Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 03 Jul 2025, 17:00

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu 15 Sep 2005, 13:36 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31744
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
<!--QuoteBegin-TantGron+15 Sep 2005, 13:23 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (TantGron @ 15 Sep 2005, 13:23 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> <!--QuoteBegin-MickeM+15 Sep 2005, 13:20 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (MickeM @ 15 Sep 2005, 13:20 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> <!--QuoteBegin-TantGron+15 Sep 2005, 11:27 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (TantGron @ 15 Sep 2005, 11:27 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Men vad var den egentliga vinsten med det hela, jag missade den! [/quote]
UPPTÄCK FÖRDELARNA:
Reducerar bränsleförbrukningen och däckslitaget:
Ett konstant och och korrekt lufttryck garanterar ett
minimalt rullmotstånd, vilket är en förutsättning för en
låg bränsleförbrukning och mindre slitage på däcken.
Vid ett undertryck på 0,2 bar ökar bränsleförbrukningen
med 1% och däckslitaget med 10%, vid ett undertryck
på 0,4 bar ökar bränsleförbrukningen med 2% och
däckslitaget med 30%. [/quote]
Varför kan man inte uppnå ett lika optimalt däcktryck med valig hederlig luft då? [/quote]
När du kör blir däcken varma och luften i däcken värms upp och då ändras dess
volym... "Nitrogen" behöver lite mer variation i temperatur för att ändra i volym.
Så tycker jag mig minnas det från tiden då man pluggade. :D Men jag kan ju ha
missat något väsentligt... Vi kör ju som galningar ändå, så luften eller vad det nu
är i däcken läcker ju ut ändå.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 15 Sep 2005, 14:26 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
Kvävgasmolekylen, eller Nitrogenet, är större än syrgasmolekylen vilket gör det svårt att passera ut genom gummit och springor.
Och det är därför som lufttrycket håller upp till 3 gånger så lång tid än om du fyller däcken med vanlig luft.
I slutänden betyder det längre livslängd för däcket och att rullmotståndet minskar vilket även minskar bränsleförbrukningen.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 15 Sep 2005, 15:19 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Ok, då har jag det klart för mig. Tackar!

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 15 Sep 2005, 16:30 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Tue 08 Mar 2005, 21:38
Posts: 192
Kör: Hårt i kurvorna.
Nitrogen reagerar inte på värme som vanlig luft. När du t.ex. kör på bana värms däcken upp vilket leder till att lufttrycket ökar i däcken. Detta beror (om jag förstått rätt :unsure: ) bl.a. på det att det finns fukt i vanlig luft, som inte finns i tillverkad gas.

Skulle ju vara roligt att pröva på men praktiskt sett är det ju lite svårt. När man t.ex. ska köra på bana så vill man ju oftast ändra på däckstrycket. Man blir ju tvungen att skaffa egna gastuber isåfall :rolleyes: .

_________________
Z3TOR - Love it or leave it


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 15 Sep 2005, 16:36 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
Image

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 15 Sep 2005, 17:13 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
:offtopic:

Mr X signatur:
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h Thomas Treshold, Tågingenjör, 1835"


Måste bara fylla i med en till när jag såg den :)

"640 Kb RAM bör räcka för vem som helst, Bill Gates, 1985"

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 19 Sep 2005, 10:50 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31744
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Mer...

<a href='http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=24331' target='_blank'>http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=24331</a>

/MickeM


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 12 Oct 2005, 16:29 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
Visste du att servostyrningen är den tredje största energislukaren efter vindmotstånd och vägfriktion i din bil.

<a href='http://www.eetuk.com/showArticle.jhtml?articleID=165600437' target='_blank'>Electric power steering</a>

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 12 Oct 2005, 20:15 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31744
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
<!--QuoteBegin-Mr X+12 Oct 2005, 16:29 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Mr X @ 12 Oct 2005, 16:29 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Visste du att servostyrningen är den tredje största energislukaren efter vindmotstånd och vägfriktion i din bil.

<a href='http://www.eetuk.com/showArticle.jhtml?articleID=165600437' target='_blank'>Electric power steering</a> [/quote]
Det märker man på vintern när man har för brått iväg med Blazern.
Måste gasa mer i kurvorna, men det gör man ju ändå, så det går ut på ett. :)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group