Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Mon 16 Jun 2025, 19:50

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri 17 Oct 2008, 21:54 
Rutinerad medlem

Kadettmicke wrote:
StewOo wrote:
Hulta wrote:

men snälla,förklara för mej hur du kan kröka ventilen på en sådan motor pga programvare fel???

Om det vore så väl att en ventil kroknade, men verkar som alla stakar kroknade. DET måste jag säga är en bedrift.......

TBV Thomas wrote:
20km efter chippningen kröktes alla vevstakar pga fel i programvaran. Är inte heller så kul.

Men vad vet jag. Jag har en bondchippad peugeot.

I en volvo vitmotor kroknar orginal stakarna om man laddar på lite för friskt jo, det stämmer. Men Att bara skylla på programvaran tycker jag är fel. Det kan ha varit så enkelt att någon klåpare redan före chipstrimningen varit å justerat lite på wastegaten för att få högre ladd, det förstår inte programvaran då den är förinställd på ett visst grundladd. så plussar man på t.ex 0,2 bar på gaten, blir totala trycket oxå 0.2 bar högre.
Om Man Inte Bottnar Mapsensorn förstås.

Nä eftermarknadssprut ska det va

bilen var endast chippad. allt var i övrigt från fabrik

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 17 Oct 2008, 21:55 
Avancerad medlem

civinco har har färdigt mappade BC boxar för alla 1,8t modeller är väl bara att välja å vraka på....

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 17 Oct 2008, 22:26 
Inventarie

Kör: Impreza GT
Är motorn pinad, piskad och redan i halvdant skick så lär väl
inte en mappning / chippning göra motorn bättre? =)

Inte kan ni väl utgå från att alla motorer blir så bra som de borde bli
enligt papper och allt? Dom måste väl vara i toppskick för att det ska
lyckas?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 18 Oct 2008, 06:26 
Rutinerad medlem

MickeM wrote:
Är motorn pinad, piskad och redan i halvdant skick så lär väl
inte en mappning / chippning göra motorn bättre? =)

Inte kan ni väl utgå från att alla motorer blir så bra som de borde bli
enligt papper och allt? Dom måste väl vara i toppskick för att det ska
lyckas?

absolut! toppskick e väl att ta i, men har man en lite halsliten bil vete fan om man inte ska renovera skiten för pengarna istället. sen får man ju tänka på att bilar kan skilja sinsemellan oxå, kan ju spela in på allt från om soppatrycksregulatorn funkar fullt ut till hur skitit luftfiltret e :? Så bara för att man har en given effekt på en bil, är det inte sagt att man automatiskt får samma resultat på nästa.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 18 Oct 2008, 06:32 
Rutinerad medlem

TBV Thomas wrote:
Hulta wrote:
TBV Thomas wrote:
smaken är som baken.

Kan även nämna en volvo som trimmats hos BSR i södra sverige. Bilen var körd ca 100tkm felfritt. 20km efter chippningen kröktes alla vevstakar pga fel i programvaran. Är inte heller så kul.

som tidigare nämnts turbocenter rockar fett

men snälla,förklara för mej hur du kan kröka ventilen på en sådan motor pga programvare fel???

du verkar inte ha en susning om vad du pratar om skulle ja säga

du har inte en susning om vad du snackar om däremot. Jag har 5 vevstakar som bevisar det. Volvo stakarna standard håller inte för trim. Jag har även 6 andra vänner som gjort exakt samma sak. Förklaring? ja den får du inte av mig. Men jag vet att det blir så. Troligtvis pga för mycket tryck i vevhuset då alla som trimmar volvo motorer fräser kanaler mellan cylindrarna i vevhuset typ. Är inte xpert så ta inte mina förklaringar ordagrant. Men som sagt jag vet att resultatet blir så

Stakarna kroknar av för högt cylindertryck, det har inget med vevhustrycket att göra. Vevhusfönstrena fräser man för att minimera "pumpförluster" mellan cylindrarna när kolvarna går upp och ner, eftersom vitmotorn är konstruerad med en gördel som veven ligger i, så man menar att det är långt för gaserna att gå ända ner i tråget och vända. Doch finns det vissa som tvivlar på att man ska göra så, utan att det bara försvagar blocket. en 5a har ju inga jämna kolvrörelser så...

Min motor har vevhusfönster, mest för att dom fanns i blocket jag köpte. Och den har riktiga stakar 8)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 18 Oct 2008, 15:58 
Rutinerad medlem

Kadettmicke wrote:
TBV Thomas wrote:
Hulta wrote:
TBV Thomas wrote:
smaken är som baken.

Kan även nämna en volvo som trimmats hos BSR i södra sverige. Bilen var körd ca 100tkm felfritt. 20km efter chippningen kröktes alla vevstakar pga fel i programvaran. Är inte heller så kul.

som tidigare nämnts turbocenter rockar fett

du verkar inte ha en susning om vad du pratar om skulle ja säga

du har inte en susning om vad du snackar om däremot. Jag har 5 vevstakar som bevisar det. Volvo stakarna standard håller inte för trim. Jag har även 6 andra vänner som gjort exakt samma sak. Förklaring? ja den får du inte av mig. Men jag vet att det blir så. Troligtvis pga för mycket tryck i vevhuset då alla som trimmar volvo motorer fräser kanaler mellan cylindrarna i vevhuset typ. Är inte xpert så ta inte mina förklaringar ordagrant. Men som sagt jag vet att resultatet blir så

Stakarna kroknar av för högt cylindertryck, det har inget med vevhustrycket att göra. Vevhusfönstrena fräser man för att minimera "pumpförluster" mellan cylindrarna när kolvarna går upp och ner, eftersom vitmotorn är konstruerad med en gördel som veven ligger i, så man menar att det är långt för gaserna att gå ända ner i tråget och vända. Doch finns det vissa som tvivlar på att man ska göra så, utan att det bara försvagar blocket. en 5a har ju inga jämna kolvrörelser så...

Min motor har vevhusfönster, mest för att dom fanns i blocket jag köpte. Och den har riktiga stakar 8)

bra förklaring, mitt nya block hade oxå dessa fönster frästa. Samt viloga stålstakar, smidda kolvar, större ventiler, andra kammar mm. mm. mm. mm. Den funka fint upp till 596hk iaf på E85 dock. vet inte hur mycket man skulle kunna pressa den med 98 oktan. Älskar karaktären på en trimmad femma. Är så skönt och jämnt drag över hela registret ända upp till typ 7500-8000rpm

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun 19 Oct 2008, 08:23 
Rutinerad medlem

vad skulle det sitta för ventiler i och kammar i den då? Portad? och ungefär hur mycket laddade du vid 596hk? Hjul eller motoreffekt? Turbo? Låter som du skulle behöva en större turbo på din motor, 600hk kommer man till med mirafräst topp och GLT kammar. Mest nyfiken, inte uppkäftig.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun 19 Oct 2008, 10:28 
Rutinerad medlem

Hoppas killen som undrade över chip till sin bil fick ett svar, för denna tråd har blivit övertagen av volvofanatiker.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun 19 Oct 2008, 21:04 
Rutinerad medlem

Yeah! trådpiratism! :twisted: Nä, men här får ni en länk. http://www.itsfun.nu/

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun 19 Oct 2008, 21:04 
Rutinerad medlem

Kadettmicke wrote:
vad skulle det sitta för ventiler i och kammar i den då? Portad? och ungefär hur mycket laddade du vid 596hk? Hjul eller motoreffekt? Turbo? Låter som du skulle behöva en större turbo på din motor, 600hk kommer man till med mirafräst topp och GLT kammar. Mest nyfiken, inte uppkäftig.

omslipade GLT kammar
Större ventiler, portad topp
Ladda nästan 2 bar lite under. Mätaren vobbla en del.
Garett GT35 kullagrad
Extraktorrör i rostfritt
Extern wastegate
Dump modell stor
50mm IC
3" gasspjäll
3" tryckrör
4"downpipe
3,5" avgas
Smidda kolvar
Stålstakar

mm. mm. mm.
Effekten var på hjulen. Minns inte vridet exakt men det var runt 650-720Nm kommer inte ihåg exakt vi bromsa så många ggr.

byggkostand dryga 100.000 dkk med mappning
Allt är det värsta som finns typ. Har inte gjort mycket själv då jag inte ansett mig kunnig nog för att klara av det.
Detta är motor nr 3,

Nr1 krökte alla stakar på E4:an
Nr2 har fel block (2,5L håller enligt vissa inte lika bra så den står)
Nr3 är sjukt najs

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue 21 Oct 2008, 16:26 
Rutinerad medlem

Kör: Yz426f
börjar bli mycket OT nu men s*** samma. Vad är orginal effekten i t5-r motorn?

"Jag har sjuuu inträssän sääxxx o jooordbruuuk, va säger du om he?"

Living my life sideways!

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue 21 Oct 2008, 20:51 
Rutinerad medlem

225 med overboost i typ 30 sec då är den 240

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue 21 Oct 2008, 20:51 
Rutinerad medlem

deTRoX wrote:
börjar bli mycket OT nu men s*** samma. Vad är orginal effekten i t5-r motorn?

rättelse T-5R inte T5-R

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue 21 Oct 2008, 21:50 
Rutinerad medlem

Kör: Yz426f
TBV Thomas wrote:
225 med overboost i typ 30 sec då är den 240

rättelse T-5R inte T5-R

Åhfan. Inte så illa pinkat. Verkar vara trevliga pjäser. Hur ska ja veta, vet inget om volvo haha :lol:

"Jag har sjuuu inträssän sääxxx o jooordbruuuk, va säger du om he?"

Living my life sideways!

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 22 Oct 2008, 16:07 
Rutinerad medlem

TBV Thomas wrote:
Kadettmicke wrote:

omslipade GLT kammar
Större ventiler, portad topp
Ladda nästan 2 bar lite under. Mätaren vobbla en del.
Garett GT35 kullagrad
Extraktorrör i rostfritt
Extern wastegate
Dump modell stor
50mm IC
3" gasspjäll
3" tryckrör
4"downpipe
3,5" avgas
Smidda kolvar
Stålstakar

mm. mm. mm.
Effekten var på hjulen. Minns inte vridet exakt men det var runt 650-720Nm kommer inte ihåg exakt vi bromsa så många ggr.

byggkostand dryga 100.000 dkk med mappning
Allt är det värsta som finns typ. Har inte gjort mycket själv då jag inte ansett mig kunnig nog för att klara av det.
Detta är motor nr 3,

Nr1 krökte alla stakar på E4:an
Nr2 har fel block (2,5L håller enligt vissa inte lika bra så den står)
Nr3 är sjukt najs

¨
Okej, när får vi se den bilen här då?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 25 Oct 2008, 10:44 
Rutinerad medlem

aldrig troligtvis.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours