Mr X wrote:
Glidaren wrote:
Nu vill vi höra teorin varför det inte blev rök första gången.
Jo, nu börjar man sakta mak förstå det här med att skapa rök
Vägen är dock lång innan man lyckas skapa tjock rök i stora mändger. Det är
två saker som gäller:
1. Flödet av rökolja
2. Värme
I min ambition att skapa tjock rök så ville jag värma oljan ordentligt eftersom
en liten 2-taktare som OS-46 inte ger så bra med värme. Därför använde
jag onödigt långa och klena rör. Det klena röret i kombination med den långa
längden gjorde att mottrycket blev för stort för att få fram oljan. Försökte
blåsa övertryck i tanken när jag körde - men det hjälpte ju inte.....
Övertrycket far ju ut via ljuddämparen vilket jag kom att tänka på först när
motor gick ner i varv pg av mottrycket i lljuddämparen.
En läxa är alltså att man inte skall använda för klena rör. Det gick ju bra
att blåsa genom röret men med kall diesel gick det trögare, även fast det
var vinterdiesel
Vid det senaste föröket så var det "raka rör", kall olja rakt in i ljuddämparen.
Jag notera att det kom rök bara med hjälp av endast enbart gravitation
och venturieffekt, helt i enlighet med förhistorika datasimuleringar.
Alltså, med grövre, kortare rör så behövs mindre tryck för att få fram olja.
Denna gång hade jag inte motorns övertryck inte inkopplat. För att få
mer rök så blåste jag hellt enkelt i tanken för att få övertryck.
Lyckades inte, trots röda kinder, få så stor flöde att rökproduktionen
minskade. Det gick att se att det kom ut icke kondenserad rökolja vilket
betyder att temperaturen var för låg.
Fortsättningen
Kanske skall testa med med att koppla in motorns övertryck nästa gång
(eller tryckluft) för att se om man kan "dränka" systemet.
Vore även värt att testa med förvärmning genom grövre, kortar rör.
Det yttre förvärmar röret var ju grövre
....hm....
Nu är isen bruten för när det gäller röksystem för det framgångsrika
RC Åland men jag är tacksam för alla kommentarer och förslag. Även
riktigt dåliga förslag mottagesmed tacksamhet för vi har ju tendens att
ta reda på hur man inte skall göra - alltså den hårda vägen
Oj, vilket inlägg
.... Jag börjar ju bli som MickeM