Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sun 29 Jun 2025, 18:52

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu 18 Aug 2005, 22:24 
Rutinerad medlem

Man blir så trött. Nu vill jag inte dra alla BMW ägare över samma kam men jag blir så trött på alla dessa nygge BMW raggers.
Nu e det nån blå E30 som har fått sej en fet jälva turbo utan att ha någe annat runt om. Vid gaspådrag (vilket föraren tydligen tycker e skitballt) så stannar 1 eller 2 cylindrar (ingen mappning eller annan ECU) och bilen går som ett j***a arsul. Men pressar på ganska bra ändå (= tydligen en fet snurra som orkar dra 2 cylindrar). Baktänder och spelar s***n.

USCH!

Ska man bygga ska man tamejfan göra det ordentligt.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu 18 Aug 2005, 22:30 
Inventarie

Kör: Impreza GT
Va int så där nu! Utan honom hade du inte haft nåt att skriva om här :)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu 18 Aug 2005, 22:55 
Motorportalare

Huvudsaken det låter... anar jag en gnutta avundsjuka? ;)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 19 Aug 2005, 07:56 
Rutinerad medlem

Inte det minsta. Jag blir bara så förbannad på gloparna som "kan" trimma... Alltså om ni hör den så förstår ni vad jag menar...

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 19 Aug 2005, 08:08 
Motorportalare

Jag ska lyssna efter.. :) Skulle ju kunna gå riktigt bra den där bilen om han mappade om den i så fall! Jag menar, det är inte alla motorer som orkar gå på två!! :D

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 19 Aug 2005, 08:42 
Veteran

Se annan tråd: Det var inte jag! B)

Jag håller med, det är inte så faligt svårt att bygga en vettig BMW turbo, tar bara lite mera pengar samt ett samtal till mig... ;) Jag undrar varför så många kör snikvarianten av turbokonvertering? Dvs ställer om luftmängdsmätaren samt kör med 535 spridare. Detta fungerar ju ganska bra om man laddar lite, men det är den delen folk inte fattar. Att man bara kan trimma lite om man inte gör allt ordentligt.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 19 Aug 2005, 09:36 
Inventarie

"Show" är billigare än "Go"...

Och inte är ni väl ute efter att racka ner på framtidens motorintresserade? :)
Är väl många av dessa som vågar fingra och fippla med motorerna och sedan
tar/tagit steget till israce, folkrace, rallycross, 5h's, RallySprint, StreetRace,
DragRace, osv... så de som inte vågar annat än putsa på bilarna har nåt att
fara och se på? :)

Så länge någon gör något med en bil utan att köra ihjäl folk eller vara rattfulla
så är jag nöjd. B)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 19 Aug 2005, 09:55 
Veteran

<!--QuoteBegin-Misabe+19 Aug 2005, 09:19 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Misabe @ 19 Aug 2005, 09:19 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Jodu, o dessutom har 9 av 10 sisådär 5-6 tums avgasrör, enorm bakvinge, sänkt med 3tum, lågprofildäck (helt utan fjädring alltså) och så räknar man med att ha MINST 100 hp till. De e ju klart man vill gasa lite extra då ?
Kanske jag e för torr, men nog går det utöver min horisont att förstå varifrån alla hästaar då kan komma... ; )

Nåja inte skall man väl slå ner på alla liknande heller. Det finns ju som sagt 1/10 har har gjort ett bättre jobb än så för att få ut extra hp. [/quote]
Nu känner jag mig nästan lite sårad här... Men sen så hävdar ju inte jag att jag har 100 hästar extra heller, tvärtom faktiskt.

Men varför skulle dom inte kunna ha 100 extra ifall dom dessutom har turbokonverterat?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 19 Aug 2005, 10:00 
Inventarie

<!--QuoteBegin-savv3+19 Aug 2005, 07:56 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (savv3 @ 19 Aug 2005, 07:56 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->Inte det minsta. Jag blir bara så förbannad på gloparna som "kan" trimma...
Alltså om ni hör den så förstår ni vad jag menar...[/quote]
Någonstans måste de börja. Man blir inte proffs över en natt. Och så länge de har
lusten, visionerna, idéerna, osv... så kanske dom pratar lite väl mycket. Jag tror
inte dom bryr sig ett dugg om dina kommentarer utan fortsätter har skoj på sitt
sätt. :)

Så varje gång man köper nåt skoj till sin bil är man oftast nöjd med grejen/
grejerna och vill kanske testa (naturligt och skoj), visa upp sig kanske, osv...
typ som när någon accar iväg med sin bil och 99% tycker "idiot" (fast föraren
rycktes med för tillfället).

