Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 05 Jul 2025, 17:31

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 118 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue 16 Aug 2005, 22:02 
Inventarie

Kör: Impreza GT
Låter som att ett nytt datum är klokare än att irra vilse på Alastaros
avåkningszoner pga trötthet... Börjar låta lite desperat detta.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue 16 Aug 2005, 22:36 
Motorportalare

xxblackbird har säkert en bra fundering på det här, det löser sig!

Och för övrigt så tror jag inte att avåkningzonerna på Alastaro är problemet, värre är det då avsaknaden av avåkningszoner längs landsvägarna ner till Hessa! :blink:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 17 Aug 2005, 13:10 
Besökare

Kör: bil
Hej igen!

Jag bokar banan måndag 5 september 2005 från kl. 10-14. Sammanlagt pris blir då 732€ som delas upp lika mellan deltagarna, vi är nu 10st anmälda och det blir då 73.20€ per person.

Angående resan så åker vi Långnäs - Åbo måndag morgon och hem via Helsingfors, då vi slutar köra 14:00 så kan vi ta det riktigt lugnt till Hesa utan att stressa och vi lär ha massor att diskutera på båten så resan går snabbt. Jag mailar över mitt kontonr så får Ni betala in till mig så sköter jag allt pappersarbete. Om vi blir fler än 10st så betalar jag tillbaka överskottet till Er osv.

Boka in båtresorna nu så alla får plats!

Mvh
Johan

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 17 Aug 2005, 13:40 
Inventarie

Så Viking Line kl. 03.30 5 september Långnäs-Åbo... men hem från Hesa?
Vart hamnar man då? Långnäs? Mariehamn? Stockholm? Vilket rederi?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 17 Aug 2005, 14:03 
Besökare

Mariehamn med Viking Line :)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 17 Aug 2005, 14:16 
Besökare

Jag kommer att ta racehojen i en bil och åka hem någon av skärgårdsvägarna eftersom jag har frikort där och är allergisk för dom större humpabåtarna.

Södralinjen från Galtby 17:15 är i Långnäs 21:55

Norra linjen från Gustafs 19:35 är i Hummelvik 23:20

Om det är någon som tänker åka någon av dessa vägar hem så kan ni få draghjälp om ni är osäkra på att hitta.

mvh

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 17 Aug 2005, 14:47 
Rutinerad medlem

Hey. du glömde lägga till Linda. Vi e 11st

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu 18 Aug 2005, 10:17 
Besökare

Uppdaterad anmälningslista 19082005, tyvärr några som fått förhinder men det borde trilla med någon till innan vi åker :)

Johan Granholm #96 Suzuki GSX-R 750 Superbike
Kjell Johansson #96 Suzuki GSX-R 750 Superbike/Kawasaki ZX-6R
Mikael Mattsson Subaru Impreza
Christian Westergård Mazda RX-7
Linda Mattsson Honda Civic Type R
Rikard Järvinen Honda Civic Type R
Jeanette Skinnars
Matts Häggblom BMW 325
Jan Mörn Honda Suzuki GSX-R 1000
Thord Sjöblom Suzuki GSX-R 1000
Sebastian Snällström Suzuki GSX-R 750

Mvh
Johan :D

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 19 Aug 2005, 09:05 
Motorportalare

Ok, åter till diskussionen om förberedelser.

Jag fick rådet att byta bromsvätska innan jag far dit. Blev rekommenderad Motul Racing, det ska väl vara en av de bättre har jag förstått.

Är det något annat som behöver ses över?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 19 Aug 2005, 09:59 
Veteran

Dom säger på Bilmacken att Motul är bäst, kanske har något att göra med att dom säljer den? Nej, skämt å sido så lär den vara bra. Jag kör med Lockheed (tror jag det var) och den fungerar helt ok den också.

Kolla att du har ordentligt med beläggning kvar på bromsbeläggen, ordentligt med mönster på däcken (annars kan det bli lite halt... tro mig, jag har provat), byt olja (gärna i växellådan också) samt kolla efter oljeläckage. Och ta med hjälm.

Sedan får du inte ha någe lösa föremål i bilen. Inte ens en vattenflaska. Och kom ihåg att spänna fast batteriet!

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 19 Aug 2005, 10:15 
Inventarie

Jag vet knappt om jag får ledigt än och skivorna fram tyckte snubben på senaste
servicen var på sluttampen. Hjälm har jag inte. Och köra bort till Hesa för 11h båt
hem har inte lockat såå mycket än...

Annars är det 1L Motul RBF600 som gäller för mig, som jag borde byta till, när nu
det skall ske då jag inte kan göra det själv. Även då nuvarande bromsvätskan
verkar vara på sista andetagen då bromsarna blir svampiga rätt kvickt. Har hört
att Alastaro äter bromsar...

