En sak till...
Helikopter ska ju styras också... via sändaren. Det finns allt från 2-kanaler
och uppåt.
2 kanaler
1 - Då styr du gasen (den varvar upp och sen kan du stiga och sänka).
2 - Du styr vart den skall vrida sig, roder.
Alltså, för att den skall gå framåt så kan man på vissa ställa in att den
alltid går lite framåt. Och på vissa så går det att styra det med kanal 2
på ett märkligt sätt.
3 kanaler
1 - Gas
2 - Roder (rotera)
3 - Fram-Bak
4 Kanaler (här börjar vi prata lite mer vettig styrning)
1 - Gas dvs Throttle
2 - Roder (stjärtrotorn alltså, vart nosen skall peka, rotera)
3 - Fram-Bak (luta framåt/bakåt, Tilt / Elevator)
4 - Vänster-Höger (luta vänster / höger / Roll / Aileron)
5 kanaler (minimum för att styra verklighetstroget)
1 - Gas (bara motorgas, ej stiga och sjunka)
2 - Pitch (stigningsvinkeln på huvudrotorbladen, dvs stiga o sjunka)
2 - Roder (stjärtrotorn alltså, vart nosen skall peka, rotera)
3 - Fram-Bak (luta framåt/bakåt, Tilt / Elevator)
4 - Vänster-Höger (luta vänster / höger / Roll / Aileron)
6, 7, 8, 9 osv kanaler har många iofs ändå, men då är det
annat som styrs. Tex gyrot, men det sköter elektroniken om
(något man ställer in), eller landningsställ, cutoff för motorn,
lampor, governor för varvtalsstyrning på motor, gyro kan
kräva 2 kanaler osv... man ställer ju mycket från sändare...
Jösses vad jag ork skriva.... och ingen ork läsa.. haha
Ett annat tips är ju att de som har dubbla motgående huvudrotorer
är mycket stabilare än de med en rotor och stjärtrotor, men inte lika
verklighetstrogna.
Ett tips till.. ju större heli, desto stabilare. (så länge man håller sig
till de helis med en huvudrotor. dubbelrotorhelis är en annan sak.
/MickeM