Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Wed 09 Jul 2025, 08:47

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Procenttabell
PostPosted: Sat 23 Dec 2006, 12:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
Procenttabell för ombyggnad av bilar.

Kaross med tillbehör 32%
Stomme 22%
Tak 2%
Bakskärmar 1%/st
Framskärmar 1%/st
Motorhuv 1%
Baklucka 1%
Dörrar 4%
Stötfångare 0,5%/st
Kylargrill 1%
Chassi/bottenplatta 24%
Motor med tillbehör 26%
Motor 14%
Växellåda&kardan 8%
Kylare 2%
Bränsletank 2%
Axlar exklusive bromsar 8%
Framaxel 4%
Bakaxel 4%
Inredning 6%
Stolar 2%
Instrumentbräda 2%
Värmeaggregat 2%
Belysning 4%
Framljus 2%
Bakljus 2%
Summa 100%
Den nuvarande procentombyggnadsregeln gör att man inte kan byta ut mera än 50%. Om man byter mera måste bilen registreras på nytt och ny bilskatt betalas. Från och med nyår blir de mindre strängt. Nya slitdelar eller en ombyggnad som förbättrar trafiksäkerheten påverkar inte längre den ursprungliga bilens andel av helheten. Andra delar som inte faller under beräkningen är klädsel, ledningar och slitdelar. Vi får hoppas att ändringen gäller på Åland och inte bara i fastlandet.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 24 Dec 2006, 09:49 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 Apr 2006, 01:55
Posts: 1008
Location: Lemland
Kör: VW
undrar när det skall bli som i sverige
tex för att taksänka så ger man ett exempel varför man vill taksänka : lägre luftmotstånd = lägre bränsleförbrukning....
o så e det bara o far hem o taksänka (nästan).......


men det e ju alltid bäst o ta kontakt med nån på besiktningen innan man börjar med nåt drastiskt ombyggnadsprojekt så att man inte gör allt jobb i onödan...


var kommer den här datan och procenttabellen i från?? så man kan få lite mer specificerat vad det betyder o e det som förritiden att man måste åka o visa upp vad och till vad man skall byta så de kan märka upp delarna som byts eller ???


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 24 Dec 2006, 13:06 
Offline
Medlem

Joined: Sun 23 Apr 2006, 20:27
Posts: 92
Tycker hela systemet här på Åland verkar ganska idiotiskt...

Skall man genom föra ett lite mer avancerat projekt så går man ganska lätt över 50%...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 24 Dec 2006, 13:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
Procenttabell för ombyggnad av bilar är från Huvudstabladet 23.12.06

Trafikministeriets beslut om ändring av bilars konstruktion går att läsa här http://www.finlex.fi/sv/laki/alkup/1992/19921714

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 24 Dec 2006, 14:16 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
http://www.fsra.fi/FSRA_Sivut/Vauriot_R.doc

Då ska ni få lite fakta som börjar gälla 1.1.2007

I enlighet med kommunikationsministeriets beslut

upphävs i kommunikationsministeriets förordning av den 19 december 2002 om iståndsättning av skadade fordon och hopmontering av fordon av komponenter (1258/2002) 5 §, sådan den lyder i förordning 104/2005, samt

ändras 1, 3 och 6 §, 8 § 3 mom. samt förordningens bilaga, av dem 1 och 3 § sådana de lyder i nämnda förordning 104/2005, som följer:


1 §

Tillämpningsområde

Denna förordning gäller iståndsättning, ändring och hopmontering av delar av fordon i kategori M1, N1 samt L3e, L4e och L5e samt i tillämpliga delar av övriga fordon i kategori M och N samt besiktning och anteckning i registret av sådana fordon. Bestämmelser om skyldigheten att föra ett fordon till registreringsbesiktning finns i 60 § i fordonslagen (1090/2002) och i 19 § i statsrådets förordning om godkännande av fordon (1244/2002). Bestämmelser om skyldigheten att föra ett fordon till ändringsbesiktning finns i nämnda lags 61 § och i nämnda förordnings 25 §.

