Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Mon 30 Jun 2025, 16:19

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 157 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri 30 Mar 2007, 14:53 
Offline
Ny

Joined: Thu 29 Mar 2007, 16:32
Posts: 5
Location: Jomala
Var till Dillen igår och hade turen att dom märkt en liten dunke fel, så 16 € för 2? liter. Hon i butiken sa ja du får den för det priset. Passade dock på att påpeka att det korrekta priset 16 € för en liter var dyrt och hon höll med. Så vi kanske kan få en liten sänkning om fler köper där?

_________________
Ett två 42


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 30 Mar 2007, 15:01 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Perfekt! Om dom inte sänker så kommer dom att förlora alla som tänker börja flyga här på kobben som bränslekunder! Och det kommer att bli många som börjar flyga nu har jag på känn 8) Vi får hoppas att dom sänker till något så motsvarande som dom säljer för i Sverige! Annars blir det ju till att åka dit efter soppa 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 30 Mar 2007, 15:14 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
Det är ju bara att kasta ut metanolaren och köra med bensin från TB/ESSO. :wink:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 30 Mar 2007, 15:16 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Då måste vi köpa större kråkor :wink: Ja ni e galna :lol: :lol: :lol: :lol:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 30 Mar 2007, 16:08 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 08:06
Posts: 1974
Location: Hammarland
1100ef wrote:
Då måste vi köpa större kråkor :wink: Ja ni e galna :lol: :lol: :lol: :lol:


Så storleken har betydelse :lol:

_________________
Sjöbloms Taxi 37990.
To fight the bug, we must understand the bug.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 30 Mar 2007, 18:04 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31739
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag köpte 4 liter från Wentzels idag. Kommer på färjan ikväll.
Det var till helin, vet ej om de har sådant på Dillen? Kanske
tar hem. Men om de ska ha 16€ per liter så kommer de inte
att sälja mycket. 8€ per liter är mer humant men ändå i överkant.

Och jo, allt är mycket enklare med bensinmotorer. Där kan
man de facto köra vanlig bensin, MEN, då vill man inte ha flyget
inomhus. Jag kör ekologiskt 4T-bensin till min FG och oljan till
högvarviga motorer (19.500rpm) så kostar lite mer, så det blir
ändå runt 30€ för 5 liter.

Klart vi ska ha stora kråkor när vi lärt oss flyga!!! Finns ARF
med 150cc :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 30 Mar 2007, 22:42 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Beställer du en sån bautakråka så beställer jag oxå :wink:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 30 Mar 2007, 22:47 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
MickeM wrote:
Jag kör ekologiskt 4T-bensin till min FG och oljan till
högvarviga motorer (19.500rpm) så kostar lite mer, så det blir
ändå runt 30€ för 5 liter.



Jag tror det går lika bra med 95 + röjsågsolja i flygbensinmotorerna! Dom arbetar inte på höga varv! Och dom har bra kylning av proppellern 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 30 Mar 2007, 23:48 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31739
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
1100ef wrote:
MickeM wrote:
Jag kör ekologiskt 4T-bensin till min FG och oljan till
högvarviga motorer (19.500rpm) så kostar lite mer, så det blir
ändå runt 30€ för 5 liter.



Jag tror det går lika bra med 95 + röjsågsolja i flygbensinmotorerna! Dom arbetar inte på höga varv! Och dom har bra kylning av proppellern 8)

Oja, det funkar nog bra. Men som sagt (eller så glömde jag nämna det)...
mitt bränsle luktar inte och bilen står här på golvet ;) Gör det med
95an. :roll:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 31 Mar 2007, 00:02 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Ingen fara! har jag hojjen står i garaget så kan jag nog ha flyget där oxå med 95:an i:wink:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 24 Apr 2007, 21:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
Jag köpte 5 liter 10% från Sverige och betalade 313 kr så nu har jag 8 liter att flyga med. :D

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 24 Apr 2007, 22:58 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31739
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mr X wrote:
Jag köpte 5 liter 10% från Sverige och betalade 313 kr så nu har jag 8 liter att flyga med. :D

Shit! Jag har ju inte bränsle till mitt flyg!!! Någon som har en aning
vad det skall vara för nitro, ricin, syntetolje och metanolhalt för
en OS 61 ?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 25 Apr 2007, 09:59 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
MickeM wrote:
Mr X wrote:
Jag köpte 5 liter 10% från Sverige och betalade 313 kr så nu har jag 8 liter att flyga med. :D

Shit! Jag har ju inte bränsle till mitt flyg!!! Någon som har en aning
vad det skall vara för nitro, ricin, syntetolje och metanolhalt för
en OS 61 ?
Kör på pro sport som finns på dillen! Det funkar bra med den soppan! Finns med 10 eller 16%Nitro men med samma smörjning! Lite mer nitro ger bara stabilare tomgång! Jag tror int man ska haka upp sig så mycket på vad man kör med för sås i sin kråka! Dom tar ju sin soppa från mini cars i uppsala! Så sen kan man ju droppa in där och köpa lite större ransoner när man är i krokarna 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 27 Apr 2007, 00:32 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
En lånad tråd från svenskt rc-forum om After run olja http://www.rcuniverse.se/viewtopic.php?t=2822 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Last edited by Kamikaze on Fri 27 Apr 2007, 02:14, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 27 Apr 2007, 02:11 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
En lånad tråd från svenskt rc-forum 8)

Bränslemotorn till Din modell

Idag finns det två alternativ vid val av motor. Tvåtakt eller fyrtakts.
Tidigare fanns också dieselalternativet - ett mycket driftssäkert
alternativ. Dieseln krävde mer kunskap av sin användare.

Vilken motor skall Du välja till första modellen? Det viktigaste är att Du
väljer rätt motorstorlek. Många säger - hellre för stor motor än för liten.
Jag säger det skall absolut vara anpassad motorstorlek i den första modellen.

De enklare, snällare och lättflugna Trainer som finns på marknaden startar och
flyger mycket bra med rekommenderad motorstorlek från modelltillverkaren.
Valet av två eller fyrtakts kanske inte spelar någon roll. Anser själv att har Du råd
köp fyrtaktsmotor. Den har en lugnare gång. Mindre stressig vid själva flygningen.
Jag tycker också att den är trevligare att handskas med.

När jag valde motor första gången - blev det en fyrtaktsmotor - den var för stor för
modellen varför jag skaffade ytterligare en motor - det fick bli en SC-motor för
pengarnas skull.

Fyrtaktsmotorn är av fabrikat Saito. Kanske de bästa motorerna idag. De håller mycket
hög kvalitet - samtidigt som fabriken lovar reservdelar i minst 10 år. Det som Du först
märker som en skillnad mellan två och fyrtaktsmotorn är att vid ca: 1 timmes gångtid
skall ventilerna justeras. Ventilspelet vid kall Saito-motor är 0,03 till max 0,10 m.m.
Fyrtaktsmotorn har en lugnare gång jämfört med tvåtaktarens. Nackdelen är att den
ger mindre effekt - vid samma storlek jämfört med tvåtaktaren.

Image
Saito FA56 - mycket driftssäker fyrtaktsmotor

Inkörningstips - jag kommer i fortsättningen att köra in motorn i en lös bänk. Det är fördel
eftersom jag lättare kommer åt inställningar på motorn, slipper att kladda på modellen så
mycket som det kan bli... om motorn trilskas vid de första starterna.
SC-motorn var mycket svårare att få igång jämfört med Saito-motorn. Efter byte till varmare
glödstift så blev motorn betydligt snällare att starta samtidigt som jag för första gången på
tre dagar kunde ställa in tomgångsskruven.

