Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 20 Jun 2025, 22:33

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 1017 posts ]  Go to page Previous  1 ... 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29 ... 51  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed 06 Aug 2008, 22:53 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
MickeM wrote:
Sju i luften!!!
1 Glidarn upp först (och sist ner förstås)


Men det var jämt skägg med Kamikaze :D

Det var bara glidtalet på hans kärra och min Carita som skiljde oss åt :wink: annars hade jag blivit näst sist i luften :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 06 Aug 2008, 23:22 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 07 Aug 2008, 00:23 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31703
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kommer lite till bilder... som Shade med flera fotat. Jag sållade grovt
och förminskade rejält på snabbaste enklaste sätt, resultat? Näh! Det
får Shade själv fixa om nån vill ha större bilder. Shade, med så fin
kamera och Mac borde du kunna fixa detta i ett huj själv ;-)

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 07 Aug 2008, 04:52 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun 04 May 2008, 09:55
Posts: 121
MickeM wrote:
Tobben - Flög Bogserarn. Flög fint som vanligt. Och sakta! Motorstopp
tyckte jag mig se? =) Vill snart se en seglare dras efter den där hörru!
/MickeM


Jojo, vi måste bara konstruera drag- och släpplogistiken först, men den dagen kommer förr eller senare ... :lol:
Motorstoppet var rätt uppfattat. Igår kändes det som min trogne HP 61:a börjar lida av lite ålderskrämpor - inte ville den starta med en flipp på propellern och inte ville den gå jämt och mata ut sin vanliga effekt. Jag börjar bli lite orolig med tanke på kommande bogseringsuppdrag ... :(
För övrigt tackar jag för komplimangen! Farten anpassar jag ju efter åldern. Det gick fortare för 30-40 år sedan. Nu har varken storlek eller fart någon betydelse, det bästa jag vet är smygande sköna landningar och grejerna hela hem. :wink:
Vill passa på och tacka dig Micke för det stora arbete du lägger ner på vårt forum. Det är så roligt att kunna följa med vad som händer i text och bild. Portalen har stor betydelse för att hålla ihop gänget och få vår pånyttfödda hobby att leva länge denna gång! :D

_________________
Flying greetings from The Red Baron in Salt Lake!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 07 Aug 2008, 08:33 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
o så lite bilder till.

Image

Glidarn flyger knivegg nära marken :shock:
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 07 Aug 2008, 11:04 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31703
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tobben wrote:
MickeM wrote:
Tobben - Flög Bogserarn. Flög fint som vanligt. Och sakta! Motorstopp
tyckte jag mig se? =) Vill snart se en seglare dras efter den där hörru!
/MickeM


Jojo, vi måste bara konstruera drag- och släpplogistiken först, men den dagen kommer förr eller senare ... :lol:
Motorstoppet var rätt uppfattat. Igår kändes det som min trogne HP 61:a börjar lida av lite ålderskrämpor - inte ville den starta med en flipp på propellern och inte ville den gå jämt och mata ut sin vanliga effekt. Jag börjar bli lite orolig med tanke på kommande bogseringsuppdrag ... :(
För övrigt tackar jag för komplimangen! Farten anpassar jag ju efter åldern. Det gick fortare för 30-40 år sedan. Nu har varken storlek eller fart någon betydelse, det bästa jag vet är smygande sköna landningar och grejerna hela hem. :wink:
Vill passa på och tacka dig Micke för det stora arbete du lägger ner på vårt forum. Det är så roligt att kunna följa med vad som händer i text och bild. Portalen har stor betydelse för att hålla ihop gänget och få vår pånyttfödda hobby att leva länge denna gång! :D

Tack tack! :D Man hålls igång av att eget intresse men också för att det
finns så många trevliga personer som håller igång denna hobby och
aktivt bygger och flyger. Skulle man vart ensam skulle inte många haft
många flygtimmar per år.

Vad gäller alternativ för hur man släpper vajern vid bogsering så kan
du registrera dig på www.rcflyg.se (om du inte redan är reggad där)
och fråga i forumet. Finns en speciell forumdel där för just segelflyg
och det utövas rätt aktivt i Sverige (kastas, vinchas, bogseras). Men
känner jag er rätt så vill nu konstruera något själva ;-) Bara ett
servo med servo-arm som går i en skåra som släpper linan verkar
enklast vad jag kan komma på nu.

Aptitretare med stora grejer (observera märkningarna på vajern/linan):
http://www.youtube.com/watch?v=BfnC7QPp ... re=related

Din HP61... börjar den få dålig komp? Läcker den? Provat bytt stift,
dom brukar inte klara tomgång när dom blir halvt uppbrända? Öka
nitrometanprocenten i bränslet kanske? Det brukar ge bättre tomgång.
Tex om du har 5 nu så öka till 10. Mer nitro = mer lättstartad också.
Igår ändrade luftfuktigheten rätt mycket. Jag fick till och med justera
bränsleblandningen mellan första och sista flygningarna! En motor som
gått länge brukar ju bygga upp beläggningar i förgasare och lite varstans,
kanske dags ta upp och rengöra? Ricinoljan fettar ju fast det mesta
fast man kör motorerna.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 07 Aug 2008, 11:18 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Fri 12 Oct 2007, 10:28
Posts: 1015
Location: Mariehamn
JS_ wrote:
o så lite bilder till.

Image



SAS!!!!!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 07 Aug 2008, 13:13 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31703
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kom lite fler bilder i efterhand... Dom roliga men farliga bilderna ;-)

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 07 Aug 2008, 13:16 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
haha :lol: inte så ofta men ser nån springer undan sitt eget plan.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 07 Aug 2008, 13:18 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31703
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
JS_ wrote:
haha :lol: inte så ofta men ser nån springer undan sitt eget plan.

Del två i det hela... vart är flyget på väg? Steffa slutade fota av nån
anledning Men, jag tror Camb fick det på film, eller i alla fall en reaktion.
Hörde att filmen är på kommande. =)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 07 Aug 2008, 13:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31703
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bilder från när Ålandstidningen var på fältet 29 juli 2008 finns nu
i galleriet (Joneey som lagt upp åt oss). JS som fotat. Tack bägge =)
http://www.motorportalen.net/galleri/th ... ?album=172


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 07 Aug 2008, 14:06 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Tobben wrote:
Det gick fortare för 30-40 år sedan. Nu har varken storlek eller fart någon betydelse, det bästa jag vet är smygande sköna landningar och grejerna hela hem. :wink:


Vi är några som fortfarande har en bit kvar innan vi får till smygande sköna landningar :D :D :D
Det är liksom landningar mer av typen:
pass på,
spring,
leta i åkern,
gräva fram,
plocka upp ur diken.....

... och så limma :D
Ska det alltså ta 30-40 år innan vi andra lär oss :D :D :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 07 Aug 2008, 14:24 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31703
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Nån som fick med sig min rödgrå normalstora raka mejsel? Använder
den inte ofta, men idag skulle man ju skruva upp el-box på huset,
byta lysrör i badrummet + det värsta av allt, jag har ju inget att blanda
epoxy med :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 07 Aug 2008, 17:01 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
JS_ wrote:
Glidarn flyger knivegg nära marken :shock:
Image


Snyggt va, du är ju min förebild när det gäller kniegg :D :D :D nästa lika tjusigt som du brukar göra det :wink: eller?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 07 Aug 2008, 17:12 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun 04 May 2008, 09:55
Posts: 121
MickeM wrote:
Vad gäller alternativ för hur man släpper vajern vid bogsering så kan du registrera dig på www.rcflyg.se (om du inte redan är reggad där)
och fråga i forumet. Finns en speciell forumdel där för just segelflyg
och det utövas rätt aktivt i Sverige (kastas, vinchas, bogseras). Men
känner jag er rätt så vill nu konstruera något själva ;-) Bara ett
servo med servo-arm som går i en skåra som släpper linan verkar
enklast vad jag kan komma på nu.
...
Din HP61... börjar den få dålig komp? Läcker den? Provat bytt stift,
dom brukar inte klara tomgång när dom blir halvt uppbrända? Öka
nitrometanprocenten i bränslet kanske? Det brukar ge bättre tomgång.
Tex om du har 5 nu så öka till 10. Mer nitro = mer lättstartad också.
Igår ändrade luftfuktigheten rätt mycket. Jag fick till och med justera
bränsleblandningen mellan första och sista flygningarna! En motor som
gått länge brukar ju bygga upp beläggningar i förgasare och lite varstans,
kanske dags ta upp och rengöra? Ricinoljan fettar ju fast det mesta
fast man kör motorerna.


Tack för tipsen med vajersläppet. Vi har en egen konstruktion halvvägs klar :idea: och nu ska vi öka trycket i fabriken. Filmen från Norge med Vilgan som bogserade segelflyg eggade oss ordentligt. Vi ska testa med Oscars lilla segelflyg och fungerar det tillfredsställande så ska han investera i ett större plan. :D

Beträffande min motor så renoverade jag den i vintras. Men stiftet är faktiskt - hör och häpna över 30 år gammalt - snacka om kvalitet. Ska kolla, du har troligtvis rätt att det är dags att byta. Nytt stift ger säkert lättare start, bättre tomgång och mer effekt då det gäller att ha maximal förbränning. Så kanske HP61:an undviker museihyllan än en gång. :)

_________________
Flying greetings from The Red Baron in Salt Lake!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 07 Aug 2008, 17:22 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
Glidaren wrote:
JS_ wrote:
Glidarn flyger knivegg nära marken :shock:
Image


Snyggt va, du är ju min förebild när det gäller kniegg :D :D :D nästa lika tjusigt som du brukar göra det :wink: eller?

Ja vi börjar bli bra på det där :D :roll:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 07 Aug 2008, 17:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
Hit and run on Djäkenfältet men ni skulle ha sett fortsättningen :shock:
Image

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 07 Aug 2008, 18:22 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31703
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tobben wrote:
Beträffande min motor så renoverade jag den i vintras. Men stiftet är faktiskt - hör och häpna över 30 år gammalt - snacka om kvalitet. Ska kolla, du har troligtvis rätt att det är dags att byta. Nytt stift ger säkert lättare start, bättre tomgång och mer effekt då det gäller att ha maximal förbränning. Så kanske HP61:an undviker museihyllan än en gång. :)

Glödstift kan glöda och se fina ut när man lägger på glödaren, men det
betyder inte att de funkar som de skall för det. Har såna stift hemma
som glöder men som aldrig får motorn att klara tomgång. När jag
pysslade med RC-bilar förut så var detta vanligt. Otroligt att grejerna
håller så länge fast de är utsatta av ricinoljor osv. :shock: Tar du reda
på vilket stift du har och frågar på köpes så kanske nån har rätt stift
hemma. Jag har några olika, Shade har. Säkert nån till med.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 07 Aug 2008, 22:07 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
Ja då va filmen klar från Djäken 6 Aug.

http://www.motorportalen.net/filmer/200 ... 06_7up.wmv


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 07 Aug 2008, 22:10 
Offline
Motorportalare

Joined: Sun 20 May 2007, 07:51
Posts: 520
Location: Blästorp , Skåne , Sweden
nu e de spännt ...............


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1017 posts ]  Go to page Previous  1 ... 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29 ... 51  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group