Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sun 22 Dec 2024, 09:08

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 108 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Author Message
 Post subject: Re: Tips på flygträning, nästa avsnitt publicerat
PostPosted: Wed 23 Feb 2022, 22:36 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Elvis wrote:
Ett tips där att tex gör en pirutering åt ena hållet i 8an och sen en piro åt andra hållet i motsatt riktning i 8an. När du sen flyger i 3d läget så kan du lägga en loop i 8an vänd sen håll i 8an och loopa baklänges.

Ingen aning va du menar nu... bara rotera ett varv runt och flyga vidare? :-)

Kvällens kvart vart att flyga endast baklänges, i en kvart.
Först av och an längs med banan, sen lite cirklar och nån åtta på slutet.
Helt klart svårare än loopar, rollar, stall turns och backflips! :shock:
Men känns som en nyttig övning, helin tippar så lätt bakåt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, nästa avsnitt publicerat
PostPosted: Thu 24 Feb 2022, 11:48 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 15 Jan 2009, 10:13
Posts: 213
Location: Norrtälje
MickeM wrote:
Elvis wrote:
Ett tips där att tex gör en pirutering åt ena hållet i 8an och sen en piro åt andra hållet i motsatt riktning i 8an. När du sen flyger i 3d läget så kan du lägga en loop i 8an vänd sen håll i 8an och loopa baklänges.

Ingen aning va du menar nu... bara rotera ett varv runt och flyga vidare? :-)

Kvällens kvart vart att flyga endast baklänges, i en kvart.
Först av och an längs med banan, sen lite cirklar och nån åtta på slutet.
Helt klart svårare än loopar, rollar, stall turns och backflips! :shock:
Men känns som en nyttig övning, helin tippar så lätt bakåt.


Precis, du snurrar helin ett varv i farten mitt i 8an, du kan även rolla eller flippa i farten

_________________
SAB RAW 580
Consept 30


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, nästa avsnitt publicerat
PostPosted: Thu 24 Feb 2022, 12:02 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 15 Jan 2009, 10:13
Posts: 213
Location: Norrtälje
MickeM wrote:
Elvis wrote:
Ett tips där att tex gör en pirutering åt ena hållet i 8an och sen en piro åt andra hållet i motsatt riktning i 8an. När du sen flyger i 3d läget så kan du lägga en loop i 8an vänd sen håll i 8an och loopa baklänges.

Ingen aning va du menar nu... bara rotera ett varv runt och flyga vidare? :-)

Kvällens kvart vart att flyga endast baklänges, i en kvart.
Först av och an längs med banan, sen lite cirklar och nån åtta på slutet.
Helt klart svårare än loopar, rollar, stall turns och backflips! :shock:
Men känns som en nyttig övning, helin tippar så lätt bakåt.


Du kan ju också köra 8an på höjden, blir alltså halva loopar som byter håll så det blir en ståendes 8a

_________________
SAB RAW 580
Consept 30


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, nästa avsnitt publicerat
PostPosted: Thu 24 Feb 2022, 20:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det där med att piruettera eller va det heter, piro förkortning på engelska? (fasligt massa termer att lära sig också)... det måste jag testa när man flyger tex framlänges.
Att flyga långsamt och bara glida fram, då är det inte svårt göra en piro. Men om man verkligen flyger framlänges, då måste man även parera under tiden, det är lite knepigare.
Tror detta hamnar efter loopar, rollar, osv.

Det där med att göra nåt mitt i åttan är ju lite roligare.

Funderar på vilket sätt som är bäst...
Alternativ 1 - Att lära sig en ny grej och nöta på den tills man anser sig ha någorlunda koll på den.
Alternativ 2 - Eller testa en sak en begränsad tid (tex kvarten på kvällen) och sen nästa gång nåt annat. Dvs lite mer variation. Och sen efter ett tag börjar man om. Då borde man se att det mitt i allt är lättare göra det man tyckte var svårt senaste gången. Alltså en kvart åttor, nästa kvart baklänges åttor, nästa kvart loopar, nästa kvart rollar osv.. sen när man gör åttor igen så tycker man väl att det borde vara lättare.

Jag tror mer på alternativ 2 för att min inlärningskurva ska bli stabilare och mer motiverande samt varierande fram för allt. Vill inte fastna på nåt.

Måste även komma ihåg öva på saker i olika riktningar. Hovra kan man göra i 4 riktningar men 8 sätt. Men loopa kan man göra i 4 riktningar men 16 sätt! :shock:

Jag är egentligen en skalaflygare innerst inne. Men nu när så många skaffat helisar så blev det ju roligt med aerobatik igen (alltså loopar, rollar, stallturns typ), 3D får bli steg för steg sen.
Nu är jag nyfiken hur det går med Mr X och hans nya simulator samt heliflygandet. Vad har du för taktik? Jag vet inte ens om målet för dig är flyga runt, sport/aerobatik eller 3D?
Uffe, du är väl såld på 3D? :-D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, nästa avsnitt publicerat
PostPosted: Thu 24 Feb 2022, 20:21 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3581
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Uffe, du är väl såld på 3D? :-D

Njä inga vet ja var jag hamnat tillslut. No gillar jag 3D men skala e snyggt om man har rätt heli såklart. Just nu vill jag bara lära mig mera och flyga flyga flyga...

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, nästa avsnitt publicerat
PostPosted: Thu 24 Feb 2022, 23:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kvällens kvart blev framlänges vanliga åttor men med piro i korset (olika håll).
Finare åttor än tidigare. Piro'na var inte så farligt krångliga.
Lyckas man med små steg så peppar det bättre än om man går in för hårt, jobbigt om man inte lyckas med något som är för svårt.
Men ska ändå ge mig på baklänges åttor nästa gång, inte bara baklänges flygande som tidigare.
Lär väl bli att räkna hur många åttor man klarar före man kraschar. :mrgreen:

Flyg helin, låt inte helin flyga dig.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, nästa avsnitt publicerat
PostPosted: Fri 25 Feb 2022, 23:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kvällens kvart...

Skulle flyga åttor baklänges.
Konstaterade att jag inte var redo, så jag bara flög runt baklänges istället på närmare håll och det blev cirklar, av och an mm, nån åtta.
Helt klart svårare än loopar, rollar, stallturns.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, nästa avsnitt publicerat
PostPosted: Fri 25 Feb 2022, 23:14 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 15 Jan 2009, 10:13
Posts: 213
Location: Norrtälje
MickeM wrote:
Kvällens kvart...

Skulle flyga åttor baklänges.
Konstaterade att jag inte var redo, så jag bara flög runt baklänges istället på närmare håll och det blev cirklar, av och an mm, nån åtta.
Helt klart svårare än loopar, rollar, stallturns.


Ja när man byter håll/orintering blir det genast lite mer struligt i skallen, men det är bara kötta på så sitter dom snart. Därefter byter du varje varv, gör en halv piro i mitten och skifta framåt och bakåt

_________________
SAB RAW 580
Consept 30


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, nästa avsnitt publicerat
PostPosted: Sat 26 Feb 2022, 09:30 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
Just nu vill jag bara lära mig mera och flyga flyga flyga...

Det är rätt inställning! :-D

Det är lite mer träning att komma igång med helikopter än att hiva iväg ett EPO-flyg i luften och oftast komma ner hel. Men när man väl lärt sig så är det riktigt givande och roligt. Så jo, det är lite längre väg att gå, men som Elvis skrev, kötta på och ge inte upp, det kommer. Jag tyckte det tog längst tid i början för mig (är ju ett tag sedan) men sen när när aha-upplevelserna och allt började klaffa så gick resten bättre och bättre.

Min första tröskel släppte när jag flög en billig beg ESky Belt CP 400-size'ish i stark vind, orkan för helin. Tog upp den och vinden tog tag i rotordisken och hiva runt den som en vante, då kom simulator-timmarna in och räddade situationen. Så jag florra på runt i luften av och an och kämpade med att hålla helin på rätt köl medans vinden gjorde sitt. Började även flyga av och an för jag kände att jag aldrig kommer få ner den hel. Då först släppte det fast jag hovrat helis flera timmar före det och inte kommit längre. Landningen gick inte så bra, den trycktes ner i marken av vinden, det var inte mycket som gick slut, men det vanliga. Fixade och sålde vidare!

Men efter det kom jag mycket snabbare igång med att flyga tex åttor samt göra orena stallturns i Normal Flight Mode på fältet.

