Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Mon 16 Jun 2025, 19:50

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri 17 Oct 2008, 21:54 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 24 Oct 2004, 12:36
Posts: 320
Kadettmicke wrote:
StewOo wrote:
Hulta wrote:

men snälla,förklara för mej hur du kan kröka ventilen på en sådan motor pga programvare fel???



Om det vore så väl att en ventil kroknade, men verkar som alla stakar kroknade. DET måste jag säga är en bedrift.......

TBV Thomas wrote:
20km efter chippningen kröktes alla vevstakar pga fel i programvaran. Är inte heller så kul.


Men vad vet jag. Jag har en bondchippad peugeot.


I en volvo vitmotor kroknar orginal stakarna om man laddar på lite för friskt jo, det stämmer. Men Att bara skylla på programvaran tycker jag är fel. Det kan ha varit så enkelt att någon klåpare redan före chipstrimningen varit å justerat lite på wastegaten för att få högre ladd, det förstår inte programvaran då den är förinställd på ett visst grundladd. så plussar man på t.ex 0,2 bar på gaten, blir totala trycket oxå 0.2 bar högre.
Om Man Inte Bottnar Mapsensorn förstås.

Nä eftermarknadssprut ska det va


bilen var endast chippad. allt var i övrigt från fabrik

_________________
Det finns många som sæger att de har fina bilar, men det finns endast en riktig bil och det ær en volvo med beteckningen R


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 17 Oct 2008, 21:55 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 13:35
Posts: 162
civinco har har färdigt mappade BC boxar för alla 1,8t modeller är väl bara att välja å vraka på....

_________________
yeye


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 17 Oct 2008, 22:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31703
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Är motorn pinad, piskad och redan i halvdant skick så lär väl
inte en mappning / chippning göra motorn bättre? =)

Inte kan ni väl utgå från att alla motorer blir så bra som de borde bli
enligt papper och allt? Dom måste väl vara i toppskick för att det ska
lyckas?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 18 Oct 2008, 06:26 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 19 Sep 2007, 21:59
Posts: 355
Location: Åland
MickeM wrote:
Är motorn pinad, piskad och redan i halvdant skick så lär väl
inte en mappning / chippning göra motorn bättre? =)

Inte kan ni väl utgå från att alla motorer blir så bra som de borde bli
enligt papper och allt? Dom måste väl vara i toppskick för att det ska
lyckas?


absolut! toppskick e väl att ta i, men har man en lite halsliten bil vete fan om man inte ska renovera skiten för pengarna istället. sen får man ju tänka på att bilar kan skilja sinsemellan oxå, kan ju spela in på allt från om soppatrycksregulatorn funkar fullt ut till hur skitit luftfiltret e :? Så bara för att man har en given effekt på en bil, är det inte sagt att man automatiskt får samma resultat på nästa.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 18 Oct 2008, 06:32 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 19 Sep 2007, 21:59
Posts: 355
Location: Åland
TBV Thomas wrote:
Hulta wrote:
TBV Thomas wrote:
smaken är som baken.

Kan även nämna en volvo som trimmats hos BSR i södra sverige. Bilen var körd ca 100tkm felfritt. 20km efter chippningen kröktes alla vevstakar pga fel i programvaran. Är inte heller så kul.

som tidigare nämnts turbocenter rockar fett


men snälla,förklara för mej hur du kan kröka ventilen på en sådan motor pga programvare fel???

du verkar inte ha en susning om vad du pratar om skulle ja säga


du har inte en susning om vad du snackar om däremot. Jag har 5 vevstakar som bevisar det. Volvo stakarna standard håller inte för trim. Jag har även 6 andra vänner som gjort exakt samma sak. Förklaring? ja den får du inte av mig. Men jag vet att det blir så. Troligtvis pga för mycket tryck i vevhuset då alla som trimmar volvo motorer fräser kanaler mellan cylindrarna i vevhuset typ. Är inte xpert så ta inte mina förklaringar ordagrant. Men som sagt jag vet att resultatet blir så



Stakarna kroknar av för högt cylindertryck, det har inget med vevhustrycket att göra. Vevhusfönstrena fräser man för att minimera "pumpförluster" mellan cylindrarna när kolvarna går upp och ner, eftersom vitmotorn är konstruerad med en gördel som veven ligger i, så man menar att det är långt för gaserna att gå ända ner i tråget och vända. Doch finns det vissa som tvivlar på att man ska göra så, utan att det bara försvagar blocket. en 5a har ju inga jämna kolvrörelser så...

