Hittade svaret själv
Motorer, hur funkar det.
Det finns många tillverkare av motorer och således många olika kraftpaket att välja på. Det finns allt ifrån en halv kubikcentimeters slagvolym tillkonverterade motorsågsmotorer på 50 ccm och mer. Motorstyrkan varierar från någon tiondels hästkraft till flera hästkrafter.
Motortyper
Det finns två huvud kategorier av motorer till modellflygplan: kolvmotorer och el-motorer.
Motortyp Bränsle
Dieselmotorer Eter, Fotogen & Recinolja
Glödstiftsmotorer Metanol & Olja(recin eller syntet)
Kolsyremotorer Co2-gas
Elmotorer Ackpaket: NiCd, LiPo osv...
2Taktsmotor
Dieselmotorer Dessa är inte så vanliga i R/C sammanhang nu för tiden. Förutom i oldtimer sammanhang där är de fortfarande används flitigt. Bränslet består av ca 40% teknisk-eter 40% fotogen och 20% recinolja ibland med 5-10% amylnitrat. Amylnitrat har samma funktion som nitometan som är vådligt att använda och inte alls nödvändigt.
Bränsle till glödstifts motorer.
Glödstiftsmotorer är de vanligast motorerna i modellflyg sammanhang och de drivs av en blandning bestående av olja och metanol. Bränsleblandningen tänds av ett glödstift monterat i toppen på motorn.
En vanlig bränsleblandning består av 80% metanol och 20% olja (recin eller syntet). Den duger för de flesta motorer och de flesta väder. Recinolja var vanligare förr i tiden och förekommer fortfarande i tex Pylon klassen Q500. Med syntetolja däremot så blir det mindre oljekladd på motorn och man får en smula högre toppvarv. Man kan också blanda nitrometan i bränslet (5-15%). Nitrometan gör att motorn går lugnare och stadigare på tomgång och får den att starta litet lättare. 15% nitro och uppåt ger ytterligare effekt men sliter hårdare på motorn. Nitrometan är också rätt dyrt.
Tvåtaktsmotorn
De flesta motorer som säljs är tvåtaktsmotorer, dvs. de arbetar efter samma princip som en moped. De är enkla och har få rörliga delar. De levererar dessutom en hel del kraft till propellern. En nackdel med dem är att de är ganska ljudliga.
Tvåtaktarens princip
Man startar motorn genom att ansluta ett batteri till glödstiftet så att det börjar glöda. Sedan så får man hjälpa den genom att snurra runt axel snabbt, genom antingen ta hjälp av en startmotor eller att slå till propeller för hand.
Man kallar motorn för tvåtaktare efter som den utför sitt arbete i två takter.
1. Kolven rör sig uppåt och gasen ovanför kolven komprimeras samtidigt som det sugs in ny gas i utrymmet under kolven.
2. Gasen ovanför kolven har exploderat och kolven är nu på väg ned gasen under kolven åker nu upp ovanför kolven och pressar ut av gaserna.
Se denna sida för en bra animation:
http://science.howstuffworks.com/two-stroke2.htm
2-Takts motorn
2Takts Principen
Fyrtaktsmotorn
Fyrtaktsmotorer däremot arbetar enligt samma princip som de flesta bilmotorer. De har en hel del rörliga delar. De kan kännas igen på sitt speciella ljud och de är ganska tystgående. Tyvärr är de ganska dyra.
Se denna sida för en bra animation:
http://science.howstuffworks.com/engine.htm
Största Skillnaderna mellan 2 och 4-takt
Fyrtaktaren har ett större vridmoment vilket gör att den kan dra större propellrar men den har samtidigt lägre toppvarv. Dvs vill man svinga en stor skalalik propeller är det föredelaktigt med en fyrtaktare. Har man däremot en snabb modell pylonmodell måste man ha en motor som använder en mindre propeller men vid ett betydligt högre varvtal. Även fläktmodeller där toppvarvet är ganska extremt användes uteslutande 2-taktare.
