En lånad tråd från svenskt rc-forum
Bränslemotorn till Din modell
Idag finns det två alternativ vid val av motor. Tvåtakt eller fyrtakts.
Tidigare fanns också dieselalternativet - ett mycket driftssäkert
alternativ. Dieseln krävde mer kunskap av sin användare.
Vilken motor skall Du välja till första modellen? Det viktigaste är att Du
väljer rätt motorstorlek. Många säger - hellre för stor motor än för liten.
Jag säger det skall absolut vara anpassad motorstorlek i den första modellen.
De enklare, snällare och lättflugna Trainer som finns på marknaden startar och
flyger mycket bra med rekommenderad motorstorlek från modelltillverkaren.
Valet av två eller fyrtakts kanske inte spelar någon roll. Anser själv att har Du råd
köp fyrtaktsmotor. Den har en lugnare gång. Mindre stressig vid själva flygningen.
Jag tycker också att den är trevligare att handskas med.
När jag valde motor första gången - blev det en fyrtaktsmotor - den var för stor för
modellen varför jag skaffade ytterligare en motor - det fick bli en SC-motor för
pengarnas skull.
Fyrtaktsmotorn är av fabrikat Saito. Kanske de bästa motorerna idag. De håller mycket
hög kvalitet - samtidigt som fabriken lovar reservdelar i minst 10 år. Det som Du först
märker som en skillnad mellan två och fyrtaktsmotorn är att vid ca: 1 timmes gångtid
skall ventilerna justeras. Ventilspelet vid kall Saito-motor är 0,03 till max 0,10 m.m.
Fyrtaktsmotorn har en lugnare gång jämfört med tvåtaktarens. Nackdelen är att den
ger mindre effekt - vid samma storlek jämfört med tvåtaktaren.
Saito FA56 - mycket driftssäker fyrtaktsmotor
Inkörningstips - jag kommer i fortsättningen att köra in motorn i en lös bänk. Det är fördel
eftersom jag lättare kommer åt inställningar på motorn, slipper att kladda på modellen så
mycket som det kan bli... om motorn trilskas vid de första starterna.
SC-motorn var mycket svårare att få igång jämfört med Saito-motorn. Efter byte till varmare
glödstift så blev motorn betydligt snällare att starta samtidigt som jag för första gången på
tre dagar kunde ställa in tomgångsskruven.
För att slippa alla plåster på fingrarna så använd "fegpinne" från början. Igentligen skall
Du aldrig starta utan hjälpmedel. En elektrisk startmotor underlättar mycket.
Tänk på att motorn ev. fått för mycket bränsle i cylinder och vevhus - detta känns
när Du startar för hand - men startar Du med el-start så kanske motorn tar skada
pga. den höga kompressionen som bildas av för bränsle i motorn. Lufta motorn om
Du märker att den verkar ha för hög kompression.
Välj gärna en bränsleblandning med ca: 20% oljeinblandning som idag endast är syntet.
Nitrometan kan också blandas in i bränslet - ca: 5 - 10% för lättare start och tomgång.
OBS! Om Du använder Nitrometan och motorn inte kommer att användas snart igen.
Konservera motorn med speciell olja som finns att köpa i Din modellaffär.
Det görs genom att Du fyller förgasaröppningen med oljan och vevar runt motorn till oljan
har trängt in i cylindern. Det går också att fylla direkt in i cylindern via avgasporten men då
finns risk för att vevhuset inte får sin del av skyddet.
Fyrtaktsmotorer fylls med fördel med olja genom dräneringsuttaget i vevhuset.
Varför skall Du konservera motorn? Nitrometan ger nackdelen att motorn kan få korrosions-
skador genom att det är aggressivt mot metallen i motorn.
Motorn startar baklänges (roterar år fel håll)
OS 40 FX motorn vill gärna starta i fel rotationsriktning.
För att lösa problemet - snapsa ytterligare något.
Sedan startar motorn rätt.
Svårjusterad ny motor
Testa gärna med bränsle som innehåller mera av Nitrometan.
OS-motorn gick klart bättre - dels på tomgång och dels vid fullvarv.
Jag kommer att testa - att efter ca. 5 timmar köra motorn helt utan Nitrometan.
Det sliter mindre på motorn och ger inte korrosionsproblem.
Skall Du ta isär Din RC-motor?
Och isåfall när?
Varför skulle Du ta isär Din nya - och välfungerande motor?
Ni vet säkert hur det är eller var att vara grabb - allt som är tekniskt intressant, verkar innehålla
många spännande saker/detaljer skulle plockas isär. Och det var och kanske även idag är vad
som ofta sker - det som kan plockas isär och undersökas skall absolut isär till varje pris.
Efter i hopmonteringen så kanske det inte fungerar så bra eller inte alls.
Är motorn mycket sliten och av det går dåligt och är svårstartad - då är det naturligtvis motiverat med
en komplett demontering för att inspektera, mäta upp och därefter byta slita/skadade delar i motorn.
Följ den manual som följer med motorn när den skall plockas isär.
Använd inte våld - en modellmotor skall kunna demonteras helt utan någon egentligen kraft.
Skadade delar efter en kraftig krasch kan sitta fast - det är en annan sak!
Det enda som kräver god känsla för att demontera och montera är själva vevaxeln.
När den skall pressas ut ur vevhuset skall specialverktyg användas. Finns inte det tillgängligt
går det att med lite list pressa ur vevaxeln utan att (det viktiga) skada vevhus eller lagerlägen i vevhuset.
För att byta vevaxellager krävs också specialverktyg för att kunna pressa ur lagren ur vevhuset.
En lätt värmning av vevhuset före urpressning utifrån vid lagarlägen underlättar urpressning.
Samma gäller vid inpressning av de två vevaxelkullagren.
Se några bilder på en demonterad OS Motor!
OS 40 MAX FX
Motorn består av ca. 50 delar.
Här syns som säkert all redan vet:
Från vänster räknat
* Bakre vevhuslock med bränslesnål
* Vevhus och cylinder inkl. vevaxel och lager
* Distansbricka, HUB och mutter för propeller
* Förgasare och Topplocksbultar
* Cylindertopp, Cylinderpackning, Cylinderfoder
* Vevstake med kolv.
Efter varje flygning
Jag rekommenderar att motorn skyddas med After Run Oil.
Behövs verkligen den här åtgärden. Handen på hjärtat... hur många utför den här åtgärden?
Flyger Du ofta tex. nästan varje dag - då anser jag att ovanstående åtgärd inte är absolut nödvändig.
Kommer modellen inte att användas på en längre tid tex. en månad eller mera - då anser jag att After Run Oil
bör användas enl. anvisningar.
Ett TIPS! Efter varje flygning och att tanken är tömd - startar jag motorn med glödstiftet aktivt tills
motorn stannar av bränslebrist. Efter den åtgärden är det mesta av de skadliga ämnena som Metanol
och Nitrometan bortbrända ur motorn. Mindre risk att motorn angrips (korrigerar) av Metanol eller Nitrometan.