Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 04 Jul 2025, 21:29

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Feb 2007, 20:42 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
TBV Thomas wrote:
Billigt, för billigt. För det priset behöver det ju inte ens bli bra :)

Då va det ju verkligen tur att man inte lämnade in bilen till dig om du har en sådan inställning/attityd.

Men jag antar att du bara skojade nu.

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Feb 2007, 21:31 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 24 Oct 2004, 12:36
Posts: 320
Både och faktiskt.

Om man köper en tjänst av någon som är proffs. någon som vet hur man skall göra det, har det rätta redskapen för att göra det osv. då har man oxå rätt att ta betalt för det.

Ju billigare något blir desto lägre sjunker värdet av produkten.

Om du tex jämför med dyra klockor. Idag är det lite av status att äga en dyr klocka som en Rolex, Breitling eller dylikt. Men om nu dessa klockor skulle säljas för 100€ på sparis istället för 3500€ på hasses ur och guld så skulle ju genast värdet i produkten sjunka den skulle inte längre ha samma status och samma kvalité i sig.

Samma är med Bilrekond. Har du en produkt i det här fallet en Lackförsegling som är av hög kvalité så skall du oxå ta betalt för den.

Ju dyrare saker och ting är desto bättre är dem. Ja ja jag vet att alla kommer att säga emot mig nu men i de flesta fall är det faktiskt så.

Orsaken till att jag hade "höga" priser var just tack vare att vi levererade en hög kvalité och den tog vi betalt för.

just över 200€ är för billigt för att konsumenten skall värdesätta den så högt som vi ville att den skulle göra.

Om man inte är villig att satsa/investera i en lackbehandling behöver man inte göra det. Men är man villig att satsa får man oxå räkna med att det kostar.

Det finns klientel åt alla. Vissa köper JLindeberg kläder och andra köper sina kläder på sparis. Det beror på vad man är ute efter.

Så nej jag skojade egentligen inte antar jag.

Har man något som man vet att är bra så är man ju lite dum om man inte tar betalt för det. Eller hur?

_________________
Det finns många som sæger att de har fina bilar, men det finns endast en riktig bil och det ær en volvo med beteckningen R


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Feb 2007, 21:38 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 24 Oct 2004, 12:36
Posts: 320
Jo en sak till. Om du skulle lämnat in bilen skulle du absolut inte ha blivit besviken det kan jag garantera dig!

Skulle du haft något att anmärka på skulle det ha åtgärdats omedelbart. För misstag händer. Det händer alla hela tiden. Det är mänskligt.

Men för den som vet hur de skall tas är de till fördel!

Om jo du skulle fått ett bra pris ca 350-400€ inkl. moms för en SealOne. Två komponents lackförsegling med 12 månader garanti. Återbehandlning till ett pris av 130-160€ beroende på bilens slitage och skötsel under garanti tiden.

SealOne
rengöring av bilens alla exteriöra ytor
Bearbetning av alla exteriöra lackerade ytor för att få bort slitage, matthet, repor och dylika problem som en äldre bil kan vara utsatt för
Kemisk rengöring av lacken för att säkerställa maximal vidhäftning av förseglingen
Försegling bearbetas in i lacken i tre steg
exteriöra plast och gummidetaljer behandlas
Fönster rengjörs in och utvändigt
Bilen kontrolleras med hjälp av en kontroll-lista
Bilen levereras till nöjd kund

_________________
Det finns många som sæger att de har fina bilar, men det finns endast en riktig bil och det ær en volvo med beteckningen R


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Feb 2007, 21:43 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
Går att räkna på flera sätt.
1 Jag tar bra betalt och behöver bara en kund om dagen.
2 Jag tar mindre betalt och får flera kunder.

Gör man ett bra jobb och vill överleva så går det lätt att räkna ut vem som är mätt vid matbordet.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Feb 2007, 22:17 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
En sak till.
Om man sköter bilen med regelbunden tvättning och vaxning behöver man ej kasta bort en massa pengar till en recondare.
Egen dräng brukar vara billigast. Att sända bort bilen och betala en massa pengar för att man är lat och ej orkar sköta om bilen är bara dumt.
Har man ej möjlighet att sköta om bilen av en eller annan orsak är det en annan sak eller mycket pengar.

