Dynam DC-3/C-47 Skytrain/Skybus (Plane Savers C-FDTD)Japp, jag har skaffat en till DC-3.
Japp, den heter SkyStrain enligt lådan och inte SkyTrain... bra att tillverkarna har koll
Japp, jag vet inte vad SkyBus är för nåt.
Denna är en mindre EPO-modell som verkar flyga väldigt snällt i många filmer jag sett.
Min HK DC-3 1600mm väger 2248g och denna ska väga 1200 bara och är 1470mm,
får återkomma när jag vet om 1200 är utan ack.
SpecifikationerTillverkare - Dynam
Modell - DC-3 Skybus / C-47 Skystrain ARF EPO
Skala blir väl 1:19,7 så vi säger 1:20.
Vingspann - 1470 mm
Längd - 980 mm
Vikt - 1200 g
Vingyta - 24,6 dm2
Vingbelastning - 48,8 g/dm2
Motorer - 2 st Borstlösa Outrunner KV1000
Fartreglage - 2x 40A ESC står det på lådan, men i lådan fanns 2 st Tomcat Skylord 30A 2-3S 2A 5V BEC
Ack - 3S 2200mAh LiPo
Orsaken till att jag köpte den var för att jag tänkte göra en kopia på Plane Savers DC-3 DTD (C-FDTD)
som är känd på YouTube. Sök på Plane Savers och Mikey McBryan som är känd från Buffalo Airways
och Ice Pilots. Gå ner till "Plane Savers E0 'Prologue'"-avsnittet:
https://www.youtube.com/user/McMakk/videosHan köpte ett vrak i fjol och med donationer och frivillig hjälp så lyckades han få ihop ett gäng kunniga
samt frivillga för att få den i luften. VLOG så gott som varje dag. Det var inte en totalrenovering utan målet
var att få den att flyga.
Eftersom jag inte sett en RC-modell av den, än, så tänkte jag göra en. Först funderade jag på att ta en
större DC-3a, men eftersom DTD är lite udda fågel med sin speciella målning så får det räcka med att jag
gör det på en mindre enklare modell. Egentligen borde jag ha sökt reda på ett RC DC-3-vrak och räddat.
.
För någon vecka sedan i några av hans många live-sändningar så verkar han bli mer och mer intresserad
av RC-flyg.
Först ska den monteras och flygas. När den är intrimmad och flyger bra så ska förvandlingen påbörjas.
Originalet är målat med rulle (alltså Plane Savers DTD, inte flyget som original), så det kan inte vara
mycket krav på mig heller. Vet dock inte än hur jag ska applicera färgen på EPO, förslag? Så det blir väl
först att måla den vit så man får bort EPO-vita nyansen. Sen gröna sidorodret och röda linjen, osv.
Och så ska det ju dit en massa annat i detaljväg så det liknar.
Attachment:
IMG_3174.JPG [ 204.76 KiB | Viewed 19068 times ]
Attachment:
IMG_3176.JPG [ 271.65 KiB | Viewed 19068 times ]
EDIT: Ny fungerande länk och bild som visar hur original-flyget ser ut
https://i.ytimg.com/vi/g-18hYFcV4k/maxresdefault.jpg: