Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 03 Jul 2025, 07:25

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat 10 Sep 2005, 17:43 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
Det ska tydligen inte vara luft i däcken utan nitrogen.
Var fyller man nitrogen i däcken på Åland.
Vem blir först att erbjuda det här på Åland?
Kosei K1 Racing har en luftventil och en annan ventil för att fylla i nitrogen! så nu
ska det tydligen vara två ventiler på fälgen.

Nitrogen istället för vanlig luft.

UPPTÄCK FÖRDELARNA:
Reducerar bränsleförbrukningen och däckslitaget:
Ett konstant och och korrekt lufttryck garanterar ett
minimalt rullmotstånd, vilket är en förutsättning för en
låg bränsleförbrukning och mindre slitage på däcken.
Vid ett undertryck på 0,2 bar ökar bränsleförbrukningen
med 1% och däckslitaget med 10%, vid ett undertryck
på 0,4 bar ökar bränsleförbrukningen med 2% och
däckslitaget med 30%.

<a href='http://www.carpart.se/gummiverkstan/nitrogengas.htm' target='_blank'>http://www.carpart.se/gummiverkstan/nitrogengas.htm</a>
<a href='http://www.dackteam.se/Start.asp?Action=ARTICLE&ArticleID=68' target='_blank'>http://www.dackteam.se/Start.asp?Action=ARTICLE&ArticleID=68</a>
<a href='http://www.dackteam.se/Start.asp?Action=ARTICLE&ArticleID=70' target='_blank'>http://www.dackteam.se/Start.asp?Action=ARTICLE&ArticleID=70</a>
<a href='http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1864' target='_blank'>http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1864</a>

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 13 Sep 2005, 21:31 
Offline
Ny
User avatar

Joined: Tue 13 Sep 2005, 21:17
Posts: 1
Nitrogen är engelska för vät gas H2.
Det används i bla. flygplans däck för att det har större molekyler än luft. H2 läcker alltså inte ut som luft när gummit utsätts för stora temperatur skillnader, expanderar eller drar ihop sig.
Tror int de har nån större effekt på bränsle förbrukningen. Men de e klart att risken för små pys e mindre-
Men de låter kanske coolt.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Sep 2005, 12:34 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Det stämmer inte alls att nitrogen är väte (H). Nitrogen heter kväve på svenska (N).

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Sep 2005, 13:04 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
Luften omkring oss består av två ämnen; syrgas (CO2) och kvävgas (N2) även kalllat Nitrogen. Genom att separera ämnena från varandra så kan man använda den rena kvävgasen, d v s Nitrogen, att fylla däcken med.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Sep 2005, 13:31 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Som vid alla kniviga fall rådfrågar jag den kloka webugglan™; <a href='http://susning.nu/Nitrogen' target='_blank'>susning.nu om Nitrogen</a>.

Varför inte fylla däcken med helium istället? Snacka om att lätta bilen, och det måste ju vara äkta ballongdäck det! Sen skulle man ju snacka så roligt om man fick punka... ;)

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Sep 2005, 14:25 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
<!--QuoteBegin-norrlänning+13 Sep 2005, 22:31 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (norrlänning @ 13 Sep 2005, 22:31 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->Nitrogen är engelska för vät gas H2.
Det används i bla. flygplans däck för att det har större molekyler än luft. H2 läcker alltså inte ut som luft när gummit utsätts för stora temperatur skillnader, expanderar eller drar ihop sig.
Tror int de har nån större effekt på bränsle förbrukningen. Men de e klart att risken för små pys e mindre-
Men de låter kanske coolt.[/quote]
Stämmer verkligen det du säger? Väte är den minsta atomen som finns.

Citat från susning:
"Väte, vätgas, symbol H2, är det allra lättaste grundämnet. Det består av vätemolekyler, som var och en är uppbyggd av två väteatomer."
"Väte är universums lättaste ämne. Luften i en kubikmeter väger ca 1300 g medan motsvarande mängd vätgas väger 90 g."

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Sep 2005, 14:29 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
<!--QuoteBegin-TantGron+14 Sep 2005, 14:31 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (TantGron @ 14 Sep 2005, 14:31 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->Som vid alla kniviga fall rådfrågar jag den kloka webugglan™; <a href='http://susning.nu/Nitrogen' target='_blank'>susning.nu om Nitrogen</a>.