3 §

Fordonsdelarnas andel

1. Fordonsdelarnas och komponentenheternas andelar av fordonet överensstämmer med det som anges i bilagan till denna förordning. Byte av delar som inte anges i bilagan anses inte minska stamfordonets andel eller inverka på andelen delar som härstammar från stamfordonet.

2. Om bara en del som inte är specificerad i tabellen används av en komponentenhet som nämns i bilagan, bestämmer besiktningsstället andelen genom värdering. Stamfordonets andel minskar dock inte vid ombyggnad av karossramen eller karosseriutrustningen i en bil eller fyrhjuling i original eller av ramen på en motorcykel eller trehjuling i original, om material som åtminstone delvis härstammar från en originaldel används, under förutsättning att det efter ändringen går att känna igen delens ursprungliga modell och konstruktion. Vid behov skall tillförlitlig utredning lämnas om originaldelens konstruktion och modell.

3. Byte av förbrukningsdelar och enskilda kritiska delar i fordonet minskar inte stamfordonets andel och inverkar inte på andelen delar som härstammar från stamfordonet.

6 §

Utredning om delarnas ursprung

1. Vid registrerings- eller ändringsbesiktningen av ett reparerat fordon skall det läggas fram tillförlitlig utredning om vilka delar som härstammar från stamfordonet. Ursprunget av andra delar än sådana som härstammar från stamfordonet skall även utredas tillförlitligt, med exempelvis faktura, tullintyg eller motsvarande, om besiktningsstället anser det nödvändigt.

2. En tillförlitlig utredning skall likaså läggas fram om ursprunget av de delar som använts vid montering av ett hopbyggt fordon. Utredningen skall ges med minst samma noggrannhet som indelningen i bilagan till denna förordning.

3. Uppgifterna om delarnas ursprung lämnas på en blankett enligt formulär som fastställts av Fordonsförvaltningscentralen. Den som ansöker om registrerings- eller ändringsbesiktning samt, om sökanden är någon annan än fordonets ägare eller innehavare, även ägaren eller innehavaren skall bekräfta förteckningen över delarna med sin underskrift. Fordonets ägare eller innehavare skaffar de uppgifter som behövs för att göra upp förteckningen över delarna.

8 §

Anteckning i registret

— — — — — — — — — — — — — —

3. Ett hopbyggt fordon antecknas i registret under märket självbyggt eller som en hembyggd fordonsmodell med ett eget märke som den som har anmält fordonet för registrering särskilt har uppgett för fordonet. Under punkten anmärkningar och specialvillkor i registreringsintyget antecknas uppgifter om märkena på de fordon från vilka huvuddelen av det hopbyggda fordonet härstammar. Om mer än 50 procent av det hopbyggda fordonets delar härstammar från en fordonsmodell av ett visst märke och om den som har anmält det hopbyggda fordonet för registrering har rätt enligt varumärkeslagen (7/1964) att använda fordonets märke, får det hopbyggda fordonet antecknas i registret under samma märke och modell eller som en ändrad sådan modell som den fordonsmodell från vilken mera än 50 procent av fordonsdelarna härstammar. Som ibruktagningsdag för det hopbyggda fordonet antecknas den dag då fordonet i fråga första gången antecknats i registret. Som ibruktagningsdag för ett hopbyggt fordon som importerats som begagnat antecknas dock den tidpunkt då fordonet färdigställdes eller, om denna inte tillförlitligt kan klarläggas utifrån registreringshandlingarna, den tidpunkt då fordonet i fråga första gången antecknades i registret eller togs i bruk i utlandet. I registret och registerutdraget antecknas anmärkningen "HOPBYGGT FORDON" eller "HOPBYGGT OCH ÄNDRAT FORDON".

— — — — — — — — — — — — — —

———

Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2007.

