Dagbok för min helg på Lunda:
Fredag:
Tvättade bilen båda utvändigt och invändigt. Sedan checkades olja, bromsbelägg och lite annat småpyssel. Packade en verktygslåda så att man kunde fixa en del om något skulle haverera. Samt diverse bra att ha grejer såsom: olja, kylarvatten, stripes, tejp, däcktrycksmätare mm.
Lördag:
Upp klockan halv åtta, åkte med Eckerölinjen 09.