Varför inte fylla däcken med helium istället? Snacka om att lätta bilen, och det måste ju vara äkta ballongdäck det! Sen skulle man ju snacka så roligt om man fick punka... ;)[/quote]
Bättre o fylla dom med väte då det är lättare, men då riskerar man väl en hindenburg B)

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Sep 2005, 14:32 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
<!--QuoteBegin-Mr X+14 Sep 2005, 14:04 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Mr X @ 14 Sep 2005, 14:04 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->Luften omkring oss består av två ämnen; syrgas (CO2) och kvävgas (N2) även kalllat Nitrogen. Genom att separera ämnena från varandra så kan man använda den rena kvävgasen, d v s Nitrogen, att fylla däcken med.[/quote]
Fel, det är lite flera ämnen i luft än så <_<

* 78,084% Kväve
* 20,9476% Syre
* 0,934% Argon
* 0,0314% Koldioxid
* 0,001818% Neon
* 0,0002% Metan
* 0,000524% Helium
* 0,000114% Krypton
* 0,00005% Väte
* 0,0000087% Xenon

Källa: <a href='http://susning.nu/Luft' target='_blank'>http://susning.nu/Luft</a>

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Sep 2005, 14:54 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
<!--QuoteBegin-Cambudgie+14 Sep 2005, 14:32 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Cambudgie @ 14 Sep 2005, 14:32 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->Fel, det är lite flera ämnen i luft än så  <_<

* 78,084%    Kväve
* 20,9476%  Syre
* 0,934%    Argon
* 0,0314%    Koldioxid
* 0,001818%  Neon
* 0,0002%    Metan
* 0,000524%  Helium
* 0,000114%  Krypton
* 0,00005%  Väte
* 0,0000087% Xenon

Källa: <a href='http://susning.nu/Luft' target='_blank'>http://susning.nu/Luft</a>[/quote]
Ja det är några % till med s*** i luften.
Du glömde att den 24.09 är det några % lustgas i luften och det är därför alla är
så glada på street race :D

Titta bara på folk för alla står med ett stort smile.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Sep 2005, 14:55 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Det var ett s***ns hårklyveri här, gillar det! :D

Eftersom ni har så j***a bra koll på vad det finns i luften, vad är då återstoden förutom det som står ovan? Det saknas ju hela 0,0002853 procent efter en hastig huvudräkning :P (kontrollräkna gärna!)!

Och nej, det kan inte vara en fis i rymden, för metangasen var redan uppräknad.

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Sep 2005, 16:50 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
<!--QuoteBegin-TantGron+14 Sep 2005, 15:55 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (TantGron @ 14 Sep 2005, 15:55 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->Det var ett s***ns hårklyveri här, gillar det! :D

Eftersom ni har så j***a bra koll på vad det finns i luften, vad är då återstoden förutom det som står ovan? Det saknas ju hela 0,0002853 procent efter en hastig huvudräkning :P (kontrollräkna gärna!)!

Och nej, det kan inte vara en fis i rymden, för metangasen var redan uppräknad.[/quote]Kan det vara någon av dom här kanske :rolleyes:

Nitrogen (N2)
Oxygen (O2)
Argon (Ar)
Carbon Dioxide (CO2)
Neon (Ne)
Helium (He)
Krypton (Kr)
Sulfur dioxide (SO2)
Methane (CH4)
Hydrogen (H2)
Nitrous Oxide (N2O)
Xenon (Xe)
Ozone (O3)
Nitrogen dioxide (NO2)
Iodine (I2)
Carbon monoxide (CO)
Ammonia (NH3)

Källa: <a href='http://en.wikipedia.org/wiki/Air' target='_blank'>http://en.wikipedia.org/wiki/Air</a>

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Sep 2005, 17:16 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31744
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
<!--QuoteBegin-TantGron+14 Sep 2005, 14:55 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (TantGron @ 14 Sep 2005, 14:55 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->Det var ett s***ns hårklyveri här, gillar det! :D[/quote]
:D ... men sen är ju frågan... vilken höjd över havet pratar vi om? :blink:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Sep 2005, 17:24 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
<!--QuoteBegin-MickeM+14 Sep 2005, 17:16 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (MickeM @ 14 Sep 2005, 17:16 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->
... men sen är ju frågan... vilken höjd över havet pratar vi om?  :blink:[/quote]
Sen var ju frågan? var fyller jag däcken med Nitrogen :D

