Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 20 Jun 2025, 21:28

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 926 posts ]  Go to page Previous  1 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 ... 47  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu 02 Jul 2009, 09:20 
Offline
Inventarie

Joined: Mon 28 Feb 2005, 14:50
Posts: 5248
Location: Eckerö
Kör: Trans Am GTA/Targa
I går kväll va jag och bernt på fältet och flög! Mitt flyg gick hur fint som helst, och Bernts Calmato sport med 52 kyosho fyrtakt gick som en dröm

Ett missöde hände...! Hjulet sprack...! och la sig på tvären vid landnigen...! Det limmade landningstället gav vika under flyget... och proppen gick i mattan....!

Ny propp! Och limma landstället , så är man fitt for flyga igen 8)

( Micke....! Lägg ut va du ska ha för propellrarna...så jag kan betala bort dem )

_________________
En riktig rc flygare ska ladda fett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 02 Jul 2009, 11:38 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31703
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Kamikaze wrote:
( Micke....! Lägg ut va du ska ha för propellrarna...så jag kan betala bort dem )

You've got postmortem.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 02 Jul 2009, 22:08 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31703
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
2 juli 2009 - Djäkenfältet

Varmt, soligt, fint fält, trevligt gäng, alla fick flyga, inget allvarligt hände.
Myggen har börjat komma dock.

MickeM - Jag flög min Raptor 50 Titan, @£$#¤%& va askul det är!!! :D
Nu börjar jag bli biten på det här med heli.

Borg - Jag flög hans heli lite, men den tappade skruvar och hade sig
och när han skulle flyga så ville inte motorn mer. Lite slött, men inget
större problem att fixa. Problemen som återstår är: Vobbling, gyrot
är lite jobbigt, motorn är grinig när den blir het (ej inkörd helt än).
Men jag fick den att flyga lite och den kändes nog stabil, tills kåpan
vart lös och dämpen.

Kamikaze - Flög Yak 54 med bensinare och gyro. Flög rätt fint, lite
justering på gyrot till bara så. =) Känsliga dom där. Hade brått hem
och stack iväg med sändaren mitt på gräset i startområdet, i ON-läge. :D

Dawson
- Flög UCD 46 tills ena skevet behagade lossna. =) Landade
utan nån skada.

Sami S
- Hade med sig nån orange el-variant på flyg som hade lite
problem med utslagen, men sen var det nog acken eller nåt som tröttnade.
Eller räckvidden?! Den gav upp efter 20-30 meter, sen hade man ingen
koll.

Macke - Flög Skyraider, missade dock flygningarna. Men dom gick väl bra?
(tack för lånet av mejsel, insexnycklar, glödare, batteri... säkert nåt till. :oops:)

Machman
- Flög SU-26 för tusan!!! Stabilt flyg. Vill se lite mer/andra utslag
för annan symmetri, men det där flyget har ju potential! :D

Var det nån till? Bernt eller Starsky dök ej upp.

Finns film. =)


Last edited by MickeM on Thu 02 Jul 2009, 22:21, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 02 Jul 2009, 22:16 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
MickeM wrote:
2 juli 2009 - Djäkenfältet

Var det nån till? Bernt eller Starsky dök ej upp.

Förstår att det är lätt att missa mina el-flyg, denna dag flög jag Sukhan. Gick fint då jag bytt mottagare, lite guppiga ladningar de första accarna då det blåste. Sen blev det lite aerobatic och snap-roll kurs med MickeM.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 02 Jul 2009, 22:21 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31703
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Machman wrote:
MickeM wrote:
2 juli 2009 - Djäkenfältet

Var det nån till? Bernt eller Starsky dök ej upp.

Förstår att det är lätt att missa mina el-flyg, denna dag flög jag Sukhan. Gick fint då jag bytt mottagare, lite guppiga ladningar de första accarna då det blåste. Sen blev det lite aerobatic och snap-roll kurs med MickeM.

Shit! Hur kunde jag glömma dig, du var ju den enda jag filmade lite
mer koncentrerat på fältet ikväll. Haha! :D Lade in dig i dagens lista.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 04 Jul 2009, 19:14 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
JA :( :( Det var den kvällen, hann med två upptag sedan kom
regnet så det bara small i flygen.
Allt plockades i hop med fart o kvällen var slut 19 45 inge kul.
JS
Pierre
Dan : Publik
Sedan jag. ) 4 ST.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 05 Jul 2009, 22:12 
Offline
Veteran

Joined: Mon 01 May 2006, 23:25
Posts: 4215
Location: Jomala
Kör: Allt med motor
Idag flög jag fläktflyg o tangon, fläktflyget va skitkul o flyga. tangon va lite på lyset som vanligt, men idag parkera jag lite tokigt efter att jag skulle stå stilla i luften mot vinden :)

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 05 Jul 2009, 23:13 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
Jag och MickeM blev sena till fältet pga att en annan pilot sega så otroligt! Men till sist kom han:
Image

Sen bar det av till fältet. 20m från fältet mötte vi JS_ som var klar då. Blåste endel först men efter kl 21 var det helt vindstilla.

MickeM
Flög sin Åsk Tiger Vispel. 1½ tank gick riktigt bra, sen ville den inte vara med längre och vägrade starta... Men riktigt fin flygning så länge det varade, landning lite här och där. ;)
Image

Machman
Flög 2 accar med Flatana och 2 accar med Sukkan. Testade hovra med Flatanan, det går men den har för lite kraft för att det ska kännas säkert... Sen flög jag harrier in i långa gräset så höjdrodret gick av vid roderhornet, en klick lim så är det flygklart igen. Sukkan gick som den brukar, fint.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 06 Jul 2009, 00:12 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31703
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det vart en liten omväg till fältet jo. Men fick en kul film på en jet som startade. =)

Kan inte begripa vad helin fick för ryck inför andra tankningen. Den
skulle absolut inte starta!?!? Glödare funkade. Stiften var hela.
Bränsle kom det. Luft kom det. Elektroniken funka. Osv. Var nytt
bränsle men det funkade kanon 1,5 tank. Knepigt...

Och jo, så långt som jag idag gått medans jag flugit har jag aldrig. :D
Och landat, jo det har jag också gjort. ;-) Helin hel hem.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 07 Jul 2009, 10:16 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Men MickeM, du har ju kycklingstallen pa an!

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 07 Jul 2009, 10:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31703
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
MarcusG wrote:
Men MickeM, du har ju kycklingstallen pa an!

Jo, jag funderade på det där, men man ser helin mycket bättre på avstånd
(100m bort) och när den är högt upp, så jag försöker få in lite mer vana
i luften. Landning utan ställ klarar jag nog, det svåra är att se helin när
man inte är helt van än. Det var en utmaning att landa på borden dock,
bara 10cm på var sida om bollarna så kom bordskanten. :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 08 Jul 2009, 21:01 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
Lär ha gått hett till på fältet ikväll.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 08 Jul 2009, 21:20 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Thu 25 Dec 2008, 13:43
Posts: 1245
Location: Mariehamn, Östernäs
Kör: cykel xD
berätta mera! Det låter ju riktigt intressant! :wink:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 08 Jul 2009, 21:53 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31703
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Jag kan ta det... =) I was there!

Touch the roof!

Blev lite sent ut för mig. Men jag lurade Bernt med, sade att Oscar o Tobben
var där och det var dom. =) Blåste i början, knepiga vindar som tusan såg
jag. Men sen vart det lugnt.

Oscar flög Chipmunken (40-size tror jag?), flög bra fast det blåste. Kvicker en.
Lite långt gräs så den ville sniffa gräs titt som tätt vid taxning o starter.
Flyget helt hem. =) Gillar din radio!

Tobben hade med sig Cessna 182 Skylane 50. Också den stretade i gräset.
Men flög fint när den väl kom upp. Sen hände nåt vid inflygning, den dök
och jag vet inte vad som hände, för mitt i allt dorva den ner i depån mellan
mig och Oscar samt Bernt. Verkade vara vinden som orskade det hela plus
stallning kanske. Huga! Nåja, sånt som händer. Inte så stora skador, men
knepiga. Upp upp igen! Köpa likadant flyg av mig? ;-)

Bernt flög Giant SuperSportster, den gick fint som vanligt. Lite yvigt i vinden.
Alles godt, helt hem.

MickeM flög heli 2 tankar. Flög lite överallt som vanligt, samt gjorde även
en trippellandning: Bord 1 -> Bord 2 -> Bord 3. :D Och så måsta jag ju
landa på mitt biltak också. ;-) Lite halt dock, hade ju träningsstället på.
Helin har nu gått 9 tankar totalt, börjar gå mjukare o tystare nu. Försökte
också blåsa luft i vindstruten, det var svårt. Helin hel hem! Gjorde renare
åttor idag än förr. Gjorde personligt höjdrekord med helin. Märkte att helin
glitchar på exakt samma ställe, tre ggr i rad. Skumt, men inget som stör.
Är iofs inte glitchar, utan lite stag som vrider sig galet, vet inte hur TT
tänkt.

Kommer film... =)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 09 Jul 2009, 06:06 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun 04 May 2008, 09:55
Posts: 121
Jag var också där! :wink:
Nej tack Micke, du får nog ta hand om din Skylane själv. För övrigt tycker jag att din analys av händelseutvecklingen är helt ok. Jag höll nog för låg fart och vindarna var lurigt turbulenta.
Dessutom ville inte motorn varva upp ordentligt när jag behövde den. När vinden tryckte på bakifrån stallade Cessnan och jag tappade kontrollen. Obehaglig känsla när det känns som att servona står stilla.
Jag kan inte skylla på något, det var ett typiskt pilotfel. Jag borde ha hållit högre fart relativt vinden. Den här maskinen har för övrigt högre vingbelastning än man tror. Och det räcker inte med att tro, man måste veta. Nu vet jag! :oops:

Så här ser hon ut:

Image

Image

Jag tänker inte reparera, bara plocka ur grejerna, så den som vill ha något att göra kan höra av sig. Hon blir det tredje flyget som jag skänker bort på två dagar!
Motor och elektronik kommer småningom till fältet i en annan kärra … Hoppas att jag får se Cessnan i luften igen med någon annan vid spakarna!

Om jag är deppad? Nej, faktiskt glad att ingen blev skadad! Förresten, det regnar och stormar ute, klockan är sju och jag har semester. Vad göra då? Gissa fem gånger!

Hälsningar!
Tobben

PS. Det är en OS.32:a i Oscars Chipmunk. DS

_________________
Flying greetings from The Red Baron in Salt Lake!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 09 Jul 2009, 09:36 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Fri 20 Apr 2007, 15:29
Posts: 2462
Location: Eckerö
Om det är OK och om du tänker skala den så kan jag ta delarna.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 09 Jul 2009, 10:11 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun 04 May 2008, 09:55
Posts: 121
Hon är din Bernt! Lycka till, hoppas du kan göra henne lyckligare än jag! Jag hör av mig när jag skalat bort det bästa ...:wink:
Mvh
Tobben

_________________
Flying greetings from The Red Baron in Salt Lake!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 09 Jul 2009, 11:51 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun 04 May 2008, 09:55
Posts: 121
Hej igen!
Jag funderade vidare på min krasch i går kväll. Förklaringen står fast, men jag blev lite misstänksam mot flyget och dess vingbelastning. Så jag kollade först på tillverkarens, CMPro:s, hemsida. Där framgår följande fakta:
Vikt: 2950-3100 g
Vingyta: 36,5 dm2
Vingbelastning: 81-85 g/dm2

Sedan ut i garaget och väga Cessnan med följande resultat i verkligheten:
Vikt: 3900 g tankat, 3600 g otankat
Vingbelastning: 107 g/dm2 respektive 99 g/dm2!!!

I flyget fanns en OS 46:a metanolmotor och Futabas standard servon, 100 g extra vikter i nosen för att balansera planet – alltså borde vikten klart hålla sig inom rekommendationerna för man kan ju ha en 50 motor! Men icke, fulltankat överstiger den verkliga vingbelastningen den rekommenderade med 25 %!

Den här typen av glasfiber ARF har en tendens att bli tunga, speciellt om man jämför med balsabyggen. Det här skriver jag för att varna andra, till exempel Micke som har ett likadant hemma och snart ska provflyga. Det går tydligen inte att lita på det som står i manualen. Man måste mäta och väga själv för att vara på den säkra sidan. Annars kan man råka ut för obehagliga överraskningar. Men ändå, ansvaret för kraschen är pilotens - man måste kolla allt innan man flyger. Hade jag vägt innan start så hade jag på förhand varit medveten om att stallgränsen kan uppnås snabbt och skoningslöst.

Gasa på ordentligt eller välj ett flyg med lägre vingbelastning – jag föredrar det senare. :wink:

Mvh
Tobben

_________________
Flying greetings from The Red Baron in Salt Lake!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 09 Jul 2009, 20:42 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sat 03 May 2008, 20:34
Posts: 539
Tjenare!

För ett par dagar sedan testade vi motorn i Yaken! ( MT Aviation 50 CC) :wink:

Gick mycket driftsäkert och fränt ljud. Körde den på miljöbränsle och cirka 4% motorolja!

Har nu lite försenat orkat kasta ihop en liten film: http://www.viddler.com/explore/OscarE/videos/6/

Märkte tyvärr att mina servon till skev och sidoroder var för svaga, men nya är på väg!

_________________
Oscar Eliasson


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 12 Jul 2009, 11:57 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31703
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Oscar, vad blir det för servon i Yaken?

Föresten är det ju ett tag sen det vart nåt sevärt. Min nya ville ju inte
umgås med mig enligt mina regler, så jag skaffade en ny finare o mer
hjälsam, så nu vart det resultat. ;-)

Film från... ... ... 31 januari 2009!!! :D

"Depron-Yak-Combat" (Obs! Det är VINTER i denna video, känsliga varnas!)

Detta är filmen där jag försökte flyga in min Ultimate-depron i JS Yak 54
åtskilliga ggr, men det var ej lätt det. I övrigt väldigt fin sol-moln-himmel
den dagen.

JS - Flyger Yak 54
MickeM - Flyger Ultimate-Depron
MarcusG - Flyger Calmen, Mustang-depron (guldepronet med)
Machman - Flyger Elegance-depronet och El-Cessnan
Bernt - Flyger Malibu
Mr X - Flyger Tango
Atte - Han höll reda på publiken (sig själv alltså) :D

Högerklicka och Spara som... (143MB, 9min30sek):
http://www.motorportalen.net/filmer/200 ... combat.wmv

/MickeM


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 926 posts ]  Go to page Previous  1 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 ... 47  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group