Bara motgångar än så länge... :(

Far alla via Hesa eller far fler med guppebåtarna?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 19 Aug 2005, 10:27 
Motorportalare

<!--QuoteBegin-BlaaBMW+19 Aug 2005, 09:59 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (BlaaBMW @ 19 Aug 2005, 09:59 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Dom säger på Bilmacken att Motul är bäst, kanske har något att göra med att dom säljer den? Nej, skämt å sido så lär den vara bra. Jag kör med Lockheed (tror jag det var) och den fungerar helt ok den också.

Kolla att du har ordentligt med beläggning kvar på bromsbeläggen, ordentligt med mönster på däcken (annars kan det bli lite halt... tro mig, jag har provat), byt olja (gärna i växellådan också) samt kolla efter oljeläckage. Och ta med hjälm.

Sedan får du inte ha någe lösa föremål i bilen. Inte ens en vattenflaska. Och kom ihåg att spänna fast batteriet! [/quote]
Perfekt, mycket bra checklista!

Det var faktiskt på Bilmacken som jag blev rekommenderad Motul, men jag har även läst att många i hondaforumet använder Motul. Det duger säkert åt mig :D

Ang. oljebyte: Är det verkligen värt att byta oljan, den var p åservice i april, och jag har inte kört vidare mycket... inga längre sträckor iaf. Och även byta växellådsoljan på en -03:a? Hur skulle du göra? Det är inte för pengarna, utan mest av lathet...

När du säger hjälm, syftar du på ett vanligt "vurpollon" då, eller ska man ta en ordentlig mc-hjälm?

Micke: Hur ska vi få dig på bättre tankar? Jag vet, <a href='http://www.toralf.de/dtm/two.wmv' target='_blank'>den här är för dig</a>!

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 19 Aug 2005, 12:38 
Veteran

Vad jag har sett av dina bromsskivor Micke så håller nog dom för Alastaro. Möjligtvis att beläggen kan klaga lite (för det är dom som slits mest). Och att byta bromsvätska kan du göra själv. Det du behöver göra före ett banbesök är egentligen bara att blöda bromsarna ordentligt. Då får du bort den dåliga bromsoljan (det bildas vatten i oljan när den konstant värms upp och kyls ner vid bromsning) som sitter längst ut vid oken. Se bara till att alltid ha bromsolja över MIN markeringen i oljebehållaren när du blöder dem.

Jag kör via Hfors. Det är inte så farligt mycket längre eftersom vi redan är en bra bit på vägen när vi startar från Alastaro.

Hjälm... Vilken som helst går väl bra, jag kör med min gamla moppehjälm iaf. Men eftersom det är vi som hyr banan är det nog inte att krav med hjälm. Mera en sådan där bra-att-ha grej bara.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 19 Aug 2005, 12:58 
Motorportalare

Ok, ska ta tag i dessa grejer och fixa det. Jag kan ha hjälm på huvudet, men jag tänker dock inte använda min hjälm, SÅ DET SÅ! :angry: ;)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 19 Aug 2005, 14:27 
Rutinerad medlem

TantGrön: Just pga att du köra bara korta sträckor kan det va bra att byta olja före. Alltid bra med schyst olja i maskinen.
Ska byta nu i veckan tänkte jag...

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 19 Aug 2005, 14:36 
Motorportalare

<!--QuoteBegin-savv3+19 Aug 2005, 14:27 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (savv3 @ 19 Aug 2005, 14:27 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> TantGrön: Just pga att du köra bara korta sträckor kan det va bra att byta olja före. Alltid bra med schyst olja i maskinen.
Ska byta nu i veckan tänkte jag... [/quote]
I växellådan oxå?

Det är lite mera jobb det.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 19 Aug 2005, 14:49 
Veteran

Växellådan skulle säkert må bra av det men jag tror inte att det är lika nödvändigt. Jag har aldrig bytt i min växellåda och ännu håller den ihop (om än knappt...).

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 19 Aug 2005, 14:53 
Rutinerad medlem

bytte i min för ett par månader sen.. så jag skippar det iaf :)

Micke: du ballar inga ur den här gången nu!

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 19 Aug 2005, 15:10 
Motorportalare

<!--QuoteBegin-savv3+19 Aug 2005, 14:53 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (savv3 @ 19 Aug 2005, 14:53 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> bytte i min för ett par månader sen.. så jag skippar det iaf :)

Micke: du ballar inga ur den här gången nu! [/quote]
Eller rättare sagt, Micke kan få bli hemma... men bilen SKA med! :clap:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 19 Aug 2005, 15:23 
Veteran

Klart Micke följer med! B)

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 118 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

All times are UTC + 2 hours