Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 11 Jul 2025, 11:56

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
 Post subject: Rostlagning i allmänhet
PostPosted: Wed 31 Jan 2007, 10:28 
Rutinerad medlem

Tjenare alla kunniga!

Jag tänte höra om någon här har tips o trix när de gäller att laga rost på bilen. Jag har ju som jag nämnt i mitt projekt lite rost i sparklådorna på min kära nissan.

De jag mest undrar över e vad man ska använda för plåt till tex sparklådorna ?
Kan man eventuellt köpa någon sort unversial färdig plåt som med lätt modifiering kan läggas ner o svetsas fast ?

Då jag själv ännu inte har någon svets så skulle jag även vilja ha tips på någon billig/bra variant för hemma bruk, ska man satsa på en med gas eller duger de bra med en sådan som man använder fluss tråd i. Jag har förstått att de e ganska dyrt med gas.

Ja frågorna e många men detta kan ju var bra för många som börjar med att fixa lite mera i hemmet/garaget.

mvh rObba

Fordon:
BMW 330i Touring -01
Suzuki GSX-R 750 -01

Profile  

Post subject: Re: Rostlagning i allmänhet
PostPosted: Wed 31 Jan 2007, 10:55 
Veteran

Kör: Allt med motor
NismoRobba wrote:
Tjenare alla kunniga!

Jag tänte höra om någon här har tips o trix när de gäller att laga rost på bilen. Jag har ju som jag nämnt i mitt projekt lite rost i sparklådorna på min kära nissan.

De jag mest undrar över e vad man ska använda för plåt till tex sparklådorna ?
Kan man eventuellt köpa någon sort unversial färdig plåt som med lätt modifiering kan läggas ner o svetsas fast ?

Då jag själv ännu inte har någon svets så skulle jag även vilja ha tips på någon billig/bra variant för hemma bruk, ska man satsa på en med gas eller duger de bra med en sådan som man använder fluss tråd i. Jag har förstått att de e ganska dyrt med gas.

Ja frågorna e många men detta kan ju var bra för många som börjar med att fixa lite mera i hemmet/garaget.

mvh rObba

Det brukar ju finnas ekonomie plåt till dom flesta bilarna alltså färdiga bitar bara o skär ut efter nya biten o svetsa dit den nya men ta det lungt det slår sig lätt .
Och det där med flusstråd börja jag svetsa med men har man en gång svetsa med vanlig tråd o gas vill man inte svetsa med flusstråd igen :D och flusstråd är även dyrt i inköp men det lönar sig om man bara svetsar ett par tre gånger i året eller liknande.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 31 Jan 2007, 16:38 
Medlem

Jag har kört med fluss tråd och tja resultatet duger men ser inget vidare ut... Kosta åtminstonde på dig en som går att köra med både fluss o gas.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu 01 Feb 2007, 23:04 
Veteran

Även en bra svetshjälm är att rekomendera.
Jag köpte en billig som jag haft i ca 4 år o idag köpte jag en lite dyrare modell som bländar av själv o framför all blir det ingen imma på glaset på den nya :)
Det är väldigt irriterande när man är ute i kylan o svetsar o det immar fast med en gång.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 02 Feb 2007, 00:32 
JS_ wrote:
Jag köpte en billig som jag haft i ca 4 år o idag köpte jag en lite dyrare modell som bländar av själv o framför all blir det ingen imma på glaset på den nya :)
Det är väldigt irriterande när man är ute i kylan o svetsar o det immar fast med en gång.
vart köpte du den?och vad kosta den?

Post subject:
PostPosted: Fri 02 Feb 2007, 09:07 
Veteran

Volvo mannen wrote:
JS_ wrote:
vart köpte du den?och vad kosta den?

På holmbergs o den kosta 257€ o netto 190€ men vill man gå upp ett steg i pris så har flygfyren en för 349€ netto o det var ju den jag ville ha men man får ju inte alltid som man vill :D
Det är ju alltid plånboken som säger sista ordet :(

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 02 Feb 2007, 19:52 
Motorportalare

Det finns billiga som bländar av själva på Jula om jag inte missminner mig.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 02 Feb 2007, 22:21 
Veteran

Fabben wrote:
Det finns billiga som bländar av själva på Jula om jag inte missminner mig.

Jo 690 kr tror jag det va men jag vill inte betala 690kr för att få ögonen fastsvällda på morgonen efter man har svetsat :D
Man ska se upp med dom billigare för dom funkar inte riktigt som dom ska :x

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 03 Feb 2007, 09:02 
Avancerad medlem

en bra svets är nästan ett måste när man ska svetsa rost. annars får man bara i nervena.

mycket lättare att svetsa tunn plåt med en kraftigare svets.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 09 Feb 2007, 08:50 
Besökare

Flusstråd har sin fördelar.

Att svetsa utomhus med gas är ofta ifrågasatt pga vind/luftdrag. Där är flusstråd ypperlig.

Flusstrådsvetsen är ju också mindre o lättare att flytta/ta med sig i stället för gas. Den har ju bara en transformator o matningsrulle.

Att ha en rulle tråd i lager är bekvämare än att ha både tråd och gas i reserv - och att släpa med sig.

men...men...

Själv använder jag alltid pinne till tjockare än ett par mm. Tex har jag alltid svetsat dragkrokar med pinne.

OBS! Om fluss skulle vara totalt förkastlig, ohållbara fogar mm så skulle den förmodligen inte finnas - alternativt vara förbjuden.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 09 Feb 2007, 08:58 
Veteran

Misabe wrote:
Flusstråd har sin fördelar.

Att svetsa utomhus med gas är ofta ifrågasatt pga vind/luftdrag. Där är flusstråd ypperlig.

Flusstrådsvetsen är ju också mindre o lättare att flytta/ta med sig i stället för gas. Den har ju bara en transformator o matningsrulle.

Att ha en rulle tråd i lager är bekvämare än att ha både tråd och gas i reserv - och att släpa med sig.

men...men...

Själv använder jag alltid pinne till tjockare än ett par mm. Tex har jag alltid svetsat dragkrokar med pinne.

OBS! Om fluss skulle vara totalt förkastlig, ohållbara fogar mm så skulle den förmodligen inte finnas - alternativt vara förbjuden.

Jag svetsade med fluss i 3 år o jag tyckte att det gick ganska bra men på tunn plåt vill det inte gå så bra åtminstone inte med min svets, men jag skaffade gas sen o det gick lite bättre.
Men nu har jag ny svets med gas o det går hur bra som hellst o svetsa tunn plåt (utom suzuki plåten) men det kanke är för att den är tunn som pappar eller så är det jag som inte kan :lol:

Profile  

Post subject: Svetsa fluss...
PostPosted: Fri 09 Feb 2007, 09:19 
Besökare

Jo de e för jobbigt när det inte finns nåt å svetsa i/på. Den röda ryska fula Pobedan på stan tänkte jag att nån annan skulle få svetsa så jag frågade två yrkessvetsare. Ena sa efter en stunds inspekterande "Sånt där kan man inte svetsa", den andra konstaterade att det skulle ta sån oändlig tid så han "hade annat att gör under vintern". Så va gör man då??

Sliter fram flussfan och sätter i gång... 300h senare är det värsta färdigt och man kan ta itu med trevligare saker... - som att inte svetsa när snön faller!

Där var flussen bra, då 95% svetsades utomhus.
Dragkroken med pinne.

Se ca 1/3 del in i flickans film på dom snabbt synliga rostcasen:

http://www.youtube.com/watch?v=HsehE0IFR94

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 09 Feb 2007, 09:25 
Besökare

Glömde tillägga att en svetskunning person (som överhuvudtaget hade tagit itu med skiten) hade ju gjort det betydligt snabbare...

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon 12 Feb 2007, 19:09 
Rutinerad medlem

tack för alla svar, de e alltid bra att få lite feedback innan man går o shoppar lös nått som man inte riktigt har full koll på själv.

Rätta mig om jag har fel nu:

om jag vill satsa på en lite billigare/hyfsad/newbie svets så ska jag alltså satsa på en mig med flusstråd men med möjlighet att ansluta gas om man vill ?

Fordon:
BMW 330i Touring -01
Suzuki GSX-R 750 -01

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC + 2 hours