En dålig recondare kan förstöra bilen med fula märken i lacken av trissan.
Om recondaren råkar polera på listerna när de använder maskinen blir de förstörda av polertrissan pga. uppruggning m.m. om man slarvar vid tejpning av listerna.

Det finns inga mirakelmedel utan allting handlar om hur mycket tid, kunskap man har.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 07 Feb 2007, 14:16 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 24 Oct 2004, 12:36
Posts: 320
Vilken tur att inte alla håller med MrX før då skulle alla recondare vara utan jobb. Det ær som vad som helst. Kan man bygga ett hus sjælv gør man det sjælv kan man inte låter man någon annan gøra det.

Det ær inte att kasta bort pengar det ær att investera, før om man låter bli helt och hållet går bilens værdeminskning mycket fortare.

Glansen førsvinner, bilen blir svår att tvætta osv osv.

Det finns alltid argument mot och før saker och ting. MrX ær en som ær emot. Men som tur ær så ær inte alla emot det.

En sak undrar jag, tejpa listerna???? Något sådant har jag inte gjort på flera år då det ær minst en timmes bortkastad tid!

Bilrecondare, inte alla men de flesta. har ett yrke, de ær proffs på det de gøt, de ær fackmøn. De kan detta utan och innan. Och ja de kan gøra ett bættre jobb æn vilken duktig amatør som helst.

Men ja det finns oxå de som kan gøra ett tio ggr sæmre jobb æn vilken amatør som helst.

_________________
Det finns många som sæger att de har fina bilar, men det finns endast en riktig bil och det ær en volvo med beteckningen R


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 07 Feb 2007, 14:22 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 24 Oct 2004, 12:36
Posts: 320
Mr X wrote:
Går att räkna på flera sätt.
1 Jag tar bra betalt och behöver bara en kund om dagen.
2 Jag tar mindre betalt och får flera kunder.

Gör man ett bra jobb och vill överleva så går det lätt att räkna ut vem som är mätt vid matbordet.


Antalet sålda har dess værre inte så mycket med priset att gøra angående Bilrecond.

Ett bra jobb resulterar i flera jobb. Då får man flera kunder som værdesætter kvalitén och som vill ha just den. Och de ær inte ute efter den billigaste. Før i Bilrecondsbranschen ær de billigare många ggr de sæmre. just av den orsaken.

De lockar sina kunder med ett bra pris istællet før att locka med en høg kvalité.

Dærfør vøljer jag:

Høgt pris, bra kvalié och massor med kunder!

_________________
Det finns många som sæger att de har fina bilar, men det finns endast en riktig bil och det ær en volvo med beteckningen R


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 07 Feb 2007, 20:36 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
I recondarens klor.

Om du inte sköter om bilen själv eller hos recondaren sjunker den i värde snabbare så vill man ha en lättskött, blank bil så är lackförsegling något att överväga men du kan lätt hamna i recondarens klor. Ibland hävdar recondaren på fullt allvar att lacken skyddas från repor och stenskott om den är lackförseglad eller att bilens värde som begagnad ökar om bilen är lackförseglad är ett argument som brukar föras fram, verkligheten är dock inte fullt så fantastis. När du ska sälja bilen efter några år är det bättre att lägga pengarna på bilen den dag den ska säljas. Vid lackförsegling ska du räkna med att du ska återkomma efter x månader för att bättra på lackförseglingen och x euro fattigare. Egentligen är det arbetstiden man betalar för hos recondaren, medlet i sig ska kosta lika om inte recondaren skinnar dig. Att välja en dyr eller billig firma är det bäst att titta på tidigare utförda arbeten för dyrt är inte alltid bäst. Det går tex inte att få bort mera smuts från lacket på 2 timmar eller 4 timmar

Sköter du om bilen med att vaxa och tvätta får du lika lång livslängd på lacket som lackförsegling och tänk vad roligt det är att tvätta bilen. Du sköter om din pärla och tittar över den lite nu och då, kanske hittar du något fel eller får en ide.