Nästa tröskel kom jag över när jag flög en Raptor 50SE metanolare i full sula från söder till norr på några meters höjd. Jag fick en rejäl glitch (jo jag flög med 35MHz på den tiden) och helin lade sig på sida med nosen mer emot mig än jag hade räknat med och började dyka i samma veva. Då kom simulatorträningen väl till pass och utan att jag tänkte efter så stod helin hovrande med stjärten emot mig på några trygga meter upp i luften, hann inte reagera heller. Eller, jag reagerade på rutin. Händerna fixade det eller nåt... haha! :-D

Efter det började jag med loopar och rollar i Idle Up 1 flightmode. Jag började med ovanstående Raptor, sen flög jag med en nyare Raptor 50 Titan. Men när man började pressa gränserna så sket det síg förstås, men inte pga hur jag flög, för jag kunde nog loopar efter att ha gjort loop efter loop efter loop, men motorn boggade ju och tappade orken när jag gick ur en loop så jag gled ut på en ... plöjd åker. Tumble tumble. Efter det har jag faktiskt aldrig flugit aerobatik av nåt slag med heli... hm.

Dags igen nu!!! :mrgreen: Måste flyga lite mer simulator bara...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, nästa avsnitt publicerat
PostPosted: Sat 26 Feb 2022, 09:36 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Elvis wrote:
MickeM wrote:
Kvällens kvart...

Skulle flyga åttor baklänges.
Konstaterade att jag inte var redo, så jag bara flög runt baklänges istället på närmare håll och det blev cirklar, av och an mm, nån åtta.
Helt klart svårare än loopar, rollar, stallturns.


Ja när man byter håll/orintering blir det genast lite mer struligt i skallen, men det är bara kötta på så sitter dom snart. Därefter byter du varje varv, gör en halv piro i mitten och skifta framåt och bakåt

Det är just det där med att skifta mellan olika håll som man måste vänja sig med. När jag flugit baklänges en kvart så var det ju nästan svårt att hovra och landa rätt väg. :lol: Tog nån sekund att se vad man höll på med sen hovrade man fint och landade. Så det blir nog att flyga mer dessa standard-grejer i Normal Flightmode tills de känns tryggare, sen börja blanda mer. Inte flög jag baklänges och inverterat förr på fältet, så det finns en hel del kvar. I simulatorn har jag nog flugit inverterat i timmar, förr. Men aldrig på fältet. Är liksom en viss tröskel att flyga i simulator och på riktigt... :mrgreen:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, nästa avsnitt publicerat
PostPosted: Sat 26 Feb 2022, 14:16 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
"Dagens" kvart... :lol:

Tog en sväng med lite andra helisar.
De beter sig rätt olika och man får känna sig fram steg för steg.
Man kan i min simulator på dummy-sändaren ställa om bland annat Dual Rate (utslag) och Flight Modes (Normal, Idle Up 1 och Idle Up 2).
Testade flera helisar med olika inställningar och sammanfattningsvis behöver man hitta sin egen passliga setup av respons, utslag, expo, varvtal, symmetri mm.
Vissa helisar märkte jag att de var väldigt sega vänster-höger men kvicka på att droppa stjärten, knepigt flyga baklänges med en sådan.
Andra helisar hade väldigt tung pitch jämfört med hur responsiva de var annars.

Till en början håller jag mig till Normal Flight Mode för att man då har -2...+10 grader på hela pitch-spaken, dvs 12 grader. Medans man i Idle Up 1-läget säkert har -10...+10 och i Idle Up 2 är det väl samma eller större utslag, har inte kollat simulatorn, men i verkligheten kan du ställa detta hur du vill så det passar dig. Och sen har jag mindre utslag (Dual Rate Low) så att helin inte blir så snabb. Flyger även med flybar nu för det gör att helin inte är så responsiv och twitchig nu när man har annat att tänka på när man lär sig flyga. Varvtalet hänger med Flightmodes så med Normal är den lågvarvig och trögare. Flybar-helisar stannar mer i det läge man lämnar dem i jämfört med flybarhelis där extravikten i rotorhuvudet skapar seghet och helin vill helst självstabilisera sig. Skillnaden här mot FBL är att FBL inte har massan/momentet i huvudrotorn och då hålls helin lättare kvar. Så om man ska flyga framåt med en flybar-heli så måste man hålla spaken framåt mer, annars sackar den av. Medans om du håller spaken framåt på en FBL så kommer den fara ner i backen, så upplever jag det. Så det är skillnad på känsla mellan FBL och flybar'ed helis.

Viktigaste är alltså att hitta rätt heli som låter dig övar på manövrarna i första hand. Sen när du behöver mer än vad vald heli kan ge, då kan du ändra dual rate, flight mode, till FBL eller rentav byta hela helin.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, nästa avsnitt publicerat
PostPosted: Sat 26 Feb 2022, 19:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
6 aug 2009 flög jag mina första loopar och rollar.
Det var på Djäkenfältet och det var med min TT Raptor 50 Titan metanolare. :D
Finns film på www.rcaland.ax , men man måste ladda ner den och man ser inte looparna eller rollarna för jag var ensam på fältet men det hörs på filmen som filmade för lågt, jag flög så högt.
Finns nån nyare film nånstans.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, nästa avsnitt publicerat
PostPosted: Sun 27 Feb 2022, 10:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Dagens kvart...

Har tidigare kvarter testat andra helikoptrar och nu hittat "min" heli i simulatorn, viktig steg.

Man måste öva systematiskt och fokuserat, inte bara "game'a" på för det tror jag inte på. Hjärnan är enkel på sätt och vis. Om man bestämmer sig för att loopa, då ska man loopa och loopen ska bli som man tänkt sig, sen sitter det mer naturligt och man lär sig att "JAG ska flyga helin". Om man tänkte loopa och det blev nåt där helin bytte riktning och for åt nåt annat håll och du följer med, då är det HELIN som flyger dig. På't igen!

Jag började med Reflex RTX för många år sedan. Sen skaffade jag RealFlight 4 tror jag det var. Realflight var mer som ett spel jämfört med Reflex, inte samma känsla alls tyckte jag, Reflex kändes mer realistiskt i rörelserna. Men det var då det, 13-16 år sedan. Skulle vara intressant veta hur andra simulatorer jämför sig med RealFlight idag. Mer om det snacket i simulator-tråden.

Nu återstår att få in känslan ordentligt för helin jag valt för att utvecklas med inom aerobatik och kanske 3D (känns dock som att man måste ladda ner nån annan heli om man ska flyga tung avancerad 3D för det är bara 450-helisarna som är tillräckligt kvicka i grundutbudet i RealFlight 5.5). Dual Rate Low är för seg, helin hinner inte med. Dual Rate High för kvick. Måste sänka High en bit så det passar mig. Utslagen är också lite osymmetriska för mig, eller så vänjer jag mig. Så när helin är justerad så jag "blir ett med den" så blir det lättare att utvecklas med den. Samma gör jag med RC-grejerna på fältet. Att flyga en modell en kväll och sen inte flyga mer, då tappar man hela den delen och det är såå mycket roligare att flyga nåt man är van med.

Ställde också om till Idle Up 1 för att få lite variation och gå upp en nivå. Helin blev rätt så mycket kvickare på allt, men man behöver möjligheten att kunna rädda situationen samt om man ska börja flyga lite mer aerobatiska övningar är det ett måste.

Uppvärmningen blev att flyga loopar och rollar halva kvarten, något jag flugit tidigare så jag var inte helt obekant där. Metanol-röken var perfekt att se på för att få bättre och bättre loopar. Framlänges rollarna är fina när helin inte ändrar höjd eller far i sidled åt något håll. Vill inte se en tunneling roll eller va de heter.

Sen tänkte jag på det Elvis sa, variation. Började flyga åttor där jag i korset gjorde en loop, roll eller en piro. Så på tre åttor blev det loop, höger roll, vänster piro, loop, vänster roll, höger piro osv. Är en hel del att tänka efter att man ska rolla och pirouetta åt rätt håll fast man kommer från höger eller vänster. Eftersom Idle Up 1 var aktivt så blev det lite oreda ibland, mitt i allt var man 100 m upp eller nåt. Men när man nötte på så gick det bättre och bättre fast det ibland spann iväg eller man fick hjärnsmälta åt vilket håll man skulle dra åt. Ibland blev det inte rätt ordning heller. Phust! Sen har jag nu börjat med att avsluta flygningen med att landa med en auto, nåt jag övat mycket förr, så jag litar på att jag fixar det nu med.

