Fortsätter...ESC-programmeringskortBeställde ett PowerHD programmeringskort. Råddade eventuellt till ena ESCen så
jag måste ställa alla så de blir lika. Dessutom måste max-min-programmering göras.
Men kan ändå fortsätta fixa fast jag väntar på det...
Motor-numreringenGooglade fram en bild på vilken motor som skulle vara numrerad med vad och
numrerade armarna och propparna:
- M1 fram till höger
- M2 fram till vänster
- M3 bak till vänster
- M4 bak och höger
Mottagar-byteEftersom Futaba F617FS-mottagaren inte stödde Failsafe på alla kanaler så bytte
jag till en Futaba R6008HS. Hade sedan tidigare ställt in fixed wing-modellminne.
Anslutet?Kopplade in allt på rätt så nu ska allt äntligen vara anslutet.
DatorAnvänder samma bärbara HP nc4400 till denna som jag har till APM-quaden.
DriverLaddade tidigare ner en driver och den var bara att installera..
(PL2303_Prolific_DriverInstaller_v1.7.0.exe).
ProgramvaraLaddade tidigare ner GCS-programmet (PC-GCSsoftware-S4V2 support servo
gimbal) som ska användas för firmware-uppgradering och konfiguration av quaden.
Heter S4-GCS-USB.exe.
FirmWare-uppgraderingLaddade tidigare ner rätt firmare till min S4-YS v2 (s4v2-20140501-v050.bin).
Startade GCS, lade i USB-kabeln först (om man ska uppgradera FirmWare), kopplade
in acken till quaden, klickade på "Open USB", fick upp en ruta...
Attachment:
S4firmware.JPG [ 34.09 KiB | Viewed 10440 times ]
...valde "Select Firmware" osv och lät den installera. När det var klart så klickar man
på... "Cancel" (OK hade varit mer logiskt). Drog ur acken och sen USB-kabeln. Klart!
Attachment:
S4firmwaredone.JPG [ 37.99 KiB | Viewed 10440 times ]
Anslutning för setupStartade GCS, anslöt acken och väntade minst 2 sekunder, S4 och ESCar mm bootas,
anslöt USB-kabeln, "Open USB". Ansluten! =) Valde Quad 4X och Mode 2.
SändarsetupKlickade i GCS på "Adjust Transmitter" och följde guiden. Reverserade (allt skulle vara
normalt) och såg till att spakrörelserna blev rätt enligt de två spak-indikatorerna.
Klickade "Save".
Så här ser det ut nu i GCS när man är ansluten till S4an.
Attachment:
klarforsetup.JPG [ 88.28 KiB | Viewed 10440 times ]
Den enkla arbetsmiljön. Dator behövs för ändring alltså.
Grafikfelet är pga att den där laptopen har för låg upplösning, kräver 800 bildpunkters
upplösning på höjden. =)
Attachment:
IMG_6295.JPG [ 108.2 KiB | Viewed 10440 times ]
Den väger nu 1228 gram.
Återstår - Måste flytta den starklysande status-LEDen, lär ju knappast ha nytt av den om den ska vara riktad uppåt.
- Läsa bruksanvisningen så jag "lär mig massor" (den är ju lite bristfällig, men alltid nåt)
- Max-min-programmera ESCarna och kanske ställa in nåt mer med programmeringskortet
- Kalibrering av accelerometrar, GPS och kompass
- Motor-mixning
- Fattar fortfarande inte den konstiga meningen med "non-ferric bracket" nämnd tidigare
- Klura på det där med failsafe i sändaren/mottagaren samt S4an
- Få ordning på switcharna så jag kan ställa flight mode
- Fortsätta ställa in vad jag nu glömt och måste göra