hur skall jag kunna skruva fast ljuddämparen på min OS-55:a ?? :cry:
utan att ta hål i kåpan

... TIPS ?????


Image

men nu är det inte mycket kvar.... :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 15 Jan 2009, 21:56 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31739
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Du får väl göra som jag gjorde på min Porter.
http://www.motorportalen.net/phpbb/user ... 3892_1.jpg


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 15 Jan 2009, 22:23 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
MickeM wrote:
Du får väl göra som jag gjorde på min Porter.
http://www.motorportalen.net/phpbb/user ... 3892_1.jpg


Hm, ursäkta att jag är lite dum... :roll: men hur gjorde du?

Är hålet för ljuddämparen ända fram till skrovet? Alttså jag menar.....
hm, alttså att du kunde knuffa kåpan på efter att dämpen var monterad? eller?

Men jag vill inte ta större hål i kåpan :cry:

Skall man borra ur gängorna på dämpen och ha genom gående bultar? men
då rundar/snurrar ju de :roll: Löda bultar?

Vem har lösning?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 16 Jan 2009, 00:04 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31739
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Skär en "spricka" istället för ta upp hål hela vägen? Syns mindre bakom
pipan. Annars vet jag inte hur du skulle göra. Gör som mig du. Såga
upp hela vägen. =) Sen finns det skruv som håller noskåpan på plats.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 16 Jan 2009, 00:08 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
Glidaren wrote:
Vem har lösning?

4-takt :wink:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 16 Jan 2009, 00:11 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31739
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Glidaren wrote:
Vem har lösning?

4-takt :wink:

Det är ju helt rätt det! :D 4-takt är väl det enda som ska vara i ett 3D-flyg :D

Gliddarn! Byt mottor!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 16 Jan 2009, 00:11 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
MickeM wrote:
Skär en "spricka" istället för ta upp hål hela vägen? Syns mindre bakom
pipan. Annars vet jag inte hur du skulle göra. Gör som mig du. Såga
upp hela vägen. =) Sen finns det skruv som håller noskåpan på plats.


Aha... :D

Kanske det var lösningen? Men det blir att "bända" lite för att få den förbi
motorkåpan :?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 17 Jan 2009, 23:00 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Nu har hon varit och provsutit i cockpit. Lite problem att få alla hårlockar
på insidan när huven skall fast ;)

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 20 Jan 2009, 23:21 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Så har man testat på lite nya grejer i samband med byggandet av Quest 50.

Första gången jag har glödstiftsförlängare i ett flyg. Så här blir glödstiftsförlängaren
placerad. Nästan klart... med den saknar nått. Ser du vad? :D
Nåja, det kommer..... snart :)

Image


Tänk att det tog så här länge innan man fattade att det är så här en strömbrytare ska vara:
- Lampa som visar när strömmen är påslagen
- Laddningskontakt på utsidan av flyget

Image


Vikten blir inte efter manualen. Manualen sägar att CG skall vara 95-105 mm men
flertalet forum nämner CG 115 - 125 mm. Med acken längst fram i utrymmet
så kommer CG att bli ca 115 mm. Om flyget är helt efter första flygningarna
så kan man ju flytta CG bakåt lite senare :wink:

Image

Ljuddämparen på plats. motorhuven uppskuren ...

så kom vi då till dagens stora fråga: Kommer motorhuven att komma på plats? :D

Image :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 21 Jan 2009, 00:09 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31739
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Har du inte glömt en viktig detalj med din glödströmsförlängare? ;-)
Kika på min Porter så ser du.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 21 Jan 2009, 00:14 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
MickeM wrote:
Har du inte glömt en viktig detalj med din glödströmsförlängare? ;-)
Kika på min Porter så ser du.


Jo, den är ca 10 cm men ack så viktig....


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 22 Jan 2009, 00:20 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Glidaren wrote:

Ljuddämparen på plats. motorhuven uppskuren ...

så kom vi då till dagens stora fråga: Kommer motorhuven att komma på plats? :D


Jag kan avslöja att den inte gick att få på plats med ljuddämparen monterad..... :roll:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 22 Jan 2009, 00:24 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Och så en bild av en unik kabel,

Image

Den röd kontakten till pluspolen och den blå till minus,

eller hur var det nu? :?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 22 Jan 2009, 00:30 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
Det jobbas hela nätterna ser jag :lol:
Tur att vi har aktiva flygare så man kan sitta och följa med utvecklingen :lol:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 22 Jan 2009, 00:38 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Fråga1: Kommer motor att få tillräckligt med luft?

- hålen är ca 2 cm2 vardera
- två hål
- om man flyger 50 km/timme

Fråga 2: Hur mycket luft passerar i genom motorkåpan per minut? :roll:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 22 Jan 2009, 00:48 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
Glidaren wrote:
Fråga1: Kommer motor att få tillräckligt med luft?

- hålen är ca 2 cm2 vardera
- två hål
- om man flyger 50 km/timme

Fråga 2: Hur mycket luft passerar i genom motorkåpan per minut? :roll:

Jag tycker du har för lite luft som kyler motorn om jag tittar på översta bilden.
En öppning under propellern (ett litet smile) ska det vara.

Viktigt är att luften också slipper ut och där ska det vara större diameter men det har du ser jag.

Svar på fråga 1: Nej det kommer inte att räcka.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 22 Jan 2009, 00:53 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Mr X wrote:

Svar på fråga 1: Nej det kommer inte att räcka.


Är det verkligen så illa? Var hittar man fakta om det då? :shock:

Och på fråga B svarar vi....


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 22 Jan 2009, 00:55 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
Glidaren wrote:
Och på fråga B svarar vi....

Vet ej

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 22 Jan 2009, 08:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31739
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Svar på fråga 1: Nej det räcker absolut inte. En 2-taktare blir ju het när
man kör utan kåpa, räkna ut resten själv. ;-)
Alternativ 1: Ta upp hål fram i kåpan och under till.
Alternativ 2: Kanske finns.

Svar på fråga 2: Om du 100% struntar i aerodynamik är det väl rätt
räkna ut, men det är irrelevant så det är inte ens värt räkna ut vad
det blir? :D

Avrundat:
2 x 2cm2 = 4cm2 = 0,0004m2
50km/h = 13,89m/s
0,0004 x 13,89 =0,005556m3/s
0,005556 x 60 = ca 0,33m3/min

Såå... 330 liter luft per minut, eller? Har jag nåt decimalfel? Låter mycket.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 22 Jan 2009, 09:44 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
MickeM wrote:
Svar på fråga 1: Nej det räcker absolut inte. En 2-taktare blir ju het när
man kör utan kåpa, räkna ut resten själv. ;-)
Alternativ 1: Ta upp hål fram i kåpan och under till.
Alternativ 2: Kanske finns.


En motor skall väl inte vara kall :shock: Det är ju en av många indikationer på
att den inte går. Så, finns det nån som har någon fakta på hur mycket kylning/luftflöde
min OS-55 behöver? Finns det maskinexperter här på motorportalen? :wink:

Tänka själv :shock: ........ :roll:... På sommaren kan luften vara 25 grader och de flyger
på ställen där det är 30 grader i luften.... :roll: OS-55 ger 1.7 hk men hur mycket värme ger den??
Kan en OS55 värma 300 liter luft från 25 till 30 grader på en minut?


MickeM wrote:
Svar på fråga 2: Om du 100% struntar i aerodynamik är det väl rätt
räkna ut, men det är irrelevant så det är inte ens värt räkna ut vad
det blir? :D

Avrundat:
2 x 2cm2 = 4cm2 = 0,0004m2
50km/h = 13,89m/s
0,0004 x 13,89 =0,005556m3/s
0,005556 x 60 = ca 0,33m3/min

Såå... 330 liter luft per minut, eller? Har jag nåt decimalfel? Låter mycket.


Irrelevant :shock: Va? För mycket vetenskap för Djäkenfältare? Empiriska tester som gäller?
- alltså den hårda vägen ? :D

Hm... Tänka själv.... :roll:
- 50 000 m/timme
- 4 cm2 är ju som 0,01 m x 0,04 m
:arrow: Det är ju 20 m3 per timme :D

Det är ju 0,33 m3 per minut, alltså ... :roll: .... 330 liter per minut :D

Sen försvinner 42% av flödet (pg "drag" :wink: ) men så flyger jag 65 km istället
så blir det..... :roll: ..... :roll: ....... 248 liter per minut :D
Kanske man börja värma kojan med OS-55:an? Hm,... :D

Eller har jag tänkt fel :roll: ........ alldeles själv :D :D :D


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 179 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group