TantGron wrote:
Sen när bor tomten i Sverige??
Du har så rätt, bor han nånstans så är det antingen på Nordpolen eller på "Korvatunturi" [kårvatontori] (som på svenska blir öronfjäll(kul info)) inte Korvatontori [kårvatåntåri]. (Ursäkta språkpolisen)
"Korvatunturi finns vid landsgränsen."
"Julgubbens hem, det sägenomspunna Korvatunturi, är belägen vid finsk-ryska gränsen i Urho Kekkonens nationalpark. Från Kemihaara, vid UK-parkens gräns, går det en 20 km lång led till Korvatunturi. I ledens slutända i Korvatunturinmurusta kan man beundra Korvatunturi och landskapet som öppnar sig mot Ryssland.
Numera har besökarna även möjlighet att komma till själva Korvatunturi.
Ett besök i julgubbens rike kräver ändå gränszonstillstånd och att en gränsbevakare följer med. Tillstånd kan man fråga efter på Ainijärvis gränsbevakningsstation."
En svårlöslig fråga i mytologin är den om var jultomten bor. I anglosaxisk tradition bor han på Nordpolen, där han har en tomteverkstad med massor av tomtenissar, som tillverkar alla julklappar. Enligt denna traditionen använder han en flygande släde dragen av renar med Rudolf i spetsen, för att flyga runt världen och dela ut julklapparna under natten till Juldagen. I Danmark vet alla barn att "julemanden" bor på Grönland. Finnarna är lika fast övertygade om att "joulupukki"/"julgubben" bor på fjället Korvatunturi i nordöstra Finland, men den ogästvänliga platsen har fått konkurrens av Rovaniemi, där man sedan 1998 haft nöjesfältet SantaPark. En delegation från Rovaniemi har bedrivit lobbying i hopp om att få bli EU-sanktionerade som jultomtens hemort. I Norge och Sverige har man haft mindre behov av att fastställa var tomten bor. Det kan möjligen bero på att kopplingen till gårdstomte-/nissetraditionen är starkare här. I Sverige finns både Sagolandet Tomteland sedan 1984 i Mora och postcentralen i Tomteboda, där de brev som svenska barn skriver till tomten hamnar, och varifrån de också ofta får svar.
Läs gärna mer:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jultomten
Santa Claus, also known as Saint Nicholas, Father Christmas, Kris Kringle, or simply "Santa" is a historical, legendary and mythological character associated with bringing gifts on Christmas Eve or Christmas Day. The popular North American form Santa Claus originated as a mispronunciation of Dutch Sinterklaas, which in turn is a contracted form of Sint Nicolaas (Saint Nicholas). However, the Dutch Sinterklaas is different from Santa Claus in many ways: see the section on Dutch folklore. The Dutch word for Santa Claus is Kerstman ("Christmas man"). Santa Claus has a suit that comes in many colors depending on the country. The most common depiction (red with white sleeves, collar, and belt) became the more popular image in the United States in the mid-to-late 19th century.
Läs gärna mer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Santa_Claus
PS. Jag ber om ursäkt för överkursen men jag har druckit en hel del vin och alla mina vänner har somnat redan, men jag hoppas ändå att min info är ok. DS.
God jul/
bandola