Viken bil blir blankare den vaxade eller den lackförseglade.
Den lackförseglade blir blankare när du hämtar den från recondaren men har du inte lärt dig att sköta om bilen så är du tillbaka på ruta ett och du har slängt ut pengar i onödan. Den vaxade bilen lyser lika fint alla dagar om du tvättar och vaxar den regelbundet. Sköter du om bilen regelbundet så är den vaxade bilen lika lätt att få ren som den lackförseglade.

Egen dräng är bäst och med regelbunden tvättning och vaxning behöver man ej kasta bort en massa pengar till en recondare. Mitt råd till alla är; spara pengarna och tvätta bilen själv med varsam hand. :wink:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 07 Feb 2007, 23:07 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 24 Oct 2004, 12:36
Posts: 320
MRX.....

Du håller med om att om man inte sköter om bilen sjunker den i värde. Bra det är fakta som stämmer. En misskött bil tappar värde. Hur mycket är väldigt olika från fall till fall. Ibland är det bättre att inte göra något för då riskerar man iaf inte att göra fel.

Om en recondare hävdar att bilen skyddas från repor så hävdar han inte bara. Utan han berättar fakta, se bilder nedan

Image
Image

Bilden FÖRE visar obehandlat lack i kraftig förstoring med öppna porer, repor och avmattning. Bilden EFTER visar rengjord, restaurerad och förseglad lack

För att man skall få ut maximalt av en behandling på lång sikt så rekommenderas man att göra återbesök med tex 12-18 månaders intervaller. De man gör då är en återbehandling. På samma sätt som man själv vaxar bilen hemma, det räcker inte med en gång vart tionde år utan det krävs även efterbehandlingar där. Vi vill att kunden skall återkomma av den orsaken för att lacken skall vara skyddad i x antal månader igen. Detta görs i de flesta fall till ett kraftigt reducerat pris då man nu "endast" behöver applicera lackskyddet igen.

Medlet kostade för mig i genomsnitt ca 10%. Sedan har man som alla andra företag löner, hyror, räntor, amorteringar, kapital ja den listan kan göras lång......

Att räkna antalet timmar och försöka säga att som MrX gör: "Det går tex inte att få bort mera smuts från lacket på 2 timmar eller 4 timma" fungerar inte riktigt. Hur resultatet blir och hur länge det tar beror helt och hållet på vad man jobbar med! Det är så olika från fall till fall.

Jag hade en BMW farmare inlämnad för Total recond. det var en -02 kanske den tog tre ggr längre tid att färdigställa som en Röd escort 1991 jag hade i samma veva. Den röda escorten var aldrig vaxad. Kunden med Escorten betalade 450€ inkl. moms och ansåg att det var värt varenda cent. nu såg bilen ut som den gjorde den dagen hon köpte den.


Dyrt är inte alltid bäst. Men som jag nämnt tidigare så är vissa billiga av skäliga orsaker. De har inte möjlighetetn, viljan, kunskapen you name it att leverera en bra produkt. och då kan de inte heller ta betalt för den. Då måste de hålla ett lågt pris som de istället lockar med.

De som är dyra är dyra av skäliga orsaker. Troligtvis för att det levererar en bra produkt och för att de vet om att de gör det.

Om man missköter bilen efter en behandling så har man i stort sätt endast sig själv att skylla. Då jag i detta fall endast kan tala för mig själv men vi lämnade alltid en utförlig skötsel anvisning både muntligt och skriftligt till varje kund! För att försäkra oss om att de skulle ta hand om sina surt bortkastade pengar 8)

Jo visst du kan säkert stå hemma på backan och vaxa bilen själv och om du är nöjd med resultatet är det enormt bra. Men, Men det är inte alla som anser sig vara kunniga nog till det, kanske de är för gamla, kanske de inte orkar, kanske de inte vill. Eller kanske kanske väljer de att anlita en fackman av samma orsak som vissa anlitar en fackman när huset skall byggas (jag har nämnt detta tidigare jag vet men tydligen fastnade det inte)

Egen dräng är bäst om du är nöjd med det

Det kommer alltid, alltid att finnas olika åsikter om saker och ting. Men man ska inte döma ut något man inte förstår sig på.

Jag respekterar alla! som väljer att vårda sin bil själv. Jag vet att det är ett hårt arbete att göra det och alla som gör det skall ha en eloge.

Och att sitta här och jämföra en lekman med en fackman gällande bilvård går inte tyvärr. De spelar i så olika ligor.