Min motor har vevhusfönster, mest för att dom fanns i blocket jag köpte. Och den har riktiga stakar 8)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 18 Oct 2008, 15:58 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 24 Oct 2004, 12:36
Posts: 320
Kadettmicke wrote:
TBV Thomas wrote:
Hulta wrote:
TBV Thomas wrote:
smaken är som baken.

Kan även nämna en volvo som trimmats hos BSR i södra sverige. Bilen var körd ca 100tkm felfritt. 20km efter chippningen kröktes alla vevstakar pga fel i programvaran. Är inte heller så kul.

som tidigare nämnts turbocenter rockar fett


men snälla,förklara för mej hur du kan kröka ventilen på en sådan motor pga programvare fel???

du verkar inte ha en susning om vad du pratar om skulle ja säga


du har inte en susning om vad du snackar om däremot. Jag har 5 vevstakar som bevisar det. Volvo stakarna standard håller inte för trim. Jag har även 6 andra vänner som gjort exakt samma sak. Förklaring? ja den får du inte av mig. Men jag vet att det blir så. Troligtvis pga för mycket tryck i vevhuset då alla som trimmar volvo motorer fräser kanaler mellan cylindrarna i vevhuset typ. Är inte xpert så ta inte mina förklaringar ordagrant. Men som sagt jag vet att resultatet blir så



Stakarna kroknar av för högt cylindertryck, det har inget med vevhustrycket att göra. Vevhusfönstrena fräser man för att minimera "pumpförluster" mellan cylindrarna när kolvarna går upp och ner, eftersom vitmotorn är konstruerad med en gördel som veven ligger i, så man menar att det är långt för gaserna att gå ända ner i tråget och vända. Doch finns det vissa som tvivlar på att man ska göra så, utan att det bara försvagar blocket. en 5a har ju inga jämna kolvrörelser så...

Min motor har vevhusfönster, mest för att dom fanns i blocket jag köpte. Och den har riktiga stakar 8)


bra förklaring, mitt nya block hade oxå dessa fönster frästa. Samt viloga stålstakar, smidda kolvar, större ventiler, andra kammar mm. mm. mm. mm. Den funka fint upp till 596hk iaf på E85 dock. vet inte hur mycket man skulle kunna pressa den med 98 oktan. Älskar karaktären på en trimmad femma. Är så skönt och jämnt drag över hela registret ända upp till typ 7500-8000rpm

_________________
Det finns många som sæger att de har fina bilar, men det finns endast en riktig bil och det ær en volvo med beteckningen R


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 19 Oct 2008, 08:23 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 19 Sep 2007, 21:59
Posts: 355
Location: Åland
vad skulle det sitta för ventiler i och kammar i den då? Portad? och ungefär hur mycket laddade du vid 596hk? Hjul eller motoreffekt? Turbo? Låter som du skulle behöva en större turbo på din motor, 600hk kommer man till med mirafräst topp och GLT kammar. Mest nyfiken, inte uppkäftig.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 19 Oct 2008, 10:28 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 31 May 2007, 11:45
Posts: 221
Location: Kalmar Sverige
Hoppas killen som undrade över chip till sin bil fick ett svar, för denna tråd har blivit övertagen av volvofanatiker.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 19 Oct 2008, 21:04 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 19 Sep 2007, 21:59
Posts: 355
Location: Åland
Yeah! trådpiratism! :twisted: Nä, men här får ni en länk. http://www.itsfun.nu/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 19 Oct 2008, 21:04 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 24 Oct 2004, 12:36
Posts: 320
Kadettmicke wrote:
vad skulle det sitta för ventiler i och kammar i den då? Portad? och ungefär hur mycket laddade du vid 596hk? Hjul eller motoreffekt? Turbo? Låter som du skulle behöva en större turbo på din motor, 600hk kommer man till med mirafräst topp och GLT kammar. Mest nyfiken, inte uppkäftig.


