Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 28 Jun 2025, 13:45

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed 21 Sep 2005, 22:57 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
Ny bensin har en rekommenderad lagringstid på max 3 månader innan tillsatserna börjar fälla ut.
Detta för att det som tillsätts inte är riktigt lösligt i bensinen.
Om man har bilen upplagd över vintern så är det dessa ämnen som orsakar problem nästa vår, sommar.
Om bilen står ute med nästan tom tank bildas kondens och du har vattenpärlor i tanken.
Kapell på vintern och det blir mycket möggel i bilen. Fukten konserveras ganska bra där inne.

Någon med bra tips om man vill konservera bilen för vintern?

Fyller på vid bra förslag:
1. Antifreeze på våren för att ta bort vattenpärlor ur förgasaren. (bensintanken)
2. Full tank
3. Starta och kör bilen någon gång
4. Kör aircondition
5. Fylla i maxtryck i däcken, rulla lite på bilen eller ställ bilen på pallbockar
6. ?

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 21 Sep 2005, 23:13 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
En helt ovetenskapig tanke ang. fällningar från bensinen: Om tillsatserna har varit någorlunda jämnt fördelade tidigare så lär de nog blandas så fort bilen rör på sig. Och kanske fylla på en full tank för att undvika kondens? Då har du även sparat in några 100-lappar, för det lär väl full tank kosta när du tar ut bilen på våren, iaf med den här takten på bensinprisstegringen! :|

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 22 Sep 2005, 00:37 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
Starta och kör bilen (på tomgång en stund) kanske 10 minuter eller så varje månad. (det är bra för bilen).
Kör aircondition en stund så torkar inte packningarna. Rulla lite på bilen så slipper du ovala däck nästa sommar.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 22 Sep 2005, 00:52 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
Om du har Corvette gäller följande <a href='http://www.corvetteactioncenter.com/tech/care/storage.html' target='_blank'>--winter--</a>
men om du har BMW så måste du tydligen göra så här, men kanske det gäller alla bilar.

Från en BMW sida
* Förberedelser före avställning
Låt Din BMW verkstad genomföra följande arbeten:
Rengöring och konservering eller efterbehandling av motor, motorrum, underrede,
axlar och aggregat enligt fabrikens föreskrifter. Rengöring av karosseri med
invändig rengöring och vård av lack och krom. Rengöring av motorhuvens,
bagageluckand och dörrarnas gummilister.
Byte av motorolja och oljefilter med driftsvarm motor.
Kontroll av nivå och eventuell komplettering av frost-/korrosionsskyddsmedel i
kylvätskan.
Kontroll av spolarvätskenivån och frostmedelskoncentrationen och eventuell påfyllning.
Fulltankning för att undvika att kondensvatten bildas.
Ökning av lufttrycket i däcken till 3,5 bar, det maximala värdet får emellertid inte överskridas.

* Före avställningen
Värm upp hand- respektive parkeringsbromsen och fotbromsen genom kraftig
bromsning så att bromsskivor och bromstrummor inte korroderar.
Ställ bilen i ett torrt och ventilerat utrymme, lägg i ettans växel och säkra vid behov
bilen med en stoppkil. Dra inte åt hand- eller parkeringsbromsen.
Låt demontera batteriet, ladda det och förvara det på en sval men frostfri plats.
BMW Cabriolet eller BMW roadster
Demontera hardtopen och förvara den separat.
Fäll upp suffletten.

* Under avställningen
Ladda batteriet var tredje månad, annars förstörs det. Varje urladdning särskilt under en längre period reducerar batteriets livslängd.
När bilen tas i bruk
Om batteriladdningen inte indikeras med grönt ska batteriet laddas. Vid gul indikering
måste batteriet bytas ut.
Låt Din BMW verkstad ta hand om det gamla batteriet när Du byter ut det eller lämna in det till ett speciellt insamlingsställe. Fyllda batterier ska transporteras och lagras stående.
Säkra batteriet vid transport så det inte kan falla omkull.
Låt efter montering av batteriet Din BMW-verkstad kontrollera att fästbygel och skruvarna är åtdragna med föreskrivet åtdragningsmoment.

När sommaren läggs till handlingarna
<a href='http://www.automotorsport.se/artikelmall.asp?version=17101' target='_blank'>Vinterförvaring: Idéer för vinteride</a>

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 22 Sep 2005, 12:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
<!--QuoteBegin-TantGron+21 Sep 2005, 23:13 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (TantGron @ 21 Sep 2005, 23:13 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->En helt ovetenskapig tanke ang. fällningar från bensinen:[/quote]
Varför rekommenderar man då fuel stabilizer för att stoppa bildning av fasta produkter som bensin ger och som sätter sig i insprut/förgasare vid avställning inför vintern.

Hört talas om kristallbildning i bensinen.

<a href='http://www.por15.se/skikart12.htm' target='_blank'>Fuel Preservative & Stabilizer</a>

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 22 Sep 2005, 13:48 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
<!--QuoteBegin-Mr X+22 Sep 2005, 12:26 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Mr X @ 22 Sep 2005, 12:26 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> <!--QuoteBegin-TantGron+21 Sep 2005, 23:13 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (TantGron @ 21 Sep 2005, 23:13 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->En helt ovetenskapig tanke ang. fällningar från bensinen:[/quote]
Varför rekommenderar man då fuel stabilizer för att stoppa bildning av fasta produkter som bensin ger och som sätter sig i insprut/förgasare vid avställning inför vintern.

Hört talas om kristallbildning i bensinen.

<a href='http://www.por15.se/skikart12.htm' target='_blank'>Fuel Preservative & Stabilizer</a> [/quote]
Vad jag menade var att mitt bot mot fällning var helt ovetenskaplig, dvs otestad. Det var bara ett ett råd jag fantiserade ihop. Om du säger att bensin och tillsatser delar sig från varandra så ifrågasätter jag det inte det minsta! :)

Ursäktar att jag var otydlig.

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 22 Sep 2005, 14:04 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
<!--QuoteBegin-TantGron+22 Sep 2005, 13:48 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (TantGron @ 22 Sep 2005, 13:48 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> <!--QuoteBegin-Mr X+22 Sep 2005, 12:26 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Mr X @ 22 Sep 2005, 12:26 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> <!--QuoteBegin-TantGron+21 Sep 2005, 23:13 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (TantGron @ 21 Sep 2005, 23:13 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->En helt ovetenskapig tanke ang. fällningar från bensinen:[/quote]
Varför rekommenderar man då fuel stabilizer för att stoppa bildning av fasta produkter som bensin ger och som sätter sig i insprut/förgasare vid avställning inför vintern.

Hört talas om kristallbildning i bensinen.

<a href='http://www.por15.se/skikart12.htm' target='_blank'>Fuel Preservative & Stabilizer</a> [/quote]
Vad jag menade var att mitt bot mot fällning var helt ovetenskaplig, dvs otestad. Det var bara ett ett råd jag fantiserade ihop. Om du säger att bensin och tillsatser delar sig från varandra så ifrågasätter jag det inte det minsta! :)

Ursäktar att jag var otydlig. [/quote]
Kanske det var jag som läste lite slarvigt :D

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group