Mr X wrote:
Glidaren wrote:
JS hade en sorglig kväll

September Furyn krashade efter 30 meter flygning pga en okontrollerad roll. Allt är på film så vi väntar på teknisk undersökning av planet och analys av filmen.
Jag har tittat flera gånger nu på filmen och vid upptagningen blir det nästan ett stopp i luften p.g.a för mycket höjdroder.
Furyn klipper till vänster och JS korrigerar till höger får vi hoppas men det ser ut som om rodren står fullt för vänster roll.
Jag gissar på att skevrodren gick åt fel håll.
Jag har också sett på filmen om och om igen nu.
Det första är att man ser full höjd i början och ända upp i luften (bråttom
upp?

).
Det andra är att det ser ut som att det används en del sidoroder för
att sporrhjulet skall få flyget att gå rakt och när flyget får upp styrfart
och sidorordret tar över sporrhjulet så ser man att flyget vill till höger,
sen släpper du kanske sidorodret så flyget kan gå rakare i luften, men
det far lite till vänster istället (sporrhjul och sidoroder vill ej åt samma
håll).
Med sidoroder åt vänster + höjd + "stall" så börjar flyget vrida sig
åt vänster och då kompenserar man normalt med skeven till höger.
Men hmm...
JS säger att han kollade att dom garanterat gick rätt före, doublechecked.
Vilket dom tydligen gjorde enligt honom hemma i garaget igen.
Och att det inte gick att styra i luften (vilket det egentligen inte brukar
gå så bra heller med tanke på om det var stallning, så var det med min
SU-31, omöjlig att styra i för låg hastighet. Men rodrena var låsta på
Furyn i luften...
Så med tanke på att skeven var full spak åt vänster (kanal 1 och 6 kan
ej få samma fel?!) och JS inte kunde styra hur han än gjorde (borde
ha synts på skeven direkt om det gick) så tror jag i så fall på
spänningsbortfall pga strömbrytare som glappa, eller nån kabel mellan
ack och mottagare. Men det är ju lätt kolla om det är strömbrytare eller
nån kontakt.
Hur länge är mottagaren död vid spänningsbortfall? Bara att räkna
och jämföra med filmen, . =) Det är ganska så exakt 2 sekunder
från full skev till raka skev i filmen, samma tid som det är på några av
mina 35Mhz-mottagare.
Men en sak till går att kolla... OM strömmen far från en 2.4GHz-mottagare,
skall då verkligen tex bägge skev gå full spak åt "vänster"??? Använder
ingen Fail-safe när ni ändå köpt så bra grejer? Bara att testa =) Testa
i olika utgångslägen på skeven och se vart dom far när du drar ur
strömmen. OM dom inte gör det när du drar ur mottagaracken så
är jag tillbaks på Mr X's fundering, skeven reverserade.
Efter en roll ser man att flyget planar ut lite... kanske mottagaren
som fick strömmen tillbaks, eller så är det en del av JS desperata
spakfight för att få flyget att bete sig som det borde. =) Eller
så planar flyget ut för att JS släppper dom reverserade skeven?
Bara att testa nu JS så vet du sen vad felet var. =) Så VI vet vad
felet var...

Kan vara klokt testa det hela... om strömbrytare,
kablar, mottagare eller sändare har nåt fuffens. Sändarack-glapp
kanske?
Testa testa! =) Blir dyrt i längden annars.
Humm.. mycket text... men det är ju kul spåna på sånt här. =)