Nåja, bilder fanns det inte fler, bägge hade slarvat bort dem
Flyger var flygklart inför mässan, men oklätt, så det första att göra var
att plocka bort allt som kunde plockas bort och börja slipa upp och
förbereda för klädning. 5 juli började vi.
Efter mässan har flyget legat ett tag pga att vi väntade på klädsel.
Tog ett tag få tag på, vi ville ju ha alu. Kostade 50€ för 2 rullar på 1.8m.
Det blev MonoKote från Roffes i Sthlm.
Slipade till delen och klippte ut en bit som var ca en tum större än vad
som behövs så man har nåt att dra i för att jämna ut veck om såna
skulle uppstå osv.
Man tar bort skyddsfilmen och då blir klädseln mycket mer medgörlig.
Tekniken att värma på klädseln verkar variera lite på vad man skall
klä. Ibland var det bäst börja med att fästa i mitten ordentligt och sen
arbeta sig utåt. Ibland var det att spänna upp med fästpunkter och sen
värma fast resten (med strykjärnet). Detta flyg var föga nybörjarmaterial
då det var mest kurvor och hörn överallt. En Trainer i 40-storlek skulle
vart mycket lättare. Men, klädseln är ju tacksam, man kan värma och
flytta på den om det blir fel. Dock så släpper färgen lätt på MonoKote
så alu-färgen vart kvar ganska lätt, den gick in i träet.
Man gör alltså undersidorna först. Och vi tog lösa delarna först för att
"öva" på innan vi tog flyget. Sen arbetar man helst bakifrån och framåt.
Beroende på modell så klär man i en förnuftig ordning så det blir täckande
och snyggt.
Efter man klätt biten så klippte eller skar man bort resterna så att nästa
klädseln på motvarande sida kunde täcka över klädseln från andra sidan.
Använde sax eller en jävligt vass skalpell för annat funkar skitdåligt och
man måste byta blad för dom slits.
Efter ett längre tag så hade vi några delar mer eller mindre klara.
Det var en faslig tid det tog att klä. Visst, man vänjer sig. Men det var en
del pill och klädseln har en tendens att köra sitt race. Det svåra var just
den delen att det krymper och då blir ovärmd klädseln okrympt och det
gör att det lätt blir veck innan man värmt fast hela biten. Tills dess var
det en fight mellan strykjärnet, biten och den som klädde. =) Svårt? Nej,
om man vet var man ska börja så går det bra, annars var det bara tid
som gick åt.
Nåväl, smågrejerna klara. Nu gällde det att täcka skarver med små
smala remsor så det gick lättare att klä de stora ytorna. Givetvis var
det böjda ytor så det var ju inte bara att värma fast, utan fick skäras
till lite så det följde kurvningarna bättre.
Undesidan av ena vingen nästan klar (finjoxet gör man lite nu och då).
Samt så ha mittenvingen börjat kläs. Är lite skillnad klä något som är
helt klätt i balsa (lätt) jämfört med om det är bara luft mellan, som tex
på vingen. Då gäller det att punkta fast på rätt sätt för att spara tid.
Man får nog dit klädseln, men det är som sagt tiden det hänger på =)
Nästan hela undersidan klar. Tog sin tid! Skevroder temporärt på plats.