Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 28 Jun 2025, 08:31

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 170 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue 13 Jan 2009, 13:06 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 Apr 2008, 19:23
Posts: 1511
Location: Jakobstad
Kör: RC
marcusg wrote:
Machman wrote:
De två vanliga balaskontakterna är JST-XH och Polyquest, JST-XH är störst då de flesta tillverkare verkar använda den kontakten.

Deans är väl överlägset vanligast som strömkontakt för större ackar, Multiplex har nån egen kontakt men den verkar inte så vanlig. För mindre ackar är både JST och micro-deans vanligt.

Jag har sett en lista med i stort alla tillverkare och vilka kontakter de använder. Kan försöka sätta ner lite energi på att hitta den igen...

Flightpower har sina egna balanseringskontakter som de kallar 'High Rate'. Finns adapter att köpa på Söders så att de passar till våra laddare...

Jag kör med JST för depron, tycks fungera. Kunde dock vara en idé med micro-deans, men orka byta nu... :roll:

Det finns ju några som ska vara speciella men JST-XH har flest tillverkare under sig, speciellt "billigmärken" verkar alla ha gått samman här.

Som sagt, adapters kostar inte många euro, har man JST-XH <-> Polyquest adapters borde man ha täckt nästan alla accar. Jag köpte 2S,3S och 4S såna för under 1 € st sist jag bestälde från HK. :wink:

Jag har också JST till mitt depron, petiga att löda men annars riktigt behändiga! Jag ska byta till Deans på min Cessna, har 2x3mm kontakter nu (samma som brukar vara mellan fartreglage och motor).


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Jan 2009, 23:50 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
marcusg säger att vit 3 mm depron väger 125gr/m3.

http://www.motorportalen.net/phpbb/view ... 6&start=20


Kommande motor väger 19 gr
Kommande LiPo 44 gr
Reglage: 15 gr ?
4xservo x 4,3 17,2 gr :wink:
Mottagare 10 gr

Utrustning, totalt ca 110-120 gr
Lim, tejp, beslag 10gr ??
1 m2 depron 125 gr -> 100 gr

Flygvikt 220 gr ? Kan det bli bra med den motorn?

Ganska stort flyg..... :roll:

... röriga tråden.....


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 15 Jan 2009, 00:35 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Reglaget borde inte väga så mycket som 15g, har för mig att de ligger på kanske 5-7g (fast med kablar/kontakter kanske det blir något gram till). LiPon är som sagt i tyngsta laget, och 10g för mottagare? Vad är det för mottagare?

Tror inte du kommer upp i 100g med enbart depronet, t.ex. vingytan på flyget jag byggde är 26.45dm2. Landar troligtvis lite under 200g skulle jag gissa (jag är ju verkligen expert på detta *host* :roll: ). Även om det blir 220g så går det ju att flyga helt okej, men det är nog inte världens bästa 3D-flyg då...

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 17 Jan 2009, 23:33 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
Hittade ingen tråd om lim så jag rör till det här i stället....

Kan man limma depron med vitlim?

Eller är det enbart "depron special" CA som gäller?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 17 Jan 2009, 23:36 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Jag använder UHU Por till allt som har med depron att göra, förutom motorfästet som jag limmar med epoxy (för att vara på den säkra sidan). Sådant som inte har med depron att göra (kolfiberstag till roderhorn t.ex.) limmar jag med vanligt CA. Än så länge har jag alltså klarat mig utmärkt utan något special-CA!

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 17 Jan 2009, 23:42 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
vilken typ av lim är UHU Por?
Funkar vit lim?... testar som bäst :wink:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 17 Jan 2009, 23:48 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Google är åter din vän... :wink:

Lite citat från http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=75763

"Uhu-por skall användas sparsamt, och helst på båda materialen som limmas, jag brukar limma både glatt mot skurvet och glatt mot glatt..

Smältlim fungerar ypperligt och då punktar jag bara ihop modellen, dvs inte lim överallt, det blir för tungt.

Vitlim är också suveränt till depron, och tricket där är även att använda det sparsamt.

Polyuretanlim är också suveränt, dvs om man har tid att vänta på att det torkar, för det kan ta flera timmar."

