Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 05 Jul 2025, 11:29

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed 28 Jun 2006, 13:52 
Inventarie

Däckförvaring

I en undersökning genomförd av Väg- och Transportforskningsinstitutet (VTI) hade oanvända vinterdäck som förvarats korrekt i tre år lika bra grepp som ett nytillverkat vinterdäck av samma märke. När däck lagras under goda förhållanden är ålderspåverkan under lagringstiden marginell. Däck ska lagras svalt, mörkt, torrt och med eventuellt vägsalt borttvättat. Förhindra kontakt med bensin, olja, fett och lösningsmedel. Omonterade däck (utan fälg) kan ställas upp eller staplas. Omonterade däck bör inte hängas upp, eftersom däcken då kan deformeras. Monterade däck (med fälg och luftfyllda) lagras stående, liggande eller hängs upp i fälgen. Stående monterade däck bör ha ett övertryck på 0,5 bar.

Rätt lufttryck för din bil

Lufttrycket i däcken påverkar däckslitaget, trafiksäkerheten och bränsleförbrukningen. Fel lufttryck ändrar däckens egenskaper och kan innebära livsfara vid t.ex. en undanmanöver.Det är lufttrycket i däcken som bär bilen, inte däcket i sig. Om man kör med 80 procent av rekommenderat lufttryck minskar däckets livslängd med 20 procent. Kör man med 70 procent av rekommenderat lufttryck halveras däckets livslängd. För lite lufttryck innebär också högre bränsleförbrukning. Följ rekommendationerna som finns i bilens instruktionsbok. Tänk på att öka lufttrycket när du har mycket last eller flera passagerare.
Kolla lufttrycket varje vecka.

Läs mera i
<a href='http://www.stro.se/dackskola.pdf' target='_blank'>Däckskola</a>
<a href='http://www.stro.se/Reglementen.pdf' target='_blank'>Nordiska reglementen</a>

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon 07 Aug 2006, 17:34 
Besökare

Mina däck är faktiskt från 1967 och är hur fina som helst. Fast bilen stod 37 år i sålis på en åker - jag kör nästan varje dag med dom...
Så i dag är nog kvaliten sämre.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon 07 Aug 2006, 21:14 
Inventarie

Kör: Impreza GT
Haha bli inte förvånad när de spricker och exploderar nån dag på
väg hem från jobbet :P Försäkringen kanske inte täcker det... men
om besiktningen godkänt däcken... huh? Jaja. .otroligt iaf. =)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 09 Sep 2006, 16:15 
Besökare

Jo men si...
Däcken är faktiskt i bra skick, men efter att ha stått i samma läge under bilen i 37 år så är dom inte riktigt runda mera! Man måste köra under 40 eller över 60 för däremellan skakar det ganska rejält... Nu har jag faktsikst balanserat ett hjul, ska nog balansera dom andra också nästa sommar.

Tänkte åka till Sholm nästa helg och skrämma 08-orna. Måste noga följa upp hur många gånger polisen vill ta en titt ; )

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun 08 Oct 2006, 20:04 
Du får ställa dig och burna en stund så kanske du får dom lite rundare.Men kanske liite lite kräm i poppe för det.hehe 8)

Post subject:
PostPosted: Mon 09 Oct 2006, 11:11 
mp.net beroende

Kör: Bil
Volvo mannen wrote:
Men kanske liite lite kräm i poppe för det.hehe 8)
Lite kräm? Så du menar att det inte räcker med 680hp för att börna :D

Åk före du så väntar jag på dig där.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon 09 Oct 2006, 15:20 
haha..jo jag såg det sen men jag det nog starkt :x hade det varit en stridsvagn så kanske men en kul miss iallafall :wink:

Post subject:
PostPosted: Mon 09 Oct 2006, 18:10 
Besökare

Tyvärr har poppe lagt sig i vinterdvala... men den tjöt till ca 4 millisekunder på asfalten då jag gasade upp lite för jag skulle i väg och så släppte koplingen helt. Tyvärr var jag sen tvungen att köpa ny koppling från estland! Däcken höll nog!

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC + 2 hours