Dagens kvart...
Har tidigare kvarter testat andra helikoptrar och nu hittat "min" heli i simulatorn, viktig steg.
Man måste öva systematiskt och fokuserat, inte bara "game'a" på för det tror jag inte på. Hjärnan är enkel på sätt och vis. Om man bestämmer sig för att loopa, då ska man loopa och loopen ska bli som man tänkt sig, sen sitter det mer naturligt och man lär sig att "JAG ska flyga helin". Om man tänkte loopa och det blev nåt där helin bytte riktning och for åt nåt annat håll och du följer med, då är det HELIN som flyger dig. På't igen!
Jag började med Reflex RTX för många år sedan. Sen skaffade jag RealFlight 4 tror jag det var. Realflight var mer som ett spel jämfört med Reflex, inte samma känsla alls tyckte jag, Reflex kändes mer realistiskt i rörelserna. Men det var då det, 13-16 år sedan. Skulle vara intressant veta hur andra simulatorer jämför sig med RealFlight idag. Mer om det snacket i simulator-tråden.
Nu återstår att få in känslan ordentligt för helin jag valt för att utvecklas med inom aerobatik och kanske 3D (känns dock som att man måste ladda ner nån annan heli om man ska flyga tung avancerad 3D för det är bara 450-helisarna som är tillräckligt kvicka i grundutbudet i RealFlight 5.5). Dual Rate Low är för seg, helin hinner inte med. Dual Rate High för kvick. Måste sänka High en bit så det passar mig. Utslagen är också lite osymmetriska för mig, eller så vänjer jag mig. Så när helin är justerad så jag "blir ett med den" så blir det lättare att utvecklas med den. Samma gör jag med RC-grejerna på fältet. Att flyga en modell en kväll och sen inte flyga mer, då tappar man hela den delen och det är såå mycket roligare att flyga nåt man är van med.
Ställde också om till Idle Up 1 för att få lite variation och gå upp en nivå. Helin blev rätt så mycket kvickare på allt, men man behöver möjligheten att kunna rädda situationen samt om man ska börja flyga lite mer aerobatiska övningar är det ett måste.
Uppvärmningen blev att flyga loopar och rollar halva kvarten, något jag flugit tidigare så jag var inte helt obekant där. Metanol-röken var perfekt att se på för att få bättre och bättre loopar. Framlänges rollarna är fina när helin inte ändrar höjd eller far i sidled åt något håll. Vill inte se en tunneling roll eller va de heter.
Sen tänkte jag på det Elvis sa, variation. Började flyga åttor där jag i korset gjorde en loop, roll eller en piro. Så på tre åttor blev det loop, höger roll, vänster piro, loop, vänster roll, höger piro osv. Är en hel del att tänka efter att man ska rolla och pirouetta åt rätt håll fast man kommer från höger eller vänster. Eftersom Idle Up 1 var aktivt så blev det lite oreda ibland, mitt i allt var man 100 m upp eller nåt. Men när man nötte på så gick det bättre och bättre fast det ibland spann iväg eller man fick hjärnsmälta åt vilket håll man skulle dra åt. Ibland blev det inte rätt ordning heller. Phust! Sen har jag nu börjat med att avsluta flygningen med att landa med en auto, nåt jag övat mycket förr, så jag litar på att jag fixar det nu med.
Förvånad över att jag inte kraschade så många ggr under kvarten med allt jag gjorde, 3 ggr om jag minns rätt. Fokus fokus! Sen när jag skulle landa så kraschade jag... haha. Det enklaste var svårast. Upp igen, en åtta och auto. Tadaa!
Det är lättare att göra en rörelse när helin rör sig, än att göra det på stället, som tex hovra på stället kan vara svårare än att flyga åttor.
Nåja, detta var bara en avstickare för att få lite variation. Ska nog fortsätta förbättra enstaka rörelser. Behöver göra en kvart av samma sak med jämna mellanrum för att "få basen bättre". Så jag kommer fortsätta med kvarter med de enkla rörelserna jag hållit på med tidigare för att finslipa dem. Blir det en längre tid mellan dessa så lär man se förbättringarna bättre och det är ju roligare. Så jag fortsätter med de kvarter jag betat igenom men ska även få in autos, stallturns, backflips, osv Ska göra en lista på "kvarter" framöver så kan även ni "checka av dem" vartefter ni flugit. Det kan tänkas lite enformigt, men en kvart är ju bara 15 minuter...
Mr X!? Realflight 9.5 any good och har du flugit nåt?