Så hur man än vänder o vrider på det så fanns/finns det ändå någon som var
före så det den personen (den / du / jag) skaffade så var ju egentligen inte ett
dugg imponerande... :D och borde således göra nåt annat...

Och det är väl inte alltid hästkrafter det handlar om... vad spelar det för roll med
hur många hästkrafter man har om bilen är ful, föraren inte kan köra, eller nåt
sånt? Eller gör det? :) Individuella åländska kommentarer (oftast negativa)...

Viss överdrift och utstickande personer kommer alltid finnas...

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun 25 Sep 2005, 16:03 
Rutinerad medlem

Sluta klaga på budgettrimmarna!

Intresset börjar någonstans. Många som skruvar kanske studerar eller just har börjat jobba och inte har ekonomin till att göra allt ordentligt på en gång.

Det är ett intresse, som även kräver mycket kunskap om man vill göra allt "ordentligt", kunskap som ingen kan ha från början.

Snarare skulle jag vilja påstå att de som bygger "budget" hemma i sitt garage gör ett mycket bättre jobb än de som lägger ut massor med pengar och får allt gjort, just för att de gör så mycket själva. Trial and error, man lär sig, sen kan man göra om och göra rätt.

Många skruvar nog inte bara för att vara "värst" eller "snabbast", utan just för tillfredsställelsen av att bygga någonting själv, se det lira, och lära sig någonting av det hela. Så är det iaf i mitt fall...

Före detta:
6 motorcyklar
7 crossar
3 bilar
6 mopeder

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun 25 Sep 2005, 20:56 
Inventarie

<!--QuoteBegin-petterekman+25 Sep 2005, 16:03 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (petterekman @ 25 Sep 2005, 16:03 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->Sluta klaga på budgettrimmarna!

Intresset börjar någonstans. Många som skruvar kanske studerar eller just har börjat jobba och inte har ekonomin till att göra allt ordentligt på en gång.

Det är ett intresse, som även kräver mycket kunskap om man vill göra allt "ordentligt", kunskap som ingen kan ha från början.

Snarare skulle jag vilja påstå att de som bygger "budget" hemma i sitt garage gör ett mycket bättre jobb än de som lägger ut massor med pengar och får allt gjort, just för att de gör så mycket själva. Trial and error, man lär sig, sen kan man göra om och göra rätt.

Många skruvar nog inte bara för att vara "värst" eller "snabbast", utan just för tillfredsställelsen av att bygga någonting själv, se det lira, och lära sig någonting av det hela. Så är det iaf i mitt fall...[/quote]
Bra sagt!
Jag hör till dem som kikar på nätet, beställer, för bort det mesta (inte ens börjat
trimma än, bara plast :D)... så jag tycker det bara är kul att folk fixar på och har
sig. Om några år är lär vi få se lite annat i bilparken på Åland skulle jag tro...
Skrattar bäst som skrattar sist antar jag =)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon 26 Sep 2005, 08:16 
Rutinerad medlem

Om man jämför bilbeståndet bland 18-25-åringar nu, och för, säg 10 år sedan, eller fast 5 år sedan, så är det nog en hiskelig skillnad på vad som rör sig på de åländska vägarna. Det är mycket mera hastiga saker som susar runt (dock inte till allas förtjusning...), och mycket av det (i just den åldersgruppen) är just hemmatrimmat.

Tänk om 5-10 år till, då kanske vi har flera Fredlunds och Addes som susar runt och rör upp läget i svenska och skandinaviska mästerskapen! :)

Före detta:
6 motorcyklar
7 crossar
3 bilar
6 mopeder

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC + 2 hours