De två vanligaste orsakerna till att LiPo blir dåliga:
1, för hög urladdning i Ah. Räkna ALDIG med burst värdet, alltid det lägre av de två och ha lite säkerhetsmarginal.
2, djupurladdning. Rekommendationer för LiPo brukar vara att aldrig ladda ur de mer än 70%, vid denna nivå märker man inget ännu. Jag använder strömmätare alltid då jag har en ny setup, även efter byte av prop. Den ger en fingervisning av hur länge man kan köra. Brukar sen börja lugnt och se hur mycket jag laddar i ackarna.
Orsak 1 är det lätt att råka ut för med EDF modeller. Dessa drar ofta mycket ström och det är ju såå skoj att köra fort (=konstant full gas). Även lätt hänt med 3D modeller som man vill ha så lätta som möjligt och därför väljer en lätt (lägre mAh) ack.
Orsak 2 råkar man lätt ut för med slow flyers eller om man inte ger gasar fullt eller inte tar tid vid flygningarna. Även en risk vid inomhusflygning då man ofta ger kortare stötar med fullgas. Då hinner man inte märka att acken inte orkar leverera.
Laddar alltid mina LiPos med ca 0,8 C, "slöladdning" vid första laddningarna är för NiMh.

Brukar förvara de laddade, vilket inte är så bra för de men väldigt behändigt.
Machman2 st Zippy Flightmax 3S 2200 mAh - svullna men fungerar bra, mycket använda.
2 st Rhino 2S 460 mAh - aningen svullna, tappar spänning lite väl snabbt men dessa är använda _mycket_ och har inte brytt mig om heller.
1 st Loongmax 4S 3000 mAh - en cell mår inte riktigt bra, tar emot laddning men inte mer än 4,15V. Var dåligt redan då jag fick hem det.