MRX.....
Du håller med om att om man inte sköter om bilen sjunker den i värde. Bra det är fakta som stämmer. En misskött bil tappar värde. Hur mycket är väldigt olika från fall till fall. Ibland är det bättre att inte göra något för då riskerar man iaf inte att göra fel.
Om en recondare hävdar att bilen skyddas från repor så hävdar han inte bara. Utan han berättar fakta, se bilder nedan
Bilden FÖRE visar obehandlat lack i kraftig förstoring med öppna porer, repor och avmattning. Bilden EFTER visar rengjord, restaurerad och förseglad lack
För att man skall få ut maximalt av en behandling på lång sikt så rekommenderas man att göra återbesök med tex 12-18 månaders intervaller. De man gör då är en återbehandling. På samma sätt som man själv vaxar bilen hemma, det räcker inte med en gång vart tionde år utan det krävs även efterbehandlingar där. Vi vill att kunden skall återkomma av den orsaken för att lacken skall vara skyddad i x antal månader igen. Detta görs i de flesta fall till ett kraftigt reducerat pris då man nu "endast" behöver applicera lackskyddet igen.
Medlet kostade för mig i genomsnitt ca 10%. Sedan har man som alla andra företag löner, hyror, räntor, amorteringar, kapital ja den listan kan göras lång......
Att räkna antalet timmar och försöka säga att som MrX gör: "Det går tex inte att få bort mera smuts från lacket på 2 timmar eller 4 timma" fungerar inte riktigt. Hur resultatet blir och hur länge det tar beror helt och hållet på vad man jobbar med! Det är så olika från fall till fall.
Jag hade en BMW farmare inlämnad för Total recond. det var en -02 kanske den tog tre ggr längre tid att färdigställa som en Röd escort 1991 jag hade i samma veva. Den röda escorten var aldrig vaxad. Kunden med Escorten betalade 450€ inkl. moms och ansåg att det var värt varenda cent. nu såg bilen ut som den gjorde den dagen hon köpte den.
Dyrt är inte alltid bäst. Men som jag nämnt tidigare så är vissa billiga av skäliga orsaker. De har inte möjlighetetn, viljan, kunskapen you name it att leverera en bra produkt. och då kan de inte heller ta betalt för den. Då måste de hålla ett lågt pris som de istället lockar med.
De som är dyra är dyra av skäliga orsaker. Troligtvis för att det levererar en bra produkt och för att de vet om att de gör det.
Om man missköter bilen efter en behandling så har man i stort sätt endast sig själv att skylla. Då jag i detta fall endast kan tala för mig själv men vi lämnade alltid en utförlig skötsel anvisning både muntligt och skriftligt till varje kund! För att försäkra oss om att de skulle ta hand om sina surt bortkastade pengar
Jo visst du kan säkert stå hemma på backan och vaxa bilen själv och om du är nöjd med resultatet är det enormt bra. Men, Men det är inte alla som anser sig vara kunniga nog till det, kanske de är för gamla, kanske de inte orkar, kanske de inte vill. Eller kanske kanske väljer de att anlita en fackman av samma orsak som vissa anlitar en fackman när huset skall byggas (jag har nämnt detta tidigare jag vet men tydligen fastnade det inte)
Egen dräng är bäst om du är nöjd med det
Det kommer alltid, alltid att finnas olika åsikter om saker och ting. Men man ska inte döma ut något man inte förstår sig på.
Jag respekterar alla! som väljer att vårda sin bil själv. Jag vet att det är ett hårt arbete att göra det och alla som gör det skall ha en eloge.
Och att sitta här och jämföra en lekman med en fackman gällande bilvård går inte tyvärr. De spelar i så olika ligor.
Det är bara att inse de finns ett behov av Bilrecondare som har som yrke att lura pengar av alla.
Enligt statistik är 10% av alla bilägare intresserad av att anlita en fackman för att få jobbet gjort. Så vissa vill ju iaf.......
Det där med tejpning av lister???? Varför skulle man göra det?
Och hur skall man tvätta med varsam hand?