För att slippa alla plåster på fingrarna så använd "fegpinne" från början. Igentligen skall
Du aldrig starta utan hjälpmedel. En elektrisk startmotor underlättar mycket.
Tänk på att motorn ev. fått för mycket bränsle i cylinder och vevhus - detta känns
när Du startar för hand - men startar Du med el-start så kanske motorn tar skada
pga. den höga kompressionen som bildas av för bränsle i motorn. Lufta motorn om
Du märker att den verkar ha för hög kompression.

Välj gärna en bränsleblandning med ca: 20% oljeinblandning som idag endast är syntet.
Nitrometan kan också blandas in i bränslet - ca: 5 - 10% för lättare start och tomgång.
OBS! Om Du använder Nitrometan och motorn inte kommer att användas snart igen.
Konservera motorn med speciell olja som finns att köpa i Din modellaffär.
Det görs genom att Du fyller förgasaröppningen med oljan och vevar runt motorn till oljan
har trängt in i cylindern. Det går också att fylla direkt in i cylindern via avgasporten men då
finns risk för att vevhuset inte får sin del av skyddet.
Fyrtaktsmotorer fylls med fördel med olja genom dräneringsuttaget i vevhuset.
Varför skall Du konservera motorn? Nitrometan ger nackdelen att motorn kan få korrosions-
skador genom att det är aggressivt mot metallen i motorn.

Motorn startar baklänges (roterar år fel håll)
OS 40 FX motorn vill gärna starta i fel rotationsriktning.
För att lösa problemet - snapsa ytterligare något.
Sedan startar motorn rätt.

Svårjusterad ny motor
Testa gärna med bränsle som innehåller mera av Nitrometan.
OS-motorn gick klart bättre - dels på tomgång och dels vid fullvarv.
Jag kommer att testa - att efter ca. 5 timmar köra motorn helt utan Nitrometan.
Det sliter mindre på motorn och ger inte korrosionsproblem.

Skall Du ta isär Din RC-motor?
Och isåfall när?
Varför skulle Du ta isär Din nya - och välfungerande motor?

Ni vet säkert hur det är eller var att vara grabb - allt som är tekniskt intressant, verkar innehålla
många spännande saker/detaljer skulle plockas isär. Och det var och kanske även idag är vad
som ofta sker - det som kan plockas isär och undersökas skall absolut isär till varje pris.
Efter i hopmonteringen så kanske det inte fungerar så bra eller inte alls.

Är motorn mycket sliten och av det går dåligt och är svårstartad - då är det naturligtvis motiverat med
en komplett demontering för att inspektera, mäta upp och därefter byta slita/skadade delar i motorn.

Följ den manual som följer med motorn när den skall plockas isär.
Använd inte våld - en modellmotor skall kunna demonteras helt utan någon egentligen kraft.
Skadade delar efter en kraftig krasch kan sitta fast - det är en annan sak!
Det enda som kräver god känsla för att demontera och montera är själva vevaxeln.
När den skall pressas ut ur vevhuset skall specialverktyg användas. Finns inte det tillgängligt
går det att med lite list pressa ur vevaxeln utan att (det viktiga) skada vevhus eller lagerlägen i vevhuset.

För att byta vevaxellager krävs också specialverktyg för att kunna pressa ur lagren ur vevhuset.
En lätt värmning av vevhuset före urpressning utifrån vid lagarlägen underlättar urpressning.
Samma gäller vid inpressning av de två vevaxelkullagren.
Se några bilder på en demonterad OS Motor!
Image
OS 40 MAX FX

Motorn består av ca. 50 delar.
Här syns som säkert all redan vet:
Från vänster räknat

* Bakre vevhuslock med bränslesnål
* Vevhus och cylinder inkl. vevaxel och lager
* Distansbricka, HUB och mutter för propeller
* Förgasare och Topplocksbultar
* Cylindertopp, Cylinderpackning, Cylinderfoder
* Vevstake med kolv.

Efter varje flygning
Jag rekommenderar att motorn skyddas med After Run Oil.
Behövs verkligen den här åtgärden. Handen på hjärtat... hur många utför den här åtgärden?
Flyger Du ofta tex. nästan varje dag - då anser jag att ovanstående åtgärd inte är absolut nödvändig.
Kommer modellen inte att användas på en längre tid tex. en månad eller mera - då anser jag att After Run Oil
bör användas enl. anvisningar.
Ett TIPS! Efter varje flygning och att tanken är tömd - startar jag motorn med glödstiftet aktivt tills
motorn stannar av bränslebrist. Efter den åtgärden är det mesta av de skadliga ämnena som Metanol
och Nitrometan bortbrända ur motorn. Mindre risk att motorn angrips (korrigerar) av Metanol eller Nitrometan.

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 27 Apr 2007, 07:25 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
Nu fick jag svar på när After Run Oil ska användas

Efter varje flygning
Jag rekommenderar att motorn skyddas med After Run Oil.
Behövs verkligen den här åtgärden. Handen på hjärtat... hur många utför den här åtgärden?
Flyger Du ofta tex. nästan varje dag - då anser jag att ovanstående åtgärd inte är absolut nödvändig.
Kommer modellen inte att användas på en längre tid tex. en månad eller mera - då anser jag att After Run Oil
bör användas enl. anvisningar.


och att köra tanken tom efter flygningen.

Ett TIPS! Efter varje flygning och att tanken är tömd - startar jag motorn med glödstiftet aktivt tills
motorn stannar av bränslebrist. Efter den åtgärden är det mesta av de skadliga ämnena som Metanol
och Nitrometan bortbrända ur motorn. Mindre risk att motorn angrips (korrigerar) av Metanol eller Nitrometan

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 27 Apr 2007, 10:47 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31739
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag brukar tömma tanken och sen köra tills motorn dör. Men oftast
händer något så man kommer bara till stadiet att man tömmer tanken
och att det sen inte går att köra motorn tills den dör, för att den
stannat och glödaren har gett upp eller stiftet gått slut eller nåt... =)

Men vad betyder snapsa!?:
"Motorn startar baklänges (roterar år fel håll)
OS 40 FX motorn vill gärna starta i fel rotationsriktning.
För att lösa problemet - snapsa ytterligare något.
Sedan startar motorn rätt."


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 27 Apr 2007, 14:36 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
MickeM wrote:
Jag brukar tömma tanken och sen köra tills motorn dör. Men oftast
händer något så man kommer bara till stadiet att man tömmer tanken
och att det sen inte går att köra motorn tills den dör, för att den
stannat och glödaren har gett upp eller stiftet gått slut eller nåt... =)

Men vad betyder snapsa!?:
"Motorn startar baklänges (roterar år fel håll)
OS 40 FX motorn vill gärna starta i fel rotationsriktning.
För att lösa problemet - snapsa ytterligare något.
Sedan startar motorn rätt."

Ge en skvätt i förgasaren 8)

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 27 Apr 2007, 16:09 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31739
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kamikaze wrote:
MickeM wrote:
Men vad betyder snapsa!?:
"Motorn startar baklänges (roterar år fel håll)
OS 40 FX motorn vill gärna starta i fel rotationsriktning.
För att lösa problemet - snapsa ytterligare något.
Sedan startar motorn rätt."

Ge en skvätt i förgasaren 8)

Hur löser det problemet?! Vänder motorn håll då?!
Förstår ej logiken :shock:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 27 Apr 2007, 16:23 
Offline
Medlem

Joined: Sat 24 Mar 2007, 17:03
Posts: 94
Location: gottby
den brukar starta åt fel håll för mig också i bland. men den brukar vända själv om man går ner på tomgång. afterrun olja har jag aldrig använt. sist stog motorn i 5år och startade och gick fint på andra slaget. förgasareen kan vara lite seg i början. men det är bara och snappsa den lite så blir den ok... nu blir det föglö


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 157 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group