Det är bara att inse de finns ett behov av Bilrecondare som har som yrke att lura pengar av alla.

Enligt statistik är 10% av alla bilägare intresserad av att anlita en fackman för att få jobbet gjort. Så vissa vill ju iaf.......

Det där med tejpning av lister???? Varför skulle man göra det?

Och hur skall man tvätta med varsam hand?

_________________
Det finns många som sæger att de har fina bilar, men det finns endast en riktig bil och det ær en volvo med beteckningen R


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 08 Feb 2007, 01:40 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
TBV Thomas...
Tejpning av listerna gör man för att dom inte ska bli förstörda av polertrissan pga. uppruggning m.m men recondarna är för lata att göra det eller räknar med lite svinn och det går ju alltid att dölja. Amatören köper färgad silikonlack för att dölja reporna på lacken men när du ska lackera bilen blir målaren inte glad. Recondaren brukar vara bra på att dölja repor i lacken men räkna med att dom blir synliga efter ett tag. I photoshop går det bra att dölja repor men en fackman kan ju det här.

Statistiken att 10% av alla bilägare är intresserad av att anlita en fackman tror jag nog är helt fel. Jag tror att den ligger på 90% för människan är lat av naturen men ser man på vad det kostar så blir det säkert bara 10% kvar. :D

Att sitta här och jämföra en lekman med en fackman gällande bilvård går inte tyvärr.
Håller jag helt med för den ena vill ha pengarna medan den andra vill spara pengarna och kanske vara nöjd med glansen av en nyvaxad bil.

Behovet av recondare finns alltid så länge det finns folk som är villiga att betala för tjänsten. Behovet av snabbtvättar är ju stort de med. :D

Mr X som har lite svårt med det där med huset. Var ska det fastna på bilen :?: Husvagnar brukar fastna efter bilen men hus. :D
Mr X som alltid smeker motorcykeln med varsam hand.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 08 Feb 2007, 11:52 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 24 Oct 2004, 12:36
Posts: 320
56+

_________________
Det finns många som sæger att de har fina bilar, men det finns endast en riktig bil och det ær en volvo med beteckningen R


Last edited by TBV Thomas on Thu 12 Apr 2012, 19:08, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 08 Feb 2007, 16:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
Sammanfattning av Mr X

A = Firmor.
1. En kund betalar 450€ för en liten bil och är nöjd.
2. En kund betalar 220€ för en stor Cross country och är nöjd.
3. Mr X tvättar bilen på gården för ca 3€ och är nöjd

B = Bilens värde.
Vid försäljning skiljer sig nog inte värde mycket mellan den recondade bilen och den väl skötta bilen från gården.

C = Bilens hållbarhet.
Efter en längre tid behövs bilen lackas om eller säljas. Lacken blir dålig av stenskott och repor. Den som ej har recondat bilen har nu sparat många euro till ny lack.

MrX: "Håller jag helt med för den ena vill ha pengarna medan den andra vill spara pengarna och kanske vara nöjd med glansen av en nyvaxad bil. "
TBV Thomas: Detta tycker jag att det ær fel av dig att uttala dig om med tanke på din instællning till att læmna bort jobbet så ær jag skeptisk till att du någonsin gjort det. Och dærfør ær du inte berættigad att uttala dig.


Svar till TBV Thomas
Okay då ställer vi Mr X mot väggen.
Har du recondat bilen. Svar från Mr X: Jag har recondat bilen och det blev bra.
Var du nöjd med resultatet. Svar från Mr X: Bilen blev jätte fin men jag kände mig lite lat som lämnat ut bilen.
Var det värt pengarna. Svar från Mr X: Säkert några dagar men nej för dom pengarna hade jag köpt mycket vax och tvättmedel.
Ska man lämna bort bilen till en recondare. Svar från Mr X: Klart man ska om man vill ha en fin bil och ej orkar/vill sköta bilen själv.

TBV Thomas: Denna diskussion handlar inte længre om att utbyta kunskap och dela med sig av sina åsikter. Dærfør ær den før min del avslutad.
Mr X: Det här handlade om att byta åsikter. Att utbyta kunskap får man bara genom erfarenhet och intresse. Så sluta inte vi behöver en som har jobbat med olika fabrikat för det har du väl. Vi vill gärna höra dina åsikter och erfarenhet om olika fabrikat. Kanske jag har pressat dig lite för hårt men nu kör vi recond på bilen och inte om man ska eller inte reconda.

