Mr X wrote:
Många som fotografer använder tydligen JPEG. RAW är tydligen bökigt och tar för mycket tid.
Bilderna tar mer plats men med lightroom eller aperture är tid inte en faktor mera.
Mr X wrote:
Kanske bättre att göra bilderna rätt från början istället. Om man inte är i studiomiljö och har en massa tid på sig så tar man oftast hundratals bilder.
Att då efterbehandla alla dessa bilder är nog bökigt.
Givetvis är det bra att ta en bild rätt från början men varför medvetet börja med sämre kvalitet? RAW ger dig ett större dynamiskt omfång och även i högdager kan det finnas detaljer kvar.
Mr X wrote:
Dessutom måste man ju lära sig RAW-hantering.

Ett svar som jag såg när man ska köra JPG vs RAW är tydligen följande.
WHICH SHOULD YOU SHOOT?
If you have to ask then just shoot JPG.
If you shoot hundreds or thousands of images in a day shoot JPG and don't worry.
If you love to tweak your images one-by one and shoot less than about a hundred shots at a time than raw could be for you.
Prolific shooters shoot JPG because time is money and we are able to get things right the first time.
Han du har läst hos är den enda jag vet som förespråkar JPG över RAW så hårt. Läs t.ex.
www.luminous-landscape.com som är en av de stora siterna. Han har riktigt bra artiklar!
Hårddiskar är billigt idag och trots att du har sjukt mycke bilder tar det inte så mycke plats.
Andra fördelar med RAW är att du kan fixa vitbalans, exponering, (rubb o stubb) utan att förstöra bilden utan allt läggs på som ett lager och du kan ändra fram o tillbaks hur mycket du vill. Tanka ner Adobe Lightroom (som är gratis nu i beta stadiet) och sätt igång!
En fördel med RAW är att du defakto har informationen sensorn registrerade och inte en sönderkomprimerad kopia. Se det som ett digitalt negativ. RAW converters blir bättre och bättre så det gör också att dina bilder blir "bättre". JPG är förstört och kan inte förbättras.
Har du frågor om RAW så ställ dem här så ska jag försöka svara.
//Edvard