Ruffe wrote:
Kizen wrote:
krille 1488 wrote:
inköps pris spelar mindre roll.skick,miltal,årsmod och normal pris finland på en likadan,men den e inte dyr att ta in
inköps priset spelar nog ganska stor roll d ha d iaf gjort när ja importerat alla mina bilar från sve....

Priset spelar roll, inte för att nojsa men bara bevisa att vi är flera med samma åsikter och som har tagit in bilar från swe,
mig frågade dom på tullen i mariehamn (statshuset) såsom miltal,skick(rostig?),toningar på rutorna,ac etc etc etc.. allt sådant
inverkar på på priset du får betala i tull, och sen så jämför dom med samma/liknande modell i finland som du har tagit in från sverige.
hoppas detta inte blev allt för skruvat skrivet

Det är precis som krille 1488 säger, inköpspriset spelar ingen roll för tullbeskattningen FÖRUTOM om du importerar den från ett land med annan bilförsäljningsmoms.
Då hamnar du på att betala skillnaden på momsen i det landet och vårt land baserat på införskaffningspriset.
Det jag menar är, för att förtydliga:
Case 1 Du köper bil från Sverige för 1€, bilen värderas i finska mått (beroende på mätarställning, skick, utrustning) och du betalar tull för det.
Skulle bilen här kostat 10.000€ så spelar det ingen roll, blir ändå samma tull (förutsatt att det är samma bil).
Case 2 Du köper en bil från Tyskland (som har 17% moms) för 10.000€, du blir tvungen att betala tull i vanlig ordning beroende på vad den kostar / värderas till i Finland.
Men här hamnar du även på att betala skillnaden på tyska momsen och finska (som nu är 23%) på införskaffningspriset (10.000€) 23-17= 6%. 6% på 10.000€ = 600€.
Att tullen frågar vad DU gav för bilen gör dom nog bara för att få en liten fingervisning om skicket på den skulle jag tro,
men du ska inte behöva uppge det då det inte har någon betydelse så länge det inte är som i case 2.
Nu har ju Sverige 25% moms så skulle du fråga mig så tycker jag att man borde få tillbaka 2% om det ska vara rättvist, men vem har sagt att det är det när det gäller staten.