Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Mon 30 Jun 2025, 21:45

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Vad önskar ni er i julklapp
PostPosted: Sat 01 Dec 2007, 16:32 
Motorportalare

Kör: mini
som Rubriken lyder, eftersom att detta är ett motorforum så måste pressenten vara motor relaterad!:wink: någge sånt

då börjar jag

Jag önskar mig en Turbo :twisted:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 01 Dec 2007, 16:39 
Besökare

D sku va kul å få en volovvit jul :wink:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 01 Dec 2007, 20:27 
Veteran

Kör: Helst Kawasaki
550cc spridare :D

Kawasaki KXF 250

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 01 Dec 2007, 20:32 
Bugatti veyron 1st skulle duga :D

Post subject:
PostPosted: Sat 01 Dec 2007, 20:45 
mp.net beroende

Kör: Bil
En ny bil? Typ en subba eller honda civic. :P
Vart ska man skicka önskelistan då? :lol:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 01 Dec 2007, 21:25 
Motorportalare

Dawson wrote:

du får fråga din morsa snällt :roll: haha

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 01 Dec 2007, 21:57 
Rutinerad medlem

Kör: Ford p100
jag önskar mig pengar :twisted:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 01 Dec 2007, 22:38 
Rutinerad medlem

Dawson wrote:

Tomten, 173 00 Tomteboda :lol:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_368298.svd

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 01 Dec 2007, 23:08 
Inventarie

Kör: Impreza GT
Min tråd vart ingen succé! :lol:
http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=2919

Jag återkommer i frågan... :D

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 01 Dec 2007, 23:50 
MickeM wrote:
Min tråd vart ingen succé! :lol:
http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=2919

Jag återkommer i frågan... :D
ibland missar man grejer som skrivs :D Men kanske större chans för tomten att hitta nu.För han läser väl här?? :D

Post subject:
PostPosted: Sun 02 Dec 2007, 01:16 
Motorportalare

Tomten är en riktig Motorportalen **** :roll: (ursäkta språket) :shock:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun 02 Dec 2007, 01:49 
Motorportalare

Sen när bor tomten i Sverige??

BEDRAGARE!! Fejktomten i svenneland är en medioker kopia, en mediahora. Detta har jag hört (indirekt) från nissarna på Korvatontori. Egentligen så bryr dom sig inte, men nog fattar ju vem som helst att det svider lite når en scammer från Ingenstans börjar ta creds for ett bra finländskt sammarbete. "Tomtarna finns där", säger dom i nordligaste Finland om Sverige, "men de är uteslutande på loftet".

Dock har elaka planer smidits om att kidnappa Dalahästen som straff och tvångspara den med Dumbo, det skulle väl passa lill-amerikat! ;) :D

B.t.w. så har jag, på grund av min hårda strävan att informera vilseledna själar om varifrån tomtefar egenligen härstammar, blivit lovad ett par (nästan) nya kammar till bilen. Så följ mitt råd: Se till att hålla dig väl med nissarna så går det bra för dig, men jävlas du så får du en analprobe i julklapp. Och den är omsorgsfullt plaserad, och då menar jag inte under granen!

:D:D

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun 02 Dec 2007, 04:50 
Besökare

TantGron wrote:

Du har så rätt, bor han nånstans så är det antingen på Nordpolen eller på "Korvatunturi" [kårvatontori] (som på svenska blir öronfjäll(kul info)) inte Korvatontori [kårvatåntåri]. (Ursäkta språkpolisen)

"Korvatunturi finns vid landsgränsen."

"Julgubbens hem, det sägenomspunna Korvatunturi, är belägen vid finsk-ryska gränsen i Urho Kekkonens nationalpark. Från Kemihaara, vid UK-parkens gräns, går det en 20 km lång led till Korvatunturi. I ledens slutända i Korvatunturinmurusta kan man beundra Korvatunturi och landskapet som öppnar sig mot Ryssland.
Numera har besökarna även möjlighet att komma till själva Korvatunturi.

Ett besök i julgubbens rike kräver ändå gränszonstillstånd och att en gränsbevakare följer med. Tillstånd kan man fråga efter på Ainijärvis gränsbevakningsstation."

En svårlöslig fråga i mytologin är den om var jultomten bor. I anglosaxisk tradition bor han på Nordpolen, där han har en tomteverkstad med massor av tomtenissar, som tillverkar alla julklappar. Enligt denna traditionen använder han en flygande släde dragen av renar med Rudolf i spetsen, för att flyga runt världen och dela ut julklapparna under natten till Juldagen. I Danmark vet alla barn att "julemanden" bor på Grönland. Finnarna är lika fast övertygade om att "joulupukki"/"julgubben" bor på fjället Korvatunturi i nordöstra Finland, men den ogästvänliga platsen har fått konkurrens av Rovaniemi, där man sedan 1998 haft nöjesfältet SantaPark. En delegation från Rovaniemi har bedrivit lobbying i hopp om att få bli EU-sanktionerade som jultomtens hemort. I Norge och Sverige har man haft mindre behov av att fastställa var tomten bor. Det kan möjligen bero på att kopplingen till gårdstomte-/nissetraditionen är starkare här. I Sverige finns både Sagolandet Tomteland sedan 1984 i Mora och postcentralen i Tomteboda, där de brev som svenska barn skriver till tomten hamnar, och varifrån de också ofta får svar.

Läs gärna mer: http://sv.wikipedia.org/wiki/Jultomten

Santa Claus, also known as Saint Nicholas, Father Christmas, Kris Kringle, or simply "Santa" is a historical, legendary and mythological character associated with bringing gifts on Christmas Eve or Christmas Day. The popular North American form Santa Claus originated as a mispronunciation of Dutch Sinterklaas, which in turn is a contracted form of Sint Nicolaas (Saint Nicholas). However, the Dutch Sinterklaas is different from Santa Claus in many ways: see the section on Dutch folklore. The Dutch word for Santa Claus is Kerstman ("Christmas man"). Santa Claus has a suit that comes in many colors depending on the country. The most common depiction (red with white sleeves, collar, and belt) became the more popular image in the United States in the mid-to-late 19th century.

Läs gärna mer: http://en.wikipedia.org/wiki/Santa_Claus

PS. Jag ber om ursäkt för överkursen men jag har druckit en hel del vin och alla mina vänner har somnat redan, men jag hoppas ändå att min info är ok. DS.

God jul/
bandola

Last edited by bandola on Sun 02 Dec 2007, 13:17, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun 02 Dec 2007, 10:03 
Inventarie

Kör: Impreza GT
bandola wrote:
Du har så rätt, bor han nånstans så är det antingen på Nordpolen eller på "Korvatunturi" [kårvatunturi] (som på svenska blir öronfjäll(kul info)) inte Korvatontori [kårvatåntåri]. (Ursäkta språkpolisen)

Full språkpolis i så fall ;-) "Korvatunturi" -> [kårvatontori] ... u uttalas o och o uttalas å. Lärde jag mig i femman. :roll:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun 02 Dec 2007, 11:17 
Motorportalare

Helt korrekt MickeM.

Det som hände med gamla tråden var att den blev nersölad med massa Offtopic, likadant som det håller på att häna i denna tråd.

ONT: Jag önskar mig egentligen inte så mycket, jag skulle gärna få några böcker som skulle handla om "Great American Cars" eller något liknande, en spegel med Rat Fink (ÄNKAN!!!:P) och kanske nåt litet till. Är inte så inne på det här med jul egentligen.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun 02 Dec 2007, 11:38 
mp.net beroende

Kör: M3/320D E46
Jag önskar mig race kolvar :) :roll:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun 02 Dec 2007, 12:32 
Motorportalare

bandola wrote:
TantGron wrote:

Du har så rätt, bor han nånstans så är det antingen på Nordpolen eller på "Korvatunturi" [kårvatunturi] (som på svenska blir öronfjäll(kul info)) inte Korvatontori [kårvatåntåri]. (Ursäkta språkpolisen)

Jag var dragen!! :D

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun 02 Dec 2007, 12:39 
Besökare

Ett par tusen euro till trim kanske. :roll:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun 02 Dec 2007, 13:14 
Besökare

MickeM wrote:
bandola wrote:

Full språkpolis i så fall ;-) "Korvatunturi" -> [kårvatontori] ... u uttalas o och o uttalas å. Lärde jag mig i femman. :roll:

Du så rätt Micke. Det var kanske lite sent på dygnet att börja med såna där övningar, men jag hade så tråkigt :D

TantGron wrote:
bandola wrote:
TantGron wrote:

Jag var dragen!! :D

Inte bara jag som sitter där i fyllan och harvar då :lol:

När det nu ändå handlar om tomten kan vi ju ta teorin om hans existens också. Största delen av er har säkert läst det nån gång i livet men kan va kul ändå.
http://users.student.lth.se/d97hbo/html/tomten.htm

Sen för att jag ska va lite ontopic så önskar jag mig en bra vinter med mycket snö.

mvh
bandola

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun 02 Dec 2007, 13:24 
Rutinerad medlem

Ja, jag önskar mig massor med skraplotter, för då finns det ju en större chans att jag vinner lite $$$, som resulterar i att Hondan får lite mera ponnysar under läppen.... Jag har blivit biten.... Jag vet precis hur du känner dig Herr Järvinen.... De är ett otyg till bil till att skapa ett beroende.... :lol:

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours