Äntligen tog man sig tid att göra bytet. Passa ju på när det va väder oxå.
Ska försöka beskriva så tydligt som möjligt hur jag gick tillväga på min bil, är du intresserad av att själv göra detta på din e36 så är det inte helt säkert att det är likadant.
Dom inblandade kontakterna är:
X1070 - En svart kontakt som redan finns och är kopplad till lilla datorn
X1071 - Den nya som ja kommer att dra kablar till, även den kopplas till färddatorn
X16 - En vit kontakt som sitter bakom instrumentpanelen
X17 - En blå kontakt som även den sitter bakom instrumentpanelen
X1659 - En kontakt ja ännu inte funnit som det ska dras en kabel till, bakom handskfacket nånstans
Det är totalt 8 kablar som ska dras.
Då börjar vi steg för steg
Steg 1.
Jag började med att skruva bort instrumentpanelen som satt med 2 skruvar på undersidan. Tog ut den och kopplade ut de 3 kontakterna som satt i den.
Steg 2.
Började med att koppla en kabel till Pin10 på X17, det va ett ledigt hål så ja tog en av dom som jag köpte och satte dit, passade inte helt från början, men efter att ha filat lite på ena hörnet så passa den fint.
Andra ändan på den ska till Pin9 på X1071.
Steg 3.
En strömtjuv satte jag på
X16 Pin12 (Vit/Lila) och kopplade till X1071 Pin5,
X16 Pin11 (Vit/Gul) och kopplade till X1071 Pin7 och på
X16 Pin21 (Vit/Svart) och kopplade till X1071 Pin6
Steg 4.
På de bilar med stora datorn så finns det en knapp på ena blinkersen som man kan bläddra mellan menyerna med. Men jag tänkte inte köpa den blinkersspaken och installera, utan istället kommer jag senare att lägge en knapp där det finns ledigt utrymme för det så blir det snyggt o bra. Den ska kopplas till jord och andra ändan till X1071 Pin4
Steg 5.
Den nya kontakten ska ha jord och ström, har läst att det ska räcka med att flytta över X1070 Pin17 (Brun) till X1071 Pin13, men jag gjorde med en strömtjuv. Strömmen är X1070 Pin18 (Röd/Gul) och den kopplade jag till X1071 Pin8
Steg 6.
Det är den där kabeln som jag inte har hittat vart den ska ännu men den ska från X1071 Pin1 till nån som heter X1659 Pin15 - ZKE IV Control Module och ligger bakom handskfacket. Ska forska lite mera i det här.
För enkelhetens skull så sammanfattar jag det:
X1071 Pin1 -----> X1659 Pin15
X1071 Pin4 -----> Menybläddrarknappen
X1071 Pin5 -----> X16 Pin12
X1071 Pin6 -----> X16 Pin21
X1071 Pin7 -----> X16 Pin11
X1071 Pin8 -----> X1070 Pin18
X1071 Pin9 -----> X17 Pin10
X1071 Pin13 ----> X1070 Pin 17
Nu har jag en fungerande stora datorn i bilen, med bränsleförbrukning, medelförbrukning, hastighetsmätare, snitthastighet, beräkning av ankomsttid, automatisk uträkning av hur många km ja kommer innan ja måst tanka, hastighetslimitvarnare och inga döda pixlar
Detta kostade mig totalt 60e och några timmars arbetstid.
Kontakterna, stiften, kablarna, kabelskor samt strömtjuvarna 10e.
Och själva färddatorn för runt 50e.