Nitrogen istället för vanlig luft.
UPPTÄCK FÖRDELARNA: Reducerar däckslitaget:
Jag har ett däck som läcker ut luft och nu efter att hela tiden har fyllt på luft så är
däcket helt slut. 3 däck är helt ok och ett helt slut så nog är det viktigt med rätt
luftmängd i däcket. Ett konstant och korrekt lufttryck garanterar ett långt liv på däcket.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Sep 2005, 18:35 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
<!--QuoteBegin-MickeM+14 Sep 2005, 18:16 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (MickeM @ 14 Sep 2005, 18:16 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-TantGron+14 Sep 2005, 14:55 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (TantGron @ 14 Sep 2005, 14:55 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->Det var ett s***ns hårklyveri här, gillar det! :D[/quote]
:D ... men sen är ju frågan... vilken höjd över havet pratar vi om? :blink:[/quote]
Luftens sammansättning i volymprocent vid 15°C och 101325 Pa vid havsnivå.


Källa: <a href='http://susning.nu/Luft' target='_blank'>http://susning.nu/Luft</a>

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Sep 2005, 21:12 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31744
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
<!--QuoteBegin-Cambudgie+14 Sep 2005, 18:35 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Cambudgie @ 14 Sep 2005, 18:35 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> <!--QuoteBegin-MickeM+14 Sep 2005, 18:16 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (MickeM @ 14 Sep 2005, 18:16 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-TantGron+14 Sep 2005, 14:55 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (TantGron @ 14 Sep 2005, 14:55 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->Det var ett s***ns hårklyveri här, gillar det! :D[/quote]
:D ... men sen är ju frågan... vilken höjd över havet pratar vi om? :blink:[/quote]
Luftens sammansättning i volymprocent vid 15°C och 101325 Pa vid havsnivå.


Källa: <a href='http://susning.nu/Luft' target='_blank'>http://susning.nu/Luft</a> [/quote]
Nice, här får man svar på frågor. Va lite vi stackare måste ha att göra dessa
regninga kvällar :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 15 Sep 2005, 09:08 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Tue 08 Mar 2005, 21:38
Posts: 192
Kör: Hårt i kurvorna.
Hur blir det me vinterdäcken, ska man ha kvävgas (nitrogen) eller vinterluft i dom... :ph34r:

_________________
Z3TOR - Love it or leave it


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 15 Sep 2005, 10:23 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
Fråga Bilmacken, kanske får vi Nitrogen i däcken. Många kunder som frågar så .....
Om det är flera som vill ha så kanske det inte är omöjligt att få hit det.

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 15 Sep 2005, 11:27 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Men vad var den egentliga vinsten med det hela, jag missade den!

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 15 Sep 2005, 13:20 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31744
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
<!--QuoteBegin-TantGron+15 Sep 2005, 11:27 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (TantGron @ 15 Sep 2005, 11:27 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Men vad var den egentliga vinsten med det hela, jag missade den! [/quote]
UPPTÄCK FÖRDELARNA:
Reducerar bränsleförbrukningen och däckslitaget:
Ett konstant och och korrekt lufttryck garanterar ett
minimalt rullmotstånd, vilket är en förutsättning för en
låg bränsleförbrukning och mindre slitage på däcken.
Vid ett undertryck på 0,2 bar ökar bränsleförbrukningen
med 1% och däckslitaget med 10%, vid ett undertryck
på 0,4 bar ökar bränsleförbrukningen med 2% och
däckslitaget med 30%.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 15 Sep 2005, 13:23 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
<!--QuoteBegin-MickeM+15 Sep 2005, 13:20 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (MickeM @ 15 Sep 2005, 13:20 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> <!--QuoteBegin-TantGron+15 Sep 2005, 11:27 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (TantGron @ 15 Sep 2005, 11:27 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Men vad var den egentliga vinsten med det hela, jag missade den! [/quote]
UPPTÄCK FÖRDELARNA:
Reducerar bränsleförbrukningen och däckslitaget:
Ett konstant och och korrekt lufttryck garanterar ett
minimalt rullmotstånd, vilket är en förutsättning för en
låg bränsleförbrukning och mindre slitage på däcken.
Vid ett undertryck på 0,2 bar ökar bränsleförbrukningen
med 1% och däckslitaget med 10%, vid ett undertryck
på 0,4 bar ökar bränsleförbrukningen med 2% och
däckslitaget med 30%. [/quote]
Varför kan man inte uppnå ett lika optimalt däcktryck med valig hederlig luft då?

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group