Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Tue 10 Dec 2024, 13:48

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 106 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Author Message
 Post subject: Hangar 9 Piper J-3 Cub
PostPosted: Thu 25 Dec 2008, 22:32 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16657
Location: Solkusten
Roligt att få lyfta av locket på lådan och torrmontera delarna.
Blev lite byggt också i kväll men att bara sitta och titta på flyget är halva hobbyn :wink:

Hangar 9 J-3 Cub 1/5
http://www.horizonhobby.com/ProdInfo/Fi ... lo-res.pdf

Wingspan: 2032mm
Längd: 1268mm
Motor: 2-takt 36-42 4-takt 56-82 (Saito 72)
4-kanaler/ 5 servon

Image
Image
Image
Image

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Last edited by Mr X on Sat 27 Dec 2008, 01:02, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 25 Dec 2008, 23:32 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Just Hangar 9's Cub är skitfin. Rätt färg också. Och så har den detaljer
som andra tillverkares Cubar saknar. Skall det bli någe skala-grejs
eller byggs den ihop som den är och flygs?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 26 Dec 2008, 00:57 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16657
Location: Solkusten
Tanken var att den skulle bli ett sjöflyg men jag tycker den är för fin för de.
Min andra tanke var att den ska få skidor men också det struntar jag i.
Blir nog att bara plocka ihop den och nöjesflyga på fältet.

Fick alla stag till vingarna klara i kväll.
Ett roligt flyg att montera, det här gillar jag :lol:

Image

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 26 Dec 2008, 11:59 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16657
Location: Solkusten
Man blir lite förvånad vad tung cubben egentligen är när man tar i flyget.
Flygvikten ska ligga runt 3.2-3.4 kg vilket är ganska mycket för en 40-size flyg.
Ving arian är ganska stor på alla cubbar vilket gör att dom flyter fram i luften.

I övrigt har Hangar 9 lyckats med att bygga ett fint och stabilt flyg.
Inte någon sak känns rackligt och allt passar bra.

Lite minus är att med en 4-takt passar inte dragningen av gasen.
Så är det tyvärr med nästan alla flyg vilket jag tycker är dåligt.
Tycker att en cub ska ha en 4-takt till maskin för att få rätt ljud.

Ska bli roligt att få ta upp den och flyga med övriga cubbar på fältet.
Cubbsjukan (gubbsjukan) har börjat sprida sig på djäkenfältet.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 26 Dec 2008, 12:40 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Tue 11 Nov 2008, 19:57
Posts: 1724
Location: Mariehamn
Image
Image

Jag fick samma problem med gaspådraget när jag monterade Saiton på en gammal kärra...men allt går ju att lösa :o

Hur jag däremot klara av att skicka med bilderna återstår att se...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 26 Dec 2008, 13:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16657
Location: Solkusten
Problemet är att jag har lutat motorn och hålet för gasen blir på fel sida.
Svänger jag förgasaren blir staget rakt i tanken men då skulle det fungera med en sån där manick som du har.

Drar jag staget som maskinen ligger nu blir servot på tok för långt ner.
Nå jag får hitta på någon lösning till problemet.

Ett annat problem är att tyngden blir fel med lutande maskin.
Väger jag av den nu så lutar flyget till höger men lite hjälper det med batteriet långt till vänster.
Kanske jag behöver lägga lite vikt på vänster vinge när jag monterar servot.

Flyget ska vägas av sidvägen också :wink:

Image
Image
Image

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 26 Dec 2008, 13:46 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det där med motormonteringen, du kunde ju satt motorn med cylindern
spikrakt ner och tagit ut pipan på sidan, pipan syns väl mindre än toppen
på motorn som nu kommer sticka ut på sidan ganska mycket? Då kommer
gas-staget på sidan av tanken.

Annars om du ska ha motorn så där, så kan du använda grövre stag
för gas-staget, då kan du böja det som ett stort U så det kommer från
andra hållet till armen på throtteln på motorn. Då kan du dra staget på
sidan av tanken.

Motorn skall ha cylindern ner i alla fall, inte upp =) 4-taktarna har ju
oftast förgasaren och insuget placerat så det blir bäst så. Eller hur
är det med din motor?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 26 Dec 2008, 13:52 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16657
Location: Solkusten
MickeM wrote:
Det där med motormonteringen, du kunde ju satt motorn med cylindern spikrakt ner

Njaa då måste jag borra nya hål och sätta nya slagmuttrar.

Börjar nästan överväga att göra det i alla fall.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 26 Dec 2008, 19:18 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16657
Location: Solkusten
Vingarna lösa med stagen på plats.
Image
Image

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 26 Dec 2008, 20:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16657
Location: Solkusten
En bild på samma flyg och samma motor som jag har.
Där har dom tydligen inte ändrat på motorfästet.

Svårt det här hur jag ska ha motorn i flyget.

Image
Image

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 26 Dec 2008, 20:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31612
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Efter att ha sett den bilden så blir det nog mer okej med toppen
sticka ut under motorkopian (den smälter in) och pipan under.
Än att sätta cylindern rakt ner och pipan ut på ena sidan. Inget
är skala-likt, men pipan under och cylindern på sidan som bilden,
det är nog enligt mig snyggare. Dessutom mer praktiskt då du
inte behöver glödströmsförlängare om du tänkte ha det. Och
lättare justera ventilspelet.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 27 Dec 2008, 11:43 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Ombordglöd :wink:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 02 Jan 2009, 22:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16657
Location: Solkusten
Nu har man stabben klar, alla roderhorn, stag och vajrar.

Fönstren sitter på plats och ska torka över natten.
Image

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 03 Jan 2009, 09:55 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Skall inte fönstret skruvas fast, ifall man vill in i flyget med något
stort? Så var det på stora Cubben?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 03 Jan 2009, 10:10 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16657
Location: Solkusten
Ser inte behovet av vad för stort man behöver ha i flyget.
Räcker gott med takluckan för mina behov.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 03 Jan 2009, 10:19 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Byte av tank ?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 03 Jan 2009, 10:48 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16657
Location: Solkusten
Bernt wrote:
Byte av tank ?

De var inte något stort.
Tar jag ut via takluckan :lol:

Det enda stora som jag kan tänka mig blir problem är blommpinnan till staget.
Men jag räknar kallt med att aldrig behöva ta ut den.

Blir nog bra det här och nu har limmet till rutorna redan torkat :wink:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 05 May 2009, 08:45 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16657
Location: Solkusten
Nu bev det bestämt att flyget ska bli ett sjöflyg.
Image

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 05 May 2009, 11:31 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
Äntligen....... :lol:

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 05 May 2009, 12:17 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16657
Location: Solkusten
Kamikaze wrote:
Äntligen....... :lol:

Och hur går det för dig...... :lol:

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 106 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group