Helt klart ett hett ämne med säkerhet. I början var det långsamma trainers
och oerfarna piloter. Nu har vi lärt oss styra dessa flyg samt att även flygens
vikt, storlek och fart har ökat.
Alltså var det farligt då och är farligt än.
Tillika följer vi inte med den som flyger lika intensivt som förut, utan står
ofta och pratar med andra i depån, så man har ju
ingen koll på flygen som
flyger.
I början hade vi som regel att
ropa Startar, Landar, Flyby osv. Och det
tycker jag vi borde införa igen.
Som flygare när det är fler i luften kan det vara
tryggt ha nån invid sig
eller en person vid klungan som står och flyger som håller reda på "fara
och färde". Det är inte säkert flyga när man känner sig tvungen kika
åt sidan för att se vad det är som hörs och kommer närmare, fast man
vet att den flygaren nog har koll på sitt flyg, eller har den, med tanke
på att man själv ser åt olika håll?
Jag är själv och har varit den som flugit nära och farligt. I början flög
jag runt överallt och över depån. Sen slutade jag flyga över depån och
flyger väldigt sällan väster om banan. Som nybörjare är det svårt flyga
endast öster om banan och då måste man få
friheten att flyga väster
om banan, dvs runt banan. Åskådare måste vara medvetna om det bara.
Japp, säkerhet kommer att tas upp ikväll. Samt
"krisplaner" om olika
saker händer så vi har det klart för oss.
Görs säkerheten förnuftig och naturlig och inte regelgalen så kommer
alla att kunna flyga och ha kul och
inte känna att alla regler och krav
förstör hobbyn, så kan vi nog flyga och ha kul.
Om man tänker tillbaks på varenda krasch och tillbud som skett sen
början och funderar lite vad alla dom berott på, så kan man i de flesta
fall hitta orsaken om det var pilotfel, flygfel, eller annat. Då skall vi
lära oss av dessa misstag, fast det är väldigt roligt se ett flyg krascha
av ett småroligt misstag man gjorde. MEN, nu är det ju så att alla nog
efter ett tag vet om dessa orsaker och ting man ska veta om, men
ändå så är man ibland "lost" och gör fel. Där kommer säkerheten in.
Det skall finnas säkerhet, fast vi har regler som alla kan.
Det kan ändå
gå snett.
Tex, jag vet att jag kan flyga, men flyget kan ju tappa kontakten
ändå och landa i publiken med fullgas...
Vad hjälper regler då?
Då måste vi vara förebyggande.
Och vad händer
om nån struntar i/missa reglerna och nåt händer?
Skall vi bli griniga och sura, straffa, morra och ... ?
En till sak jag kom på... vi borde kanske bara ha
EN enda infart till
banan och pilotrutan borde vara bredvid. Man har ingen koll på att
folk kör ut på fältet när man står 100m bort i pilotrutan och nån kör
ut i andra änden. Mitt i allt står nån på fältet och ska varmköra och
starta.
EDIT: Shit va text det blev, sorry...