BuuMi wrote:
runkiz: gör de bara enduro modeller ? har de inte crossar också? syfta på -08 modellen. bilder å info isf? (:
Det ser ut som om dom har nån cross också jo.
Här kommer lite info för den som förstår sig på engelska.
Här är texten från en Brittisk sida
Benelli’s first ever motocross and enduro bikes are now production ready, as these pictures show.
The BX449 Cross was revealed at the Cologne show in 2006 in prototype form, and in the year since the bike has moved from a clay model to a tested and completed machine ready to go into amateur-level motocross racing.
The bike is all Benelli’s design – the 450 four-stroke single is all new and features a clever one-piece crankcase design, which allows for the crank and gearbox to be slotted in from the side.
The frame is an aluminium beam design, but it has a removable top engine mount made from carbon fibre. Benelli will offer alternative mounts of varying rigidity to allow riders to tune chassis flex and feel.
The BX505 is an enduro version of the BX449 with a 56cc larger engine, and a revised chassis and setup designed for the different demands of enduro riding and racing. It also comes with lights and a small number plate holder to make it fully enduro legal.
Fastbikes.se preenterar nu lite mer fakta om Benellisarna
Om enduron skrivs såhär
BX Enduro drivs av en vattenkyld stånka på 505 kubik, konstruktionen är modern men långt ifrån unik. Vi noterar ventiler av titan och elektronisk insprutning. Borr och slag är 104 X 59,5 millimeter och kompressionen är 11,5:1. För en gångs skull anges även toppeffekt och maximalt vrid trots att det är fråga om en racer. Motorn levererar hela 60,5 hästar vid 8 500 varv och 50 newton vid 5 750. En hydraulmanövrerad sjuskivig våtkoppling och en sexväxlad låda ska hjälpa till att föra kraften från motorn till bakhjulet.
Elstart är standard liksom kick, så det borde gå att få snurr på motorn i alla lägen, i varje fall så länge den nio liter stora bränsletanken är fylld. BX Enduro väger 110 kilo torr.
Om crossen (450) skriver farbror Weimer:
BX Cross har i grunden samma motor som BX Enduro men här är borrningen 98 millimeter istället för 104 och det ger en cylindervolym av 449 kubik. Kompressionen är högre, närmare bestämt 12,5:1. Toppeffekten är imponerande 56 hästar och dessa levereras vid 9500 varv. Maximalt vridmoment är 45 newton vid 7 000.
Istället för insprutning används förgasare i form av en Keihin FCR MX på 41 millimeter. Kopplingen är likadan som på BX Enduro, det innebär en hydrauliskt manövrerad sjuskivig våtkoppling. Andra skillnader är att BX Cross bara har kick som startsystem och att lådan är femväxlad. Bränsletanken rymmer nio liter precis som på BX Enduro men torrvikten är två kilo lägre, mer exakt 108 kilo.
Lånat från sporthoj.com