Status: Sjötestad, elektronik under planeringsstadie
Då var det dags för min andra båt, U.S.S. Atchison. Baserad på "Atlanta Class Light Cruisers of WWII", skala 1:144 (samma som Quickstep), 114cm lång. Två propellrar plus en bogpropeller, de 8 stora kanonerna går att snurra på då de har varsitt miniservo. Mottagare, fartreglage etc. kommer jag att bygga själv, med den (smått optimistiska) planen att få det klart till sommaren 2009...
Liksom Quickstep är båten byggd helt från scratch, inte från någon byggsats. Letade fram en del bilder (bl.a.
dessa på U.S.S. San Diego) för att få lite mera att utgå ifrån. Utifrån bilderna gjorde jag sedan lite modifikationer och tillägg. Dessutom lyckades jag hitta
schema över ett kamouflage som jag använde. Jag har dock tagit mig väldigt stora friheter i byggandet av båten och gjort som jag velat (och kunnat) istället för som det kanske borde ha varit...
Bygget började direkt efter att Quickstep blivit färdig. Exakt när det var minns jag inte, men omkring millenieskiftet. Arbete låg dock nere några år då jag flyttade till Sverige för att studera. Det gör jag i.o.f.s. fortfarande, men byggandet har kommit igång ändå
Inte bara byggandet hade sina uppehåll, utan även fotograferandet. Så det blir ibland ganska lösryckta bilder, men...
Sommaren 2004 var läget detta. Stabilisatorerna fanns inte på ritningen, och jag bara chansade när jag satte dit dem. Ingen aning om hur stora de skulle vara, var de skulle vara...
Aktern skulle enligt ritningen skulle bara vara en platt, tråkig histora. Något roligare kan man väl göra, tyckte jag...
Ville inte att det skulle spricka när jag borrade och limmade...
Året är nu 2007, och nu ska båten målas! Notera det svarta hålet i fören. Har satt dit en bogpropeller!
Såja, snart kanske den kan komma i vattnet?
Snart och snart, nu är vi inne i 2008. Målningen började närma sig sitt slut. Trodde jag, för jag bestämde mig till slut att måla om med en lite mörkare blå färg. Snablar!
Dessutom ville färgen krypa in under målartejpen
Fick skrapa lite med en kniv. Inte världens bästa målarjobb, kanske, men det duger åt mig... i.a.f. efter att jag målat om det ljusblåa med en lite mörkare nyans...
Bestämde mig plötsligt (efter att ha hittat till motorportalens forum...) att försöka få båten klar till Kanalkalaset 2008. Blev ganska stressigt mot slutet, men jag hann få nästan allt klart på utsidan av båten. Finns dock ingen elektronik i den än... Brevid ligger Quickstep och MiniRadio
Men se! Den flyter, den flyter!
Kör dock med min lilla hemmabyggda 2+2-kanaliga radio MiniRadio. Endast en av de två motorerna samt bogpropellern är inkopplade.
Nästa steg är att designa och tillverka mottagare, fartreglage och styrkontroll för kanoner/rök/ljud. Men först skall jag göra en mindre variant åt Quickstep för att se att det fungerar...