Vilka märken har du erfarenhet av Thomas.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 08 Feb 2007, 16:47 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
TBV Thomas wrote:
...du skulle fått ett bra pris ca 350-400€ inkl. moms för en SealOne...

Det är väldigt mycket pengar, för vissa är det halva månadslönen, så det här är alltså riktat till väldigt rika personer?

Sen i sin tur om man har en bil som är värd max 1000e, är det då verkligen värt det, inte får du 1400e om du säljer den sen på samma sätt som du skulle få 1400e om du rustade upp den ordentligt med reservdelar och annat fix.

Men nu kanske man inte gör just den här behandlingen på äldre bilar så, men iden är fortfarande detsamma, bilens värde går upp mera av en riktig genomgång av slitagedelar och byta dessa för samma summa än göra en rekond.

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 08 Feb 2007, 17:16 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 04 May 2006, 18:00
Posts: 257
Location: Mariehamn
Jag håller verkligen inte med TBV Tomas att ju dyrare det är desto bättre är det, det stämmer nog inte i min och antagligen andras mening också.

Bara för att någonting är dyrt så betyder det inte att det är bäst i hela världen, det kan bero på dyra råvaror eller dylikt, som gör att priset är högt. Eller ev. en väldigt girig eller pengakåt försäljare / hantverkare.

Det finns tex. schampo med tryffel i som kostar ca. 500€, men vad har tryffel med hår att göra??? Ännu ett exempel för folk som e lite snobbiga att kunna glänsa med sina pengar istället för att använda sitt sunda förnuft.

Där finns även exempel på dyra bilvårdsprodukter, tag t.ex Swissol och Zymöl.
Inte finns det några som helst bevis för att dessa produkter är bättre än andra vettiga rekond grejer, men ändå kostar dom skjortan.

För att de är överreklamerade av de som äger företagen som har haft mycket pengar till att marknadsföra sig, därav fått större möjligheter än andra.

Kom ihåg att allt som glimmar är inte guld. Det finns faktiskt nåt som kallas kattguld!! :twisted:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 08 Feb 2007, 18:38 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 24 Oct 2004, 12:36
Posts: 320
Till MrX:

Tack jag kænde att denna diskussion gick øver från saklig till hatig typ.

Jag respekterar din åsikt och du ska stå før den.

jag delar gærna med mig av mina kunskaper och åsikter till en viss græns. Man måste ju ha vissa yrkeshemligheter kvar!

_________________
Det finns många som sæger att de har fina bilar, men det finns endast en riktig bil och det ær en volvo med beteckningen R


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 08 Feb 2007, 18:42 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 24 Oct 2004, 12:36
Posts: 320
RayMysterio wrote:
Jag håller verkligen inte med TBV Tomas att ju dyrare det är desto bättre är det, det stämmer nog inte i min och antagligen andras mening också.

Bara för att någonting är dyrt så betyder det inte att det är bäst i hela världen, det kan bero på dyra råvaror eller dylikt, som gör att priset är högt. Eller ev. en väldigt girig eller pengakåt försäljare / hantverkare.

Det finns tex. schampo med tryffel i som kostar ca. 500€, men vad har tryffel med hår att göra??? Ännu ett exempel för folk som e lite snobbiga att kunna glänsa med sina pengar istället för att använda sitt sunda förnuft.

Där finns även exempel på dyra bilvårdsprodukter, tag t.ex Swissol och Zymöl.
Inte finns det några som helst bevis för att dessa produkter är bättre än andra vettiga rekond grejer, men ändå kostar dom skjortan.

För att de är överreklamerade av de som äger företagen som har haft mycket pengar till att marknadsföra sig, därav fått större möjligheter än andra.

Kom ihåg att allt som glimmar är inte guld. Det finns faktiskt nåt som kallas kattguld!! :twisted:


Du næmner sådana preparat som swissol och zymøl. De ær dyra av flera orsaker, bla de ær kænda ja. Men de ær handgjorda, tillverkade av rent carnuba vax osv osv. Alltså tillverkingen av dessa ær dyr, vældigt dyr. Dærfør kostar det mycket før konsumenten oxå. Jag har aldrig anvænt dem och tænker heller aldrig gøra det.

Du måste ha ett bredare perspektiv.

Vissa saker ær dyra. Och de ær dyra av flera olika orsaker.

De kan vara av høg kvalité
De kan vara ett starkt varumærke
De kan vara populæra
De kan vara bra
De kan oxå vara øverreklamerade

Men bara før att något ær dyrt ær det inte heller dåligt.
Och bara før att något ær dyrt behøver man inte bojkotta det før att de rika inte skall bli rikare

Læs mina inælgg en gång till så førstår du vad jag menar med att dyrare ær bættre

Och jag har heller aldrig hævdat att det som ær dyrt ær bæst i hela værlden.

_________________
Det finns många som sæger att de har fina bilar, men det finns endast en riktig bil och det ær en volvo med beteckningen R


Last edited by TBV Thomas on Thu 08 Feb 2007, 18:57, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 08 Feb 2007, 18:49 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 24 Oct 2004, 12:36
Posts: 320
Cambudgie wrote:
TBV Thomas wrote:
...du skulle fått ett bra pris ca 350-400€ inkl. moms för en SealOne...

Det är väldigt mycket pengar, för vissa är det halva månadslönen, så det här är alltså riktat till väldigt rika personer?

Sen i sin tur om man har en bil som är värd max 1000e, är det då verkligen värt det, inte får du 1400e om du säljer den sen på samma sätt som du skulle få 1400e om du rustade upp den ordentligt med reservdelar och annat fix.

Men nu kanske man inte gör just den här behandlingen på äldre bilar så, men iden är fortfarande detsamma, bilens värde går upp mera av en riktig genomgång av slitagedelar och byta dessa för samma summa än göra en rekond.


Det ær inte riktat endast till rika personer, jag har haft kunder som sparat tre månader och sedan kommit tillbaka.

Då kan du sæga att en ny tv ær bara før rika personer den kostar ju oxå minst 500€ 8)

På en vil med værdet av 1000€ skulle vi gjort en grundlig uppfræcshning av ext och int før ca 150€ men då har du inte garanti och inte en kvalité som motsvarar en "riktig" behandling.

Och nej du lyckas sækert inte høja priset på bilen med 500€

MEN du lyckas sækert sælja bilen tio ggr lættare och slipper folk som prutar då bilen ær så fræsch!

_________________
Det finns många som sæger att de har fina bilar, men det finns endast en riktig bil och det ær en volvo med beteckningen R


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 08 Feb 2007, 18:50 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 24 Oct 2004, 12:36
Posts: 320
bara før att ni tycker det ær dyrt och bortkastat att læmna bort bilen behøver det ju fortfarande inte vara en dålig sak eller hur?

_________________
Det finns många som sæger att de har fina bilar, men det finns endast en riktig bil och det ær en volvo med beteckningen R


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 08 Feb 2007, 19:06 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
TBV Thomas wrote:
Då kan du sæga att en ny tv ær bara før rika personer den kostar ju oxå minst 500€ 8)

Det är en engångsvgift ca var 10e år (eller hur länge nu en TV håller). Men Efter en rekond så måste den ju stängigt följas upp, eller va du nu skrev tidigare, vilket resulterar i mängder med mera pengar på 10 år.
Alltså köper jag en TV och tvättar bilen själv än lämnar in bilen och är utan TV.

Men det är precis som du säger, dem som kan göra det själv gör det själv och den som inte kan det lämnar in den.
Det e ju likadant med all annan hjälp, som t.ex. gräsmattsklippning, husstädning, barnpassning, matlagning o.s.v. dom som har råd anställer nån att göra det åt en, medans andra gör de själv.

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 08 Feb 2007, 19:08 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
TBV Thomas wrote:
bara før att ni tycker det ær dyrt och bortkastat att læmna bort bilen behøver det ju fortfarande inte vara en dålig sak eller hur?

Nej absolut inte, och det säger inte MrX heller, men det gör du däremot att om man gör det själv är det en dålig sak. Och det är det han säger emot, så tolkar jag iaf det.

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group