Förvånad över att jag inte kraschade så många ggr under kvarten med allt jag gjorde, 3 ggr om jag minns rätt. Fokus fokus! Sen när jag skulle landa så kraschade jag... haha. Det enklaste var svårast. Upp igen, en åtta och auto. Tadaa!

Det är lättare att göra en rörelse när helin rör sig, än att göra det på stället, som tex hovra på stället kan vara svårare än att flyga åttor.

Nåja, detta var bara en avstickare för att få lite variation. Ska nog fortsätta förbättra enstaka rörelser. Behöver göra en kvart av samma sak med jämna mellanrum för att "få basen bättre". Så jag kommer fortsätta med kvarter med de enkla rörelserna jag hållit på med tidigare för att finslipa dem. Blir det en längre tid mellan dessa så lär man se förbättringarna bättre och det är ju roligare. Så jag fortsätter med de kvarter jag betat igenom men ska även få in autos, stallturns, backflips, osv Ska göra en lista på "kvarter" framöver så kan även ni "checka av dem" vartefter ni flugit. Det kan tänkas lite enformigt, men en kvart är ju bara 15 minuter... :lol:

Mr X!? Realflight 9.5 any good och har du flugit nåt?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, nästa avsnitt publicerat
PostPosted: Mon 28 Feb 2022, 20:02 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 15 Jan 2009, 10:13
Posts: 213
Location: Norrtälje
Dags igen, nu var jag trött och flög vingligt deluxe men hoppas man förstår principen på dessa manövrar, stallturns och loopar.

https://youtu.be/KZDvW5oOd5c

_________________
SAB RAW 580
Consept 30


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, nästa avsnitt publicerat
PostPosted: Mon 28 Feb 2022, 20:14 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 15 Jan 2009, 10:13
Posts: 213
Location: Norrtälje
Vi kör ett par till när vi ändå håller på. Nu kör vi tic toc, Rainbow och en diamant.

https://youtu.be/vC6kD9wsKL0

_________________
SAB RAW 580
Consept 30


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, fler manövrar publicerat den 28feb
PostPosted: Mon 28 Feb 2022, 21:58 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bra med videos! Det bästa är att de blir lite mer personliga när du gör dem "för oss" fast andra kan använda dem också förstås.

Loopar... använder man metanolheli så ser man röken. :-) Tycker jag var en bra "feature".
Stall turns är knepigare att göra snygga i Normal flightmode, bäst göra i ett läge där mittspak = 0 som du säger.
TicTocs verkar sega i min simulator med den 3D FBL-heli jag har, funkar bättre med mindre helis. De stora sjunker, för långsamma, känns som "för långsamma servon" eller nåt.
Rainbow har jag sett, men visste inte att de hette så. :-) Kan bli att prova på sån.
Diamant... verkar lite knepigare.

Kul se hur de ser ut och vad de heter.

Rollar, flips känner jag till.

Men sen finns det ju massa andra och kombinationer.
Det är väl grund-moves som är bra lära sig hur ser ut så man vet vad folk snackar om. :lol:

Piro-flip har jag hört talas om också. Är det den som helin snurras runt sin egen axel i piros + flips samtidigt? Där är jag imponerad hur de håller helin kvar på samma höjd eftersom helin är i helt olika lägen hela tiden.

Går det att rangordna eller är det så att olika personer har olika lätt/svårt för vissa/samma saker?
Som tex att vissa har lättare flyga emot sig än att flyga inverterat eller tvärtom?
Eller är det lika för alla?

Nu är det dag för dagens kvart, har sen flugit en kvart per dag 10 dagar på raken.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, fler manövrar publicerat den 28feb
PostPosted: Mon 28 Feb 2022, 23:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Dagens kvart...

Autos! Lite ringrostig, men sen började de falla på plats.
Kunde sen flyga normalt och göra nån loop, roll eller nåt och bara flippa av motorn och då va det bara att landa!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, fler manövrar publicerat den 28feb
PostPosted: Tue 01 Mar 2022, 00:14 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 15 Jan 2009, 10:13
Posts: 213
Location: Norrtälje
MickeM wrote:
Bra med videos! Det bästa är att de blir lite mer personliga när du gör dem "för oss" fast andra kan använda dem också förstås.

Loopar... använder man metanolheli så ser man röken. :-) Tycker jag var en bra "feature".
Stall turns är knepigare att göra snygga i Normal flightmode, bäst göra i ett läge där mittspak = 0 som du säger.
TicTocs verkar sega i min simulator med den 3D FBL-heli jag har, funkar bättre med mindre helis. De stora sjunker, för långsamma, känns som "för långsamma servon" eller nåt.
Rainbow har jag sett, men visste inte att de hette så. :-) Kan bli att prova på sån.
Diamant... verkar lite knepigare.

Kul se hur de ser ut och vad de heter.

Rollar, flips känner jag till.

Men sen finns det ju massa andra och kombinationer.
Det är väl grund-moves som är bra lära sig hur ser ut så man vet vad folk snackar om. :lol:

Piro-flip har jag hört talas om också. Är det den som helin snurras runt sin egen axel i piros + flips samtidigt? Där är jag imponerad hur de håller helin kvar på samma höjd eftersom helin är i helt olika lägen hela tiden.

Går det att rangordna eller är det så att olika personer har olika lätt/svårt för vissa/samma saker?
Som tex att vissa har lättare flyga emot sig än att flyga inverterat eller tvärtom?
Eller är det lika för alla?

Nu är det dag för dagens kvart, har sen flugit en kvart per dag 10 dagar på raken.


Tic tocs är knepigare än det verkar, det kräver taiming för att göra dom bra och väldigt olika beroende på heli/setup.

Sen är det som du säger vissa har lättare för vissa manövrar och vilket håll man gör det ifrån.
Piroflips är väldigt knepig i fler bemärkelser. Den kräver ganska många element och grundar sig i alla dom 8or jag la ut i första inlägget. Eller rättare sagt alla dom orienteringar och kunna styra dom. Sen utanpå der så piruteringen och farten gör det inte lättare. När det blir varmare och Tex Jonas eller Daniel följer med till Åland så kommer ni få se dom live. Har dock som mål att lära mig dom i sommar med. Jag klarar halva flippen nu men senr det stopp.. men som du nämner är det klart imponerande att kunna göra den och faktist under kontroll. En sak är att bara göra den men en annan och styra dom. Daniel flög piroflippar i somras i en fyrkant bara för att visa hur man kam styra dom, helt galet imponerande.
Tack för att filmerna uppskattas, jag gör dom för Ålänningars skull då jag är det själv med i grunden och vill hjälpa upp intresset och sprida den kunskap jag får av dom här borta. Jag är som sagt nybörjare själv och har nu flygit precis över ett år för nån vecka sen men är bortskämd med bra lärare här vilket jag uppskattar enormt.

_________________
SAB RAW 580
Consept 30


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, fler manövrar publicerat den 28feb
PostPosted: Tue 01 Mar 2022, 19:11 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Vi behöver få fart på fler!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tips på flygträning, fler manövrar publicerat den 28feb
PostPosted: Wed 02 Mar 2022, 20:55 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Justja, gårdagens kvart!

Då vart det att testa en massa, så en riktigt oredig kvart-femton minuter vart det. Provade tic-tocs, njäh, de vandrade uppåt och jösses va jag får spaka fulla utslag på pitchen för att hålla denna heli någorlunda på stället. Nope på den, ska blir bättre på annat först. Testade istället rainbow och samma sak där, började bra men sen for allt högre och högre, ska nog gå bra med denna heli, lyckades nån vända ibland. Måsta ju bara prova långsam piro och sen börja flippa helin på samma ställe varje varv, men det vart för mycket hjärnspöken för att matcha det, dvs tex se att stjärten är hitåt, då ska jag flippa framåt, nu är stjärten till höger men inverterad, då ska jag flippa vänster. Eller nåt... Ingen aning hur det ska se ut och funka samt hur man ska tänka. Det såg lite oredigt ut, oftast sjönk helin. Big nono på denna! Haha. Sen blev det vilda västern med loopar, rollar, backflips, frontflips, stallturns och åttor. Måsta släppa lös lite från senaste tidens planerade flygningar. Avslutade med en auto långt bort åt helsike.

Ingen bra kvart inga! :mrgreen:


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 108 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group