"UHU-POR är ju bra och faktiskt relativt snabbt. Man ska förstås komma ihåg att det är ett kontaktlim. Det hugger direkt. Annars finns det Depronvänliga CA-lim som är bra. Själv tycker jag att mitt NEB-140 EO460 Low Odor Medium - Depron CA-lim är det bästa. Samma lim finns också i geléform - som kan fylla sprickor och det rinner inte. Dessa CA-lim i kompination med en accellerator gör det snabbt och enkelt att jobba - och att laga."

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 18 Jan 2009, 01:44 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31739
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Tunt med vitlim. Använder UHU Coll och Poor. Foamsafe CA är kladdigt
även när det torkat, bläh. Erikeeper funkar också. Och många andra
vitlimmer. Men som sagts ovan.. sparsam, dvs så tunt med lim mellan
ytorna det bara går, men det ska fylla.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 19 Jan 2009, 21:25 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
marcusg wrote:
Glidaren wrote:
Sen kom lite överaskande två såna här i ett litet kuvert :D Gissa vad...

Vad ska du ha dem till då?


Enklaste möjliga sätt att driva 6,0 V mottagaren? eller? :wink:

marcusg wrote:
Och vad ska du driva dem med, de kräver ju minst 8-8,5V för att fungera.


Hm... de här ger 6,0 V bara jag får 6,5- 25 V till dem. Är det 6-6,5 V så "går det rakt igenom. Eller ? :wink:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 19 Jan 2009, 21:37 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Glidaren wrote:
marcusg wrote:
Och vad ska du driva dem med, de kräver ju minst 8-8,5V för att fungera.


Hm... de här ger 6,0 V bara jag får 6,5- 25 V till dem. Är det 6-6,5 V så "går det rakt igenom. Eller ? :wink:

Njae, en 7806 har ett spänningsfall på 2V (typ.), går spänningen under det (för 7086 under 8V) så fungerar den inte alls. Så har i.a.f. jag läst, fast jag har inte provat det själv i praktiken (annat än att jag kört en 7805 från ett 7.2V NiCd, vilket faller under 7V när det börjar bli tomt. Har inte märkt några problem där än, dock...).

Edit: Finns andra spänningsregulatorer med lägre spänningsfall, fast jag har för mig att de inte brukar heta 78xx då...

Edit2: Om någon undrar så kommer den citerade texten från 'Spännande med paket'-tråden. :D

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 19 Jan 2009, 21:53 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
marcusg wrote:
Njae, en 7806 har ett spänningsfall på 2V (typ.), går spänningen under det (för 7086 under 8V) så fungerar den inte alls. Så har i.a.f. jag läst, fast jag har inte provat det själv i praktiken (annat än att jag kört en 7805 från ett 7.2V NiCd, vilket faller under 7V när det börjar bli tomt. Har inte märkt några problem där än, dock...).

Edit: Finns andra spänningsregulatorer med lägre spänningsfall, fast jag har för mig att de inte brukar heta 78xx då...


Hm... här har jag blandat ihop teori och praktik. Lipo ger 7,86V och efter spännings
regleraren får jag 6,12V :D Det fungerar men vet inte varför :D :D :D
Åtminstone fungerar det just nu...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 19 Jan 2009, 22:04 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Glidaren wrote:
marcusg wrote:
Njae, en 7806 har ett spänningsfall på 2V (typ.), går spänningen under det (för 7086 under 8V) så fungerar den inte alls. Så har i.a.f. jag läst, fast jag har inte provat det själv i praktiken (annat än att jag kört en 7805 från ett 7.2V NiCd, vilket faller under 7V när det börjar bli tomt. Har inte märkt några problem där än, dock...).

Edit: Finns andra spänningsregulatorer med lägre spänningsfall, fast jag har för mig att de inte brukar heta 78xx då...


Hm... här har jag blandat ihop teori och praktik. Lipo ger 7,86V och efter spännings
regleraren får jag 6,12V :D Det fungerar men vet inte varför :D :D :D
Åtminstone fungerar det just nu...

Men 7.86V är ju hyfsat nära 8V. Jag körde ju som sagt en 7805 på lite under 7V, så det finns lite marginal. Men jag antar att tillverkarna inte kan garantera drift utanför de värden som står i databladet.

Jag är dock rädd att du kan få problem när batterispänningen sjunker. Ett 2s LiPo varierar mellan 8.46V (fulladdat) och 5.5V (urladdat). Frågan är var gränsvärdet för regulatorn ligger, samt vilken ström du drar ur batteriet. Du kan se lite kurvor för en LiPo-cell här. Det lär ju variera för olika märken på celler, men man får ett hum om hur det ser ut.

I vilket projekt skall du ha det här, förresten?

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 19 Jan 2009, 22:12 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
marcusg wrote:
Jag är dock rädd att du kan få problem när batterispänningen sjunker. Ett 2s LiPo varierar mellan 8.46V (fulladdat) och 5.5V (urladdat). Frågan är var gränsvärdet för regulatorn ligger, samt vilken ström du drar ur batteriet.


Om jag matar med 5,9 V så får jag ut 4,9V :D

Alltså är mottagaren fortfarande nöjd då.


marcusg wrote:
I vilket projekt skall du ha det här, förresten?


Projektet heter: " Få en borstlöst motor att snurra" :D

Oj nu är lödkolven het :D

sen får vi se vart det hamnar, kanske i min Simpler :wink:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 19 Jan 2009, 22:21 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Glidaren wrote:
Om jag matar med 5,9 V så får jag ut 4,9V :D

Okej, det blir så... Har som sagt aldrig testat vad som händer. Hoppas 7806:an inte tar stryk av det bara...

Glidaren wrote:
marcusg wrote:
I vilket projekt skall du ha det här, förresten?


Projektet heter: " Få en borstlöst motor att snurra" :D

Oj nu är lödkolven het :D

sen får vi se vart det hamnar, kanske i min Simpler :wink:

Jaså? Men fartreglaget har ju inbyggd BEC, så man kopplar batteriet till reglaget och reglaget till mottagaren! :D

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 19 Jan 2009, 22:31 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
marcusg wrote:
Jaså? Men fartreglaget har ju inbyggd BEC, så man kopplar batteriet till reglaget och reglaget till mottagaren! :D


Jo, jag har lärt mej under resans gång :D men med spänningsregulator kan man
kombinera lysande dioder, lipo, 6-12V rökpump och annat godis :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 19 Jan 2009, 22:38 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Glidaren wrote:
marcusg wrote:
Jaså? Men fartreglaget har ju inbyggd BEC, så man kopplar batteriet till reglaget och reglaget till mottagaren! :D


Jo, jag har lärt mej under resans gång :D men med spänningsregulator kan man
kombinera lysande dioder, lipo, 6-12V rökpump och annat godis :D

Hmm, jag är ju definitivt ingen expert när det gäller elektronik, så jag ska inte säga något... Men ta inte illa upp om jag ser duckar lite lätt när du plockar fram dina grejer! :wink: :lol: Särskilt om du blir rökpump och "annat godis" på Simpler! :lol:

Se dock till att få lite LEDar på den, så får vi ta och flyga en mörk kväll! Har ju inte provat min i riktigt mörker än, fast jag är lite orolig för att ljuset inte ska räcka till. Eller är det pilotkunskaperna som inte räcker till? :roll:

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 19 Jan 2009, 22:41 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
marcusg wrote:
Men ta inte illa upp om jag ser duckar lite lätt när du plockar fram dina grejer! :wink: :lol: Särskilt om du blir rökpump och "annat godis" på Simpler! :lol:


Hm, jag blir också väldigt förvånad om det blir rökpump Simpler :wink:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 20 Jan 2009, 00:27 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
När ni nu ändå håller på och fördjupar er i saken så lägg en kondensator på tråden.
Då slipper ni djupa dippar och spänningsbortfall :?

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 20 Jan 2009, 00:32 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Wed 02 Jan 2008, 19:26
Posts: 4130
Location: Mariehamn/Stockholm
Kör: Sjunger ej just nu..
Minimum brukar vara en kondensator på både in- och utgång. Vilket typ beror väl på vad man vill åstadkomma, att få bort rippel eller utjämna spänningen vid stora strömuttag. Att smacka dit en någorlunda stor elektrolytkondesator är nog inte helt fel...

Fast jag tror fortfarande att det kan bli lite... besvärligt när LiPot har laddats ur lite... Fast Glidaren brukar ju faktiskt få saker att fungera, om än på sitt eget lilla vis! :D

_________________
RC Åland - rcaland.ax
Hangar Flyg: 19 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 20 Jan 2009, 00:40 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 09 May 2007, 21:36
Posts: 1451
Location: Jomala
marcusg wrote:
Fast Glidaren brukar ju faktiskt få saker att fungera, om än på sitt eget lilla vis! :D


hm, men ibland ryker det :wink:


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 170 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group