Mr X wrote:
Ja nu när ni har prövat den för första gången och troligen första som flugit FPV på Åland
Är TwinStar II passligt som FPV flyg?
Räcker flygtiden till och hur lång är den på ert flyg?
Troligen kommer ni att fortsätta utveckla tekniken vad blir nästa steg?
Så vitt vi vet så var vi först med FPV på Åland, men inte vet man, det finns folk där ute som inte hänger här.
Multiplex Twinstar II funkar helt okej för FPV. Den är stabil, relativt lättbyggd och rätt bra plats för kameran.
Med gyro som måste vara i CG så kan det bli lite knepigare att få rum med allt där man vill, men man måste inte ha gyro pga dess stabilitet som den trots allt har. Gyrot blir i vägen när det skall vara i CG. Den är upphängd så man vill inte ha mottagare, sändare, kablar, ackar eller nånting i närheten som ligger emot i det lilla hålet vi tryckt ner gyrot i.
Vårt hinder just nu är att det blev lite trångt få rum med allt i flyget, den är inte jätterymlig om man bara använder original-"hålorna".
Flygtiden vet vi nog inte riktigt än, pga att vi hållit igen pga försiktighet, samt så har det vart kallt våra testdagar. Men av att se filmerna så har vi som längst flugit ca 5min och då har vi haft ork kvar i acken än. Vi har bara flugit med en ack hittills, men det finns rum för en till ack som skall parallellkopplas för att förlänga flygtiden en stund. Måste bara placera om grejerna på nåt vis, för den blir rätt så framtung. När man kommit in med ackarna i värmen så har de återfått en hel del energi. Sen när tempen börjar gå över +5 så kanske man kan ha lite bättre koll på hur mycket flyget drar.
Yes vi kommer fortsätta utvecklingen. Mera tester av utrustningen vi har nu, typ räckvidd skulle vara kul testa på nåt sätt. Min sändare lär ska klara 2km LOS som det så fint heter, Line Of Sight. Gyro måste vi testa mer. CG har vi nog rätt bra koll på, det är rätt känsligt. Några millimeter för långt bak ger bra glidtal, men lite orolig flygning, typ stjärten vill förbi nosen vilket inte går när flyget far rakt fram, så att säga. Men med acken lite längre fram så fick man heeelt okej glidtal och stabilare kärra på direkten. Ännu lite längre fram, så måste man gasa när man landar, typ.
Som det känns nu så är OSD mer intressant än headtracker och servostyrt kamerastativ. Bägge dessa är mer intressanta är längre räckvidd just nu. Jag skulle vilja ha lite lampor på flyget på nåt sätt så man ser det bättre, men viktjägaren i teamet hejdar mina vilda idéer, vilket behövs
. Och så lite färgglada dekaler på flyget skulle nog behövas. Vitt flyg = not so clever. Jag skulle även vilja prova en större LCD-skärm för att testa flyga utan glasögonen. Hur som helst så är det OSD som ligger närmast just nu, och då inte en enkel utan nåt hävare som har lite andra fräna funktioner, det där med UAV... *host*. Kanske något större än en Twinstar med rymligare håligheter skulle vara nåt i framtiden, vem vet.