omslipade GLT kammar
Större ventiler, portad topp
Ladda nästan 2 bar lite under. Mätaren vobbla en del.
Garett GT35 kullagrad
Extraktorrör i rostfritt
Extern wastegate
Dump modell stor
50mm IC
3" gasspjäll
3" tryckrör
4"downpipe
3,5" avgas
Smidda kolvar
Stålstakar

mm. mm. mm.
Effekten var på hjulen. Minns inte vridet exakt men det var runt 650-720Nm kommer inte ihåg exakt vi bromsa så många ggr.

byggkostand dryga 100.000 dkk med mappning
Allt är det värsta som finns typ. Har inte gjort mycket själv då jag inte ansett mig kunnig nog för att klara av det.
Detta är motor nr 3,

Nr1 krökte alla stakar på E4:an
Nr2 har fel block (2,5L håller enligt vissa inte lika bra så den står)
Nr3 är sjukt najs

_________________
Det finns många som sæger att de har fina bilar, men det finns endast en riktig bil och det ær en volvo med beteckningen R


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 21 Oct 2008, 16:26 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 22 Apr 2007, 15:46
Posts: 471
Location: Mariehamn
Kör: Yz426f
börjar bli mycket OT nu men s*** samma. Vad är orginal effekten i t5-r motorn?

_________________
///M

"Jag har sjuuu inträssän sääxxx o jooordbruuuk, va säger du om he?"


Living my life sideways!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 21 Oct 2008, 20:51 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 24 Oct 2004, 12:36
Posts: 320
225 med overboost i typ 30 sec då är den 240

_________________
Det finns många som sæger att de har fina bilar, men det finns endast en riktig bil och det ær en volvo med beteckningen R


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 21 Oct 2008, 20:51 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 24 Oct 2004, 12:36
Posts: 320
deTRoX wrote:
börjar bli mycket OT nu men s*** samma. Vad är orginal effekten i t5-r motorn?


rättelse T-5R inte T5-R

_________________
Det finns många som sæger att de har fina bilar, men det finns endast en riktig bil och det ær en volvo med beteckningen R


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 21 Oct 2008, 21:50 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 22 Apr 2007, 15:46
Posts: 471
Location: Mariehamn
Kör: Yz426f
TBV Thomas wrote:
225 med overboost i typ 30 sec då är den 240

rättelse T-5R inte T5-R


Åhfan. Inte så illa pinkat. Verkar vara trevliga pjäser. Hur ska ja veta, vet inget om volvo haha :lol:

_________________
///M

"Jag har sjuuu inträssän sääxxx o jooordbruuuk, va säger du om he?"


Living my life sideways!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 22 Oct 2008, 16:07 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 19 Sep 2007, 21:59
Posts: 355
Location: Åland
TBV Thomas wrote:
Kadettmicke wrote:
vad skulle det sitta för ventiler i och kammar i den då? Portad? och ungefär hur mycket laddade du vid 596hk? Hjul eller motoreffekt? Turbo? Låter som du skulle behöva en större turbo på din motor, 600hk kommer man till med mirafräst topp och GLT kammar. Mest nyfiken, inte uppkäftig.


omslipade GLT kammar
Större ventiler, portad topp
Ladda nästan 2 bar lite under. Mätaren vobbla en del.
Garett GT35 kullagrad
Extraktorrör i rostfritt
Extern wastegate
Dump modell stor
50mm IC
3" gasspjäll
3" tryckrör
4"downpipe
3,5" avgas
Smidda kolvar
Stålstakar

mm. mm. mm.
Effekten var på hjulen. Minns inte vridet exakt men det var runt 650-720Nm kommer inte ihåg exakt vi bromsa så många ggr.

byggkostand dryga 100.000 dkk med mappning
Allt är det värsta som finns typ. Har inte gjort mycket själv då jag inte ansett mig kunnig nog för att klara av det.
Detta är motor nr 3,

Nr1 krökte alla stakar på E4:an
Nr2 har fel block (2,5L håller enligt vissa inte lika bra så den står)
Nr3 är sjukt najs

¨
Okej, när får vi se den bilen här då?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 25 Oct 2008, 10:44 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 24 Oct 2004, 12:36
Posts: 320
aldrig troligtvis.

_________________
Det finns många som sæger att de har fina bilar, men det finns endast en riktig bil och det ær en volvo med beteckningen R


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group