Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sun 10 Nov 2024, 21:44

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 56 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: Re: Uffes CopterX 450
PostPosted: Fri 19 Feb 2016, 20:04 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Måste ju flyga denna snart så jag får användning av skalakroppen.
Håller på jagar FBL-enhet för 4-bladigt...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Uffes CopterX 450
PostPosted: Thu 25 Feb 2016, 09:53 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3581
Kör: GL1500 Goldwing
De e väl inte så svårt :)

http://www.ehirobo.com/rc-helicopters/f ... -heli.html

Attachment:
CX450BA-01-20_01-750x750_0_6653.jpg
CX450BA-01-20_01-750x750_0_6653.jpg [ 139.15 KiB | Viewed 9250 times ]

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: CopterX 450
PostPosted: Thu 25 Feb 2016, 19:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det där är bara ett 4-bladigt huvud och det har jag redan. =)
Som sagt, håller på jagar FBL-gyro för 4-bladigt.
Dessutom ska det inte vara floating utan rigid head.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: CopterX 450
PostPosted: Thu 25 Feb 2016, 20:23 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3581
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Det där är bara ett 4-bladigt huvud och det har jag redan. =)
Som sagt, håller på jagar FBL-gyro för 4-bladigt.
Dessutom ska det inte vara floating utan rigid head.

Jammen en sån här då?

http://www.skookumrobotics.com/products ... ss-system/

Attachment:
SK540.jpg
SK540.jpg [ 158.61 KiB | Viewed 9240 times ]

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: CopterX 450
PostPosted: Thu 25 Feb 2016, 21:54 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag blev tipsad Skookum SK360 först (men den hade inte stöd för tail och så slutade den säljas 2009), men Skookum (540 som har tail) är så ovanliga så det blev nerröstat av BeastX samt även Mikado vBar som är ännu vanligare. Så det får bli nån av dem. BeastX MicroBeast eller va den heter (nån av de varianterna) så var överkomlig och liten, så den får rum i skalet. Ska se om jag hittar nåt beggat.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: CopterX 450
PostPosted: Fri 26 Feb 2016, 07:34 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3581
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Jag blev tipsad Skookum SK360 först (men den hade inte stöd för tail och så slutade den säljas 2009), men Skookum (540 som har tail) är så ovanliga så det blev nerröstat av BeastX samt även Mikado vBar som är ännu vanligare. Så det får bli nån av dem. BeastX MicroBeast eller va den heter (nån av de varianterna) så var överkomlig och liten, så den får rum i skalet. Ska se om jag hittar nåt beggat.

Så du tycker ett gyro som kostar 200% med än helin inte är prisvärt??? :?

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: CopterX 450
PostPosted: Fri 26 Feb 2016, 18:41 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
MickeM wrote:
Jag blev tipsad Skookum SK360 först (men den hade inte stöd för tail och så slutade den säljas 2009), men Skookum (540 som har tail) är så ovanliga så det blev nerröstat av BeastX samt även Mikado vBar som är ännu vanligare. Så det får bli nån av dem. BeastX MicroBeast eller va den heter (nån av de varianterna) så var överkomlig och liten, så den får rum i skalet. Ska se om jag hittar nåt beggat.

Så du tycker ett gyro som kostar 200% med än helin inte är prisvärt??? :?

Ojdå... nå hm. Då kanske jag ska tänka om. Om SK540 kostar bara 600 kr och är liten så kanske det är bättre alternativ, menar du? :) Funderar på Trexen inte skulle va bättre alternativ, otroligt mycket bättre heli, men så kostade den 700€.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: CopterX 450
PostPosted: Fri 25 Mar 2016, 20:28 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3581
Kör: GL1500 Goldwing
Jaha så landade denna hos mig igen. Hur gick de till??? Jaja jag får väl försöka igen då :shock:

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: CopterX 450
PostPosted: Sat 26 Mar 2016, 00:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
Jaha så landade denna hos mig igen. Hur gick de till??? Jaja jag får väl försöka igen då :shock:

Step by step! :-) Kul om nån till börjar flyga heli.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: CopterX 450
PostPosted: Sat 26 Mar 2016, 07:23 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3581
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Kobbeuffe wrote:
Jaha så landade denna hos mig igen. Hur gick de till??? Jaja jag får väl försöka igen då :shock:

Step by step! :-) Kul om nån till börjar flyga heli.

Jo jag hade tänkt sälja bums men sen såldes lite annat som finansierade mina behov så jag beställde övningsställ till denna i stället :)

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: CopterX 450
PostPosted: Tue 29 Mar 2016, 06:46 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3581
Kör: GL1500 Goldwing
Mottagare på plats. Ställde in den efter bästa förmåga med pitchvinkelmätare och bygglaser. Testkörde lite men tyckte inte den verkade vilja ändra pitchen som jag trodde. Runt halvgas och knappt märkbara nedåtvindar från rotorn??? Kanske jag ställt pitchen baklänges :shock: :lol: :roll:

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: CopterX 450
PostPosted: Tue 29 Mar 2016, 23:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
När du har spakarna i mitten så ska alla servon och länkar etc ha 90 graders vinklar överallt. Och då ska allt i rotorhuvet vara rakt. Även rotorbladen ska vara på 0 grader.

Swashen ska stiga när du pitchar upp. I övrigt luta åt det håll du trycker höger spak.

Ställ in -2...+10 grader i normal-läget så har du snäll utgångspunkt.

Du ska ha flybar i linje med bommen när du mäter pitchvinkeln på rotorbladet som är rakt emot dig. Det andra ställer du lika.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: CopterX 450
PostPosted: Fri 01 Apr 2016, 15:51 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3581
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
När du har spakarna i mitten så ska alla servon och länkar etc ha 90 graders vinklar överallt. Och då ska allt i rotorhuvet vara rakt. Även rotorbladen ska vara på 0 grader.

Swashen ska stiga när du pitchar upp. I övrigt luta åt det håll du trycker höger spak.

Ställ in -2...+10 grader i normal-läget så har du snäll utgångspunkt.

Du ska ha flybar i linje med bommen när du mäter pitchvinkeln på rotorbladet som är rakt emot dig. Det andra ställer du lika.


Ställde in med laser å grejjer. Ska dubbelkolla allt och vänta på träningsstället bara...

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: CopterX 450
PostPosted: Fri 01 Apr 2016, 18:52 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Va gör du med lasern?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: CopterX 450
PostPosted: Fri 01 Apr 2016, 21:40 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3581
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Va gör du med lasern?

Kollar att allt e rakt såklart. I stället för vattpass

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: CopterX 450
PostPosted: Fri 01 Apr 2016, 21:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
MickeM wrote:
Va gör du med lasern?

Kollar att allt e rakt såklart. I stället för vattpass

Bild?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: CopterX 450
PostPosted: Fri 01 Apr 2016, 22:04 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3581
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Kobbeuffe wrote:
MickeM wrote:
Va gör du med lasern?

Kollar att allt e rakt såklart. I stället för vattpass

Bild?

tog ingen :(

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: CopterX 450
PostPosted: Sat 09 Apr 2016, 09:27 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Funderar fortfarande på hur du kollar att något är rakt med en laser på en helikopter. =)
Vad är det som ska vara rakt som du kan mäta med en laser? Bommen?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: CopterX 450
PostPosted: Sat 09 Apr 2016, 11:40 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 08 Jul 2013, 19:01
Posts: 3581
Kör: GL1500 Goldwing
MickeM wrote:
Funderar fortfarande på hur du kollar att något är rakt med en laser på en helikopter. =)
Vad är det som ska vara rakt som du kan mäta med en laser? Bommen?

Jag fixerade paddelstången i våg när jag justerade pitchen. Fel? Kanske därför jag inte upplevde tillräcklig lyftkraft när jag testade motorn.

_________________
MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: CopterX 450
PostPosted: Sat 09 Apr 2016, 14:42 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kobbeuffe wrote:
MickeM wrote:
Funderar fortfarande på hur du kollar att något är rakt med en laser på en helikopter. =)
Vad är det som ska vara rakt som du kan mäta med en laser? Bommen?

Jag fixerade paddelstången i våg när jag justerade pitchen. Fel? Kanske därför jag inte upplevde tillräcklig lyftkraft när jag testade motorn.

Paddelstången ska vara i linje med bommen och "i vattpass" i bägge leder, dvs får inte vara vriden heller.
Då har du ena rotorbladet rakt ut åt sidan (vänster brukar jag ha).
Här ska bladet vridas från tex -2 (vinklat neråt) till +10 grader (vinklat uppåt).

Motorn... max-min-programmerat ESCen? Går motorn åt rätt håll? Bra ack?


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 56 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group