Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Mon 16 Jun 2025, 00:47

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
 Post subject: Byte av lilla färddatorn till stora på en BMW e36 -94
PostPosted: Mon 02 Apr 2007, 17:20 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
Jeep, jag har lilla datorn i min bil som i sommar ska bli utbytt mot den stora.

Det sägs på många forum som ja sökt på att det inte ska gå att göra denna förändring, men sen sägs det även på vissa att det ska gå och dom har lyckats så nu tänkte jag ge mig på denna utmaning och byta upp mig lite.

Orsaken till att jag gör detta byte är för att den ja har nu så har det vanliga traditionella felet som alla e36s färddatorer kommer råka ut för förr eller senare, det eländiga pixelförsvinnandet.
Samt att jag ville ha den stora datorn när jag ändå ska byta så.

-Den lilla inehåller yttertemperaturmätare, digital klocka, datum, check kontrollen och nåt till antar jag.
-Den stora innehåller allt som den lilla har + förbrukning av bränsle och massa statistik kring det och säkert nåt till som jag inte vet om.

Såhär ser den nya datorn ut som ja skaffat:
Image

Och så här ser den gamla ut med endast några få fungerande pixlar:
Image

Jag antar att det inte är nån ide, men tänkte höra på skoj ändå om det är nån som råkar ha nästan denna kontakt liggandes från en skrotad e36?
Skillnaden är att den ska vara vit eller gul tror jag och lite annorluna så att den passar i det andra hålet på stora datorn.
Image

Annars blir det väl att traska iväg till butiken och beställa hem kontakten.

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 20 Apr 2007, 21:05 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
Så, nu är kontakten, kåpan och stiftena fixade (dålig bild)
Image

Nästa steg är att koppla kablarna från kontakten till olika punkter i bilen, återkommer med bilder och info om hur jag går till väga.

Väntar på bättre väder så man kan vara ute och skruva :)

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 26 Jun 2007, 23:41 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
Äntligen tog man sig tid att göra bytet. Passa ju på när det va väder oxå.

Ska försöka beskriva så tydligt som möjligt hur jag gick tillväga på min bil, är du intresserad av att själv göra detta på din e36 så är det inte helt säkert att det är likadant.

Dom inblandade kontakterna är:
X1070 - En svart kontakt som redan finns och är kopplad till lilla datorn
X1071 - Den nya som ja kommer att dra kablar till, även den kopplas till färddatorn
X16 - En vit kontakt som sitter bakom instrumentpanelen
X17 - En blå kontakt som även den sitter bakom instrumentpanelen
X1659 - En kontakt ja ännu inte funnit som det ska dras en kabel till, bakom handskfacket nånstans

Det är totalt 8 kablar som ska dras.

Då börjar vi steg för steg

Steg 1.
Jag började med att skruva bort instrumentpanelen som satt med 2 skruvar på undersidan. Tog ut den och kopplade ut de 3 kontakterna som satt i den.

Steg 2.
Började med att koppla en kabel till Pin10 på X17, det va ett ledigt hål så ja tog en av dom som jag köpte och satte dit, passade inte helt från början, men efter att ha filat lite på ena hörnet så passa den fint.
Andra ändan på den ska till Pin9 på X1071.

Steg 3.
En strömtjuv satte jag på
X16 Pin12 (Vit/Lila) och kopplade till X1071 Pin5,
X16 Pin11 (Vit/Gul) och kopplade till X1071 Pin7 och på
X16 Pin21 (Vit/Svart) och kopplade till X1071 Pin6

Steg 4.
På de bilar med stora datorn så finns det en knapp på ena blinkersen som man kan bläddra mellan menyerna med. Men jag tänkte inte köpa den blinkersspaken och installera, utan istället kommer jag senare att lägge en knapp där det finns ledigt utrymme för det så blir det snyggt o bra. Den ska kopplas till jord och andra ändan till X1071 Pin4

Steg 5.
Den nya kontakten ska ha jord och ström, har läst att det ska räcka med att flytta över X1070 Pin17 (Brun) till X1071 Pin13, men jag gjorde med en strömtjuv. Strömmen är X1070 Pin18 (Röd/Gul) och den kopplade jag till X1071 Pin8

Steg 6.
Det är den där kabeln som jag inte har hittat vart den ska ännu men den ska från X1071 Pin1 till nån som heter X1659 Pin15 - ZKE IV Control Module och ligger bakom handskfacket. Ska forska lite mera i det här.


