Givet i det här fallet är ju att markägaren gjort bort sig. Det var inte alls bra att han körde på ungdomarna bakifrån.
Dock tycker jag mig inte läst någonstans att det var med vilje han gjorde det, det kan ju mycket väl varit så att han gasat på för att komma ikapp, och när han väl legat bakom så har ungdomarna bromsat eller liknande (i Nyan citeras de ju faktiskt med att ha sagt
Quote:
Vi höll på att stanna
Jag misstänker dock att ungdomarna överdrivit och/eller ljugit ganska friskt här. Att han skulle kört i dem i 100 km/h finns det inte en chans till. Skyltar fanns det, tydligt och klart (oavsett om de är "lagliga" eller inte som någon påpekade i tidningen). Och om det
street säger,
Quote:
En av passagerarna i deTRoX bil har tidigare bott granne med anläggningen, och är enligt markägaren väl medveten om att hästar rör sig där i stort sett dagligen.
samt
Quote:
deTRoX förklarar att han känner till att det är ett "känsligt" område (som ovan nämt av en bra anledning). Passageraren vet att det inte är ok att köra bil där.
är sant så ljuger de ju verkligen i sina uttalanden om att de inte visste att de fick köra där.
Jag tvivlar starkt på att ungdomarna INTE var där för att köra av sig lite. Och om det stämmer är det otroligt fult gjort av dem.
Däremot inte sagt att markägaren gjorde "helt rätt" som vissa messat till tidningen. Han gjorde däremot som majoriteten av människor antagligen skulle gjort i samma situation (och då räknar jag med att ikörningen inte skedde med mening, alternativt att han bara ville puffa på lite) då man i ilskan och med adrenalinet i kroppen inte gör de mest rationella sakerna.
Vad skulle han ha gjort med ett registernr? Han visste säkert lika väl som så många andra att den Åländska polisen hade tagit emot registernumret, knallat ner till Select för att titta om bilen stod där, tagit sig en bulle eller två och gått tillbaka igen. Ägaren till bilen hade ju mycket väl kunnat hävda att någon annan körde bilen, så det var väl lika bra att ta fast honom själv. (Jag förespråkar inte att man tar lagen i egna händer, men när det som i det här fallet rör sig om privat mark, och skadegörelse för stora summor pengar vid upprepade tillfällen, ja då är det en annan fråga.)
Jag blir också arg på att folk säger att han får skylla sig själv, att han borde sätta upp bommar osv. Jag förstår gott och väl om man inte vill sätta upp bommar bara sådär. Det blir betydligt bökigare för honom och andra att använda den vägen om han sätter upp bommar där, och han har väl helt enkelt hoppats att folk ska ha vett nog att inte förstöra hans bana. Dessutom säger han ju själv:
Quote:
Jag avskyr Tillträde förbjudet-skyltar. Jag tycker skogen och skogsvägarna ska vara öppna för folk att röra sig på.
Det är många frågetecken kring det här, och min uppfattning är att ungdomarna har mest orent mjöl i påsen.
Ska bli intressant att följa detta.