På ett fordon som har ändrats före förordningens ikraftträdande och vars ändringar har konstaterats vid en registrerings- eller ändringsbesiktning och antecknats i registreringsintyget tillämpas de beräkningstabeller som gällde vid förordningens ikraftträdande fram till fordonets nästa ändringsbesiktning. Fordonet kan även föras till ändringsbesiktning enbart för att få de nya procenterna fastställda. Skyldigheten i 6 § att reda ut delarnas ursprung och att bekräfta förteckningen över delarna genom underskrift tillämpas dock endast på nya ändringar som visats upp för besiktning efter förordningens ikraftträdande.



Helsingfors den 16 november 2006



Kommunikationsminister Susanna Huovinen



Överinspektör Maria Rautavirta



Bilaga till kommunikationsministeriets förordning om iståndsättning av skadade fordon och hopmontering av fordon av komponenter

A. Procenttabeller för bilar (kategori M1 och N1)

1. Karossen med utrustning1 34 %

- karossram 2 22 %

- tak 2 %

- bakstänkskärmar 1 %/st

- framlucka/motorhuv 1 %

- baklucka 1 %

- framstänkskärmar 3 1 % /st

- dörrar 4 4 %

- stötfångare 0,5 % /st

- frontgrill 1 %

- värmeaggregat5 2 %

2. Ram- eller bottenplåt 1 24 %

3. Motorn

med hjälpanordningar 26 %

- själva motorn 14 %

- växellåda och

kraftöverföringsaxel 8 %

- kylare 2 %

- bränsletank 2 %
4. Axelsystem 6 8 %

- framaxelsystemet 4 %

- bakaxelsystemet 4 %

5. Inredning 4 %

- säten7 2 %

- instrumentpanel 2 %

6. Lyktor 4 %

- främre positionslyktor 2 %

- bakre positionslyktor 2 %

Sammanlagt punkter 1.-6. 100 %



B. Procenttabeller för motorcyklar och trehjulingar (kategori L3e, L4e och L5e)
1. Motorn med

hjälpanordninga 28 %

- själva motorn 14 %

- vevhus och kardanaxel 8 %

- cylindrar och kolvar 3 %

- topplock 3 %

- primärdrivning 4 %

- växellåda 10 %

2. Ram 8 28 %

- andelen av delram 2 %

3. Bakgaffel, bakaxelsystem och

bakfjädring 8 %

- bakgaffel eller bakaxelsystem9 4 %

- fjädrar och stötdämpare 4 %

4. Framgaffel 8 %

- t-rör 3 %

- innerrör för teleskop 2 %

- ytterrör för teleskop 3 %
5. Hjul 10

a) Motorcyklar (L3e och L4e) 16 %

- nav, fram 4 %

- nav, bak 4 %

- fälgkrans, fram 4 %

- fälgkrans, bak 4 %

b) Trehjulingar(L5e) 16 %

- nav, fram 4 %

- nav, bak 2 % /st

- fälgkrans, fram 4 %

- fälgkrans, bak 2 % /st

6. Bränsletank 4 %

7. Säte 4 %

8. Avgassystem 2 %

- grenrör 1 %

- ljuddämpare 1 %

9. Körljus 2 %

- framljus 1 %

- bakljus 1 %

Sammanlagt punkter 1.-9. 100 %

http://209.85.129.104/search?q=cache:iI ... =firefox-a

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 26 Dec 2006, 11:15 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 Apr 2006, 01:55
Posts: 1008
Location: Lemland
Kör: VW
undrar hur många årtionden det tar för åland o anta dessa regler.....

det va ju prat om o anta sveriges regler tidigare här på åland

de e väl flera som varit o besiktat o fått godkänt på fastlandet o sedan tagit in bilen till åland o då måsta de godkänna den här också, eller kanske de inte vågat godkänna ombyggda bilar här bara o fört över de på nån annan o ta ansvaret...

men det verkar ju bli bättre o bättre


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 26 Dec 2006, 21:22 
Egentligen så skall det inte behövas att man åker till fastlandet för att få nått godkänt.Vi har ju samma regler här.Mycket hänger nog på hur bra dialog man har med besiktningen.Jag har ju besiktat amman som är både taksänkt och diverse..Nu har vi en ford 39a som byggs om från 4dr till 2dr och taksänkt den med.Och jag vet om flera byggen..


Top
  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group