För enkelhetens skull så sammanfattar jag det:

X1071 Pin1 -----> X1659 Pin15
X1071 Pin4 -----> Menybläddrarknappen
X1071 Pin5 -----> X16 Pin12
X1071 Pin6 -----> X16 Pin21
X1071 Pin7 -----> X16 Pin11
X1071 Pin8 -----> X1070 Pin18
X1071 Pin9 -----> X17 Pin10
X1071 Pin13 ----> X1070 Pin 17


Nu har jag en fungerande stora datorn i bilen, med bränsleförbrukning, medelförbrukning, hastighetsmätare, snitthastighet, beräkning av ankomsttid, automatisk uträkning av hur många km ja kommer innan ja måst tanka, hastighetslimitvarnare och inga döda pixlar :)

Detta kostade mig totalt 60e och några timmars arbetstid.
Kontakterna, stiften, kablarna, kabelskor samt strömtjuvarna 10e.
Och själva färddatorn för runt 50e.

Image
Image
Image

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 26 Jun 2007, 23:57 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 21 Jun 2007, 19:32
Posts: 341
Location: Mariehamn
Looking good 8)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 27 Jun 2007, 00:31 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
Och här är en bild (dålig sådan) på den när den är på plats och igång, det är hur långt bränslet räcker innan ja måst tanka som visas just nu.

Image

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 27 Jun 2007, 08:16 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Otroligt! Jag trodde verkligen inte att det skulle gå så där enkelt!

Gratulerar till ett väl utfört jobb!

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 27 Jun 2007, 08:30 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
BlaaBMW wrote:
Otroligt! Jag trodde verkligen inte att det skulle gå så där enkelt!

Gratulerar till ett väl utfört jobb!

Nä, det trodde jag verkligen inte heller, och speciellt efter att ha läst runt på olika forum där ca 80% säger att det inte går och att man måste dra massa nya kablar.
Sen hittade jag några som gjort det och berättat hur de gjort och matchade ihop deras beskrivningar, såklart va de olika från varandra då olika årsmodeller skiljer sig från varandra, och om man har larm från början och immobiliser o.s.v.

Hmm, undra va nästa projekt blir, cruise control kanske :D

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 28 Jun 2007, 20:59 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
Okej, nu har jag hittat rätt kabel och kopplat in det.

Den kabeln gick till imobilizern, vilket gjorde att "CODE" funktionen på färddatorn började fungera. Dess funktion är riktigt cool faktiskt. När du stänger av bilen och har nyckeln i läge 1 trycker du på CODE-knappen och knappar in en fyrsiftig kod (valfri) sen stänger du av bilen helt och när du ska starta bilen igen så går det inte utan att skriva in samma fyrsifriga kod igen, riktigt häftig funktion som gör den stöldsäkrare.

Jag hittadekabeln i en 18polig svart kontakt bakom handsfacket kopplat till en box med totalt 4 andra kontakter, en grön, gul och svart på framsidan och en svart på baksidan och det är just den jag ska åt.

På pin 15 så sitter en svart/grön kabel, satte strömtjuv på den och kopplade den till datorn kontakt x1071 pin1.
Kolla bilder för detaljer.

Image
Image

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 28 Jun 2007, 21:05 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31703
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Vad hände egentligen när Range-mätaren visade fel då? :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 28 Jun 2007, 21:45 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
MickeM wrote:
Vad hände egentligen när Range-mätaren visade fel då? :D
Jag vet inte, har inte klurat på det ännu. Antingen är det nån inställning man ska göra eller så ska man måsta till nån auktoriserad BMW-verkstad och få den kodad efter just din bil.

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 29 Jun 2007, 07:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31703
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Cambudgie wrote:
MickeM wrote:
Vad hände egentligen när Range-mätaren visade fel då? :D
Jag vet inte, har inte klurat på det ännu. Antingen är det nån inställning man ska göra eller så ska man måsta till nån auktoriserad BMW-verkstad och få den kodad efter just din bil.

Mjaa... inte var det ju riktigt det jag menade... vad händer när Range-
mätaren visar fel... alltså för lång sträcka kvar att köra... ? :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 29 Jun 2007, 07:56 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
MickeM wrote:
Cambudgie wrote:
MickeM wrote:
Vad hände egentligen när Range-mätaren visade fel då? :D
Jag vet inte, har inte klurat på det ännu. Antingen är det nån inställning man ska göra eller så ska man måsta till nån auktoriserad BMW-verkstad och få den kodad efter just din bil.

Mjaa... inte var det ju riktigt det jag menade... vad händer när Range-
mätaren visar fel... alltså för lång sträcka kvar att köra... ? :D

Ahh, du menar när den visade 32km kvar att köra innan tom tank men att den ändå stannade på nygatan en morgon p.g.a. soppatorsk :D

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 29 Jun 2007, 11:03 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Wed 07 Mar 2007, 20:35
Posts: 94
Location: Mariehamn
Oj då vilken otur :D


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group