Tobben wrote:
MickeM wrote:
Tobben - Flög Bogserarn. Flög fint som vanligt. Och sakta! Motorstopp
tyckte jag mig se? =) Vill snart se en seglare dras efter den där hörru!
/MickeM
Jojo, vi måste bara konstruera drag- och släpplogistiken först, men den dagen kommer förr eller senare ...
Motorstoppet var rätt uppfattat. Igår kändes det som min trogne HP 61:a börjar lida av lite ålderskrämpor - inte ville den starta med en flipp på propellern och inte ville den gå jämt och mata ut sin vanliga effekt. Jag börjar bli lite orolig med tanke på kommande bogseringsuppdrag ...
För övrigt tackar jag för komplimangen! Farten anpassar jag ju efter åldern. Det gick fortare för 30-40 år sedan. Nu har varken storlek eller fart någon betydelse, det bästa jag vet är smygande sköna landningar och grejerna hela hem.
Vill passa på och tacka dig Micke för det stora arbete du lägger ner på vårt forum. Det är så roligt att kunna följa med vad som händer i text och bild. Portalen har stor betydelse för att hålla ihop gänget och få vår pånyttfödda hobby att leva länge denna gång!

Tack tack!

Man hålls igång av att eget intresse men också för att det
finns så många trevliga personer som håller igång denna hobby och
aktivt bygger och flyger. Skulle man vart ensam skulle inte många haft
många flygtimmar per år.
Vad gäller alternativ för hur man släpper vajern vid bogsering så kan
du registrera dig på
www.rcflyg.se (om du inte redan är reggad där)
och fråga i forumet. Finns en speciell forumdel där för just segelflyg
och det utövas rätt aktivt i Sverige (kastas, vinchas, bogseras). Men
känner jag er rätt så vill nu konstruera något själva

Bara ett
servo med servo-arm som går i en skåra som släpper linan verkar
enklast vad jag kan komma på nu.
Aptitretare med stora grejer (observera märkningarna på vajern/linan):
http://www.youtube.com/watch?v=BfnC7QPp ... re=related
Din HP61... börjar den få dålig komp? Läcker den? Provat bytt stift,
dom brukar inte klara tomgång när dom blir halvt uppbrända? Öka
nitrometanprocenten i bränslet kanske? Det brukar ge bättre tomgång.
Tex om du har 5 nu så öka till 10. Mer nitro = mer lättstartad också.
Igår ändrade luftfuktigheten rätt mycket. Jag fick till och med justera
bränsleblandningen mellan första och sista flygningarna! En motor som
gått länge brukar ju bygga upp beläggningar i förgasare och lite varstans,
kanske dags ta upp och rengöra? Ricinoljan fettar ju fast det mesta
fast man kör motorerna.