En fyrtaktare har förmågan att kunna accelerera snabbare pga sitt högre vridmoment. Ljudvolymen skiller sig dessutom avsevärt mellan de olika typerna av motorer. 2 taktaren låter betydligt mer även fast den har större ljuddämpare. medans 4-taktaren har ett lägre dovare ljud.
När det gäller effektiviteten på förbränningen vinner även fyrtaktaren där eftersom den tydligt skiljer på nytt bränsle och avgaser. I en 2-taktare däremot som suger in nytt bränsle i kompressions kammaren samtidigt som avgaserna flödar ut blandas emellertid de båda gaserna.
Att ställa in 2-taktarn
Att få en motor att gå riktigt bra kan vara en konst i sig själv. Här kommer vi gå igenom en allmän grundinställning av en 2-takts modellmotor.
De flesta motorer brukar vara utrustade med 2-nålsförgasare. en huvudnål för inställning av den allmänna gången och en tomgångsnål som ställer in överskottsbränslet vid tomgång vilket i sin tur påverkar när motorn ska accelerera till fullgas.
I de flesta fall behöver man inte röra tomgångsnålen så vi låter den vara till att börja med och tittar på huvudnålen. Standard inställningen på huvudnålen brukar vara på ca 2,5varv. dvs skruva in den helt och sedan ut ca 2,5varv.
Att starta
Börja med att kontrollera att alla bränsleledningar är i bra skick. när du säker på att bränslet kan flöda fritt så börja med att "snappsa" motorn. Börja med att öppna förgasaren/trotheln fullt samt håll för förgasarens öppning. Vrid sedan propellern motsols med andra handen. du bör nu se att det sugs upp bränsle i slangen. vrid tills bränslet nått förgasaren samt fortsätt 2-3varv så förgasaren flödas. ta nu bort fingret från förgasaren och veva runt några få varv till. Då var det klart för start. anslut glöden och slå runt propellern kraftigt med handen eller så kallad "chicken stick", fast bäst är det nog ändå med en 12V-driven startmotor att sätta emot spinnern.
Grundinställning
Viktigt är att man låter motorn komma upp i drift temperatur innan man gör den slutliga justeringen...
Felsökning 2-taktarn
Följande gäller om man har rätt propeller och glödstift installerat.
FRÅGA: Motorn vill inte varva upp ordentligt
SVAR: Inställningen på huvudnålen är för fet.
FRÅGA: Motorn går bra på marken men dör så fort man kommer upp i luften.
SVAR: troligvis är nålen för snålt inställd.
FRÅGA: Motorn dör även då man långsamt ökar gasen.
SVAR: Huvudnålen är för snålt inställd.
FRÅGA: Motorn vill inte svara på gas. Om man drar på för snabbt dör den.
SVAR: Tomgångsnålen är för snålt inställd. Öka den lite och prova igen.
FRÅGA: Motorn vill inte svara på gas den "hostar" till och efter ett litet tag så ökar gasen.
SVAR: Tomgångsnålen är för rikt inställd. Minska den lite och prova igen.
Vill motorn ändå inte gå ordentligt/rent kontrollera att alla slangar är hela och rena samt att inget skräp finns i förgasaren.
Typiska symptom på att man har en propeller som är för stor är att motorn inte orkar varva upp ordentligt. Vice versa med för lite propeller den varvar upp för mycket vilket medför att den går varm och dör efter ett tag. (om temperaturen blir för hög mister motorn sin kompression när fodret utvidgas av värmen)
Val av glödstift är inte så enkelt, det varierar från motor till motor vad som fungerar bäst. Följ därför i första hand rekommendationerna för just din motor.
Yttertemperaturen kan också påverka vilket stift som passar bäst t.ex. en väldigt kall dag kan man behöva ett varmare stift jämfört med en solig sommardag.