Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 05 Jul 2025, 17:56

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 18 posts ] 
Author Message
 Post subject: Mappdator
PostPosted: Thu 12 Oct 2006, 21:09 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
Skulle vara intresserad utav att ha en mappningsdator i bilen men har iiingen aning om var jag ska börja.

Mina funderingar startade med att man skulle chippa bilen, men så fick man höra att de inte va lika bra som att mappa, så en mappning ska man göra. Sen så visade de sig att man kan göra olika mappningar o de skulle ju vara en rolig fördel, dock synd att nån med grejjer måste göra det åt en så då funderade jag på om man skaffar hela kittet själv och låter något proffs t.ex mappa ihop 3 standardmappar, en gatmapp (för vanlig gatkörning), en racemapp (ja.. en med lite mera drag i) och en ekonomimapp (som drar lite soppa), sen en mapp som är nu då, d.v.s. orginalet (för besiktning o sånt).

Så vad finns de för alternativ till grejjer man ska skaffa, jag har bilen redan (BMW M3 -94) och så har jag en bärbar dator, men saknar allt däremellan :D

Såå, dela med er nu av erfarenheter.

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 12 Oct 2006, 21:30 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
Du kan titta lite på det här.

PROGRAMMERA SJÄLV ELLER VÄLJ EN FÄRDIGINSTÄLLD BC-PIGGYBACK
http://civinco.com/produkter.html

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 12 Oct 2006, 21:41 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Tue 13 Jul 2004, 16:48
Posts: 179
Location: saltvik
lär väl knappast vara så lätt att få tag på grejjer så att man kan mappa orginal styrsystemet. så då är juh alternativen ett helt nytt styrsystem eller ett piggy back system.

ska du byta till ett annat styrsystem så måste det juh vara nåt som klarar av att styra vanosen.

eller om det är så att vanosen är ett helt skillt system så att man kan ha kvar orginal grejjerna till de. ha inte riktigt kommit fram till hur den funkar enu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 12 Oct 2006, 21:50 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
Hehe, anade att det skalle vara någe så komplicerat att man måste byta massa saker o så, därför som jag frågade :D

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 12 Oct 2006, 21:57 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Tue 13 Jul 2004, 16:48
Posts: 179
Location: saltvik
men det finns juh firmor i sverige som mappar ett chip till just din bil, så det lär nog göra större skillnad än om man bara köper ett "universal" chip.

men för att man ska få ut mest av de så behöver man nog byta lite grejjer före typ kammar, kolfiberinsug,avgassystem mm men då blir det juh dyrt igen=)

såg att det fanns ett kompressor kit till salu på autopower=) då får man nog ut mest för pengarna

_________________
audi a4 1,8t quattro


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 12 Oct 2006, 22:34 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
cossie:
Är din BMW orginal eller är det något gjort på den?

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 12 Oct 2006, 22:40 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 13:35
Posts: 162
lägg pengarna på någe annat du kommer aldrig att få det bättre än de som sitter där original! för jag antar att du inte åker överladdat....varför mappa en motor som praktiskt taget är helt standard?

_________________
yeye


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 12 Oct 2006, 23:03 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Tue 13 Jul 2004, 16:48
Posts: 179
Location: saltvik
Cambudgie wrote:
cossie:
Är din BMW orginal eller är det något gjort på den?



det sitter nåt annat chip i min, ha inte testat nån annan m3a så ja vet int om det är nån märkbar skillnad men det har jag svårt att tro att det är

så det ända vettiga om man vill ha lite bättre fart är nog överladdning=)

_________________
audi a4 1,8t quattro


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 12 Oct 2006, 23:08 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
Jag har bara erfarenhet via eprom som är lätt att byta.
BSR ska ha bra saker för att byta enkelt för olika mappningar.

Tuning system.
Den nyutvecklade PPC version 2 är förbättrad på en rad punkter:
- Snabbare laddning av trim/originalprogram till bilen
- Snabbare uppdatering av mjukvaran via Internet
- Ökad minneskapacitet
- Tvåradig belyst display
- Enklare menysystem
- Förberedd för morgondagens bilmodeller

http://www.bsrab.se/product_news/23/

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 12 Oct 2006, 23:10 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
Aha, okej.
Jo, överladdning är man väldigt sugen på, men det medför oxå nackdelar :(
1. Det är dyrt
2. Det blir dyrare om nåt rasar
3. Livslängden förkortas o de rasar snabbare
4. En överladdad bil blir svårsåld
5. Du bli lättare av med körkortet :roll:

Men som sagt, det skulle vara väldigt roligt oxå...

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 13 Oct 2006, 09:33 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
Problemet när man chippar en bil är att det inte går att köra på 95 okt bensin.
Blir lite dyrare att hela tiden köra på 98

Fördelen med att chippa är, går enkelt, ej komplicerat och går fort att göra.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 13 Oct 2006, 09:46 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
Mr X wrote:
Problemet när man chippar en bil är att det inte går att köra på 95 okt bensin.
Blir lite dyrare att hela tiden köra på 98

Jag kör redan min bil på 98an för att dom som ja köpte den av sa att jag skulle det, undra dock varför?

Btw, tack alla för givande svar.

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 13 Oct 2006, 09:53 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 28 Jul 2004, 14:03
Posts: 378
Jag vet en bekant som har fått sitt motronic mappat i sverige och det funkar riktigt bra trots höga effektuttag. Om du vill kan jag höra vad han fick pröjsa för det?

//Edvard


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 13 Oct 2006, 09:55 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
Cambudgie wrote:
Mr X wrote:
Problemet när man chippar en bil är att det inte går att köra på 95 okt bensin.
Blir lite dyrare att hela tiden köra på 98

Jag kör redan min bil på 98an för att dom som ja köpte den av sa att jag skulle det, undra dock varför?

Btw, tack alla för givande svar.


Troligen för att den är chippad. Om du byter till 95 så börjar den spika.
AutoPower chippar BMW reportage
http://www.autopower.se/reportage/chip.asp

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 13 Oct 2006, 10:18 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Tue 13 Jul 2004, 16:48
Posts: 179
Location: saltvik
min blir mycket slöare om ja kör den på 95. men att den skulle spika då har jag inte märkt.

men bmw vill att man ska köra dom på 98:an när dom är orginal också

_________________
audi a4 1,8t quattro


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 13 Oct 2006, 11:12 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
Min Trans Am blev ej körbar när jag körde med 95 okt och chippad. Den spikade när jag tryckte gasen i botten.
Spikningen blir nog mindre på nyare bilar med effektivare databox eller helt uteblir med resultat att bilen blir slöare.

Alla bilar som är chippade ska köras på 98okt.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 13 Oct 2006, 12:28 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31745
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
cossie wrote:
min blir mycket slöare om ja kör den på 95. men att den skulle spika då har jag inte märkt.

Den gör säkert som min Impreza... den märker att det spikar (innan du
märker det) och så ställer den om tändningen och sånt. Så man tappar
effekt osv...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 13 Oct 2006, 12:30 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Tue 13 Jul 2004, 16:48
Posts: 179
Location: saltvik
MickeM wrote:
cossie wrote:
min blir mycket slöare om ja kör den på 95. men att den skulle spika då har jag inte märkt.

Den gör säkert som min Impreza... den märker att det spikar (innan du
märker det) och så ställer den om tändningen och sånt. Så man tappar
effekt osv...


det är mycket möjligt att den gör det. märkbart slöare blir den iaf

_________________
audi a4 1,8t quattro


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 18 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group