En liten rapport om läget i projektet. Alla byggare har haft fullt upp med sitt den senaste tiden så det har blivit lite dåligt med byggandet. För mig så reder det upp sig efter den 18 Mars åtminstone.
För ett par veckor sen så klantade vi oss när vi skulle skruva ihop motorn och råkade slå av två oljesprutare i blocket.

Efter mycket vånda och lite svordomar så masade jag mig iväg till Bifa och beställde två nya för att det var i praktiken omöjligt att få tag på begagnade via nätet och telefon. Det skulle ta lite över en vecka att få hem grejer sa dom men de kom hem på 4 dar, så det kallar jag bra service
Nåväl, efter att bygget stannade av på brist på delar så har Joel och jag satt oss ner och funderat igenom hela motorbygget till lust och leda. Till slut så bestämde vi oss för att när hela motorn blir seriöst renoverad och byggt så är det inte lönt att snåla överhuvudtaget. Så jag for och beställde nya ramlager och vevlager samt kolvringar som borde komma nästa vecka.
Passade även på att föra in vevaxeln till Ljungdahl´s för kontroll och balansering. Visade sig att vevaxel var krokig med 6/100
Så efter lite bankande så visade axeln 2/100 vilket var inom gränsvärdena. Lät samtidigt dem kontrollera tapparna och polera desamma.
Grenrörsbygget flyter på. Jag har lärt mig mycket om grenrörs uppbyggnad genom att se på andra och prova själv. Förhoppningsvis blir det klart inom två veckor.
Nu väntar vi bara på de sista delarna som borde komma i början på nästa vecka. Sen ska projektet få lite fart igen.