Billing Boats - Norden T.78BÅTBYGGEMed mitt jobb så är det en otroligt bra avkoppling jämfört med flyg, helikoptrar och multicoptrar.
Det blir också en sorts hantverk eftersom det inte bara är att limma ihop delar.
Jag byggde ju en bogserbåt förut. Jag gav mig på en liten rackare för att då skulle chanserna öka att bli klar.
Jag fick ej tag på RC-grejer till den men den blev hyllklar. Och så hamnade den mitt i allt på en bokhylla i ett
kontor hos en förmedlare av just bogserbåtar. Roligt! =) Dit blev den, kanske kommer "hem" igen.
Hur som helst, det kom en beställning på en till båt. Okej!? Men det lät hur som helst kul.
KRAVDock hade jag mina krav:
- Ca 10 cm längre än förra bygget (öka längden lite grand för att inte ta sig an för stort projekt),
- Inte fiskebåt
- Jag tålde inte segel
- Det skulle vara träbygge
- Det skulle vara en RC-båt (trots hyllbehovet)
Det blev nästan helt tvärtom...
- Den blev mindre än bogserbåten...
- Det BLEV en fiskebåt!!!
- Den har segel...
- Det var i alla fall ett träbygge!
- Jag trodde det var en RC-båt, men det är omöjligt få till nåt sånt i denna konstruktion. WTF! Det var ju en hyllvärmare!
Hur som helst. Den kommande ägaren fick ändå välja bland byggen jag kände att var passliga som nästa båt.
Det blev Billing Boats "Norden". Liten nybörjarmodell som passade mina träkunskaper tänkte jag.
SPECIFIKATIONER - Träbygge
- 34,5 cm lång (liten jäkel)
- Skala 1:30
HISTORIAThe Norden is a typical coasting vessel as can be seen sailing the waters along the Western coast of Denmark.
This boat type was originally built in about 1930 by local shipbuilders in the small Danish towns of Klitmøller and
Vorupør , and represented a considerable improvement of the boats of the time. Since then, no appreciable
changes have been made, althrough the boats have become a few feet longer and now have a wheel house
under cover.
The Norden is a stable and seaworthy vessel. Its rather round design limits the speed to approx. 6 knots.
The vessels are still used for fishing, although emphasis is now on seine fishing, with fish pots and
angling used only as occasional sources of extra income.
Weather permitting, fishing starts early in the morning and continues all day. The boats are lowered and
raised be means of an electric winch, with wires embedded in a block firmly anchored a good distance
from shore.
Before being hauled ashore, the boats are sailed as far up on the beach as the waves can push them.
The winch hook is then attached to the bow irons for hauling.
The boats are lowered aft first, although with strong onshore winds the boats are turned on lowering, so that
the bow faced the waves. This is a difficult and often quite dangerous operation.Jag kommer att bygga den som den ska vara byggd, men kommer med färger ge den en personlig touch så
att jag i alla fall gillar dess utseende. Danska båtar var just den blå som den är, på Åland var de vita.
Attachment:
IMG_0219.JPG [ 76.57 KiB | Viewed 14731 times ]
I lådan låg en massa "smulor". Laserskuret, massa pinnar o småskräp.
Attachment:
IMG_0221.JPG [ 77.09 KiB | Viewed 14731 times ]