Joined: Sun 16 May 2004, 01:07 Posts: 31739 Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag sitter och tittar på en DJI Phantom 2 Vision... som numera är min. =) Funderar på vad jag ska göra med den. Den saknar kamera, men allt fungerar som det ska och jag flög den igår. Har lite annat till den som inte är på bild: 2-axlig borstlös gimbal, hållare för mobiltelefon, antenn-kit för longreach, laddare, vidare landställ, ...
En plan är ju att ta bort landställena och sätta på egen videolänk samt liten FPV-kamera mellan främre armarna. =) En annan är att skaffa en original-kamera till gimbaln, men de kostar 350€ typ, men den har inbyggd Wifi så man kan använda mobiltelefonen som bildskärm. Tredje plan är att sätta dit egen kamera och ställa om gimbaln för den nya vikten. Int lätt int... Den är förstås till salu som allt annat.
Atte wrote:
MickeM wrote:
Int lätt int... Den är förstås till salu som allt annat.
... och vad har du tänkt dig som pris
Som den är nu som projekt (saknar kamera för 350€) eller färdig med kamera? Ingen aning. Beggade flygklara ligger de på ca 600-800€ beroende på tillval. Sök på blocket på Phantom Vision så hittar du DJI Phantom 2 Vision och DJI Phantom 2 Vision+ (samt varianter och olika tillbehörsutbud), priser på dem är från 5500-14000kr. Obs! Vision kräver att du måste ha en surfplatta eller smartphone om du ska använda originalkamera.
Jag har ju fått dille på att roa mig med MiniAPM i ett flyg, men det får ej vara nåt stort krångligt flyg. Så det lutar mot en Multiplex Easystar II. De är billiga, enkla och OK storlek med 1366 mm vingspann.
Jag har ju fått dille på att roa mig med MiniAPM i ett flyg, men det får ej vara nåt stort krångligt flyg. Så det lutar mot en Multiplex Easystar II. De är billiga, enkla och OK storlek med 1366 mm vingspann.
Är inte de 3kanalsplan utan skev?
_________________ MC or RC... It´s just a 2 letter hobby....
Kobbeuffe wrote:
MickeM wrote:
Är inte de 3kanalsplan utan skev?
Easystar II vet jag att har förberett för skev, men det ingår inte skevservon i vissa kit. Jag SKA ha skev. =) Jag har inte hittat annat bra flyg. Vill ej ha Bixler istället för Easystar II (har haft Multiplex och dom är sjukt bra).
Funderat på säkerheten (gäller både helis, flyg och multis), respektera dem:
Har tidigare gjort en väldigt omfattande checklista för helikopter och även påbörjat en för flyg. Nu håller jag på med en för multirotor. Why? Började med detta när jag inte mindes om jag hade dragit fast och låst nyloc-muttrarna på en spindelaxel till en stor helikopter. (och att antalet helikoptrar började öka) Alternativen var:
1. Dom är säkert åtdragna... och så riskerar man att de lossnar för att de inte var åtdragna och så får ni räkna ut vad som händer med 140 grams kolfiberrotorblad som roterar i 1500 rpm och vad som händer med andra bladet när ena bladet lossnar och vad som sen händer...
Gå till 1:12 (blad lossnar, sen händer resten, okej, helin är aningen extrem)
Men om den ovan var extrem... så innebär det inte att en nybörjarhelikopter är något man måste vara mindre försiktig med (gå till 0:45 om ni inte ork vänta) Personen som byggt/ska flyga den helin har gjort en allvarlig miss, eller fler:
2. Skruva upp och se. Antingen var de lösa och man är jävligt glad att man kollade, eller så har man öppnat låsta nylocs, dvs man måste få dit nya sådana. Nylocs ÄR engångsmuttrar. Man skruvar bara dem utåt EN gång, sen länger man dem.
Ok... och varför göra en för multirotor? Det blev så när jag var osäker på hur failsafe var inställd för styrkortet. Fråga: Vad händer när acken börjar ta slut tidigare än du trodde? Och vad händer när din multirotor tappar kontakten med din sändare? Osv...
Det blir så mycket dubbelkolla så en checklista gör att man bygger säkrare och snabbare. Dessutom har jag på sista tiden haft att göra med 9 st multirotorer, då vill man inte stå och fundera om man ställt in ESC-kalibreringen före man ska flyga...
Users browsing this forum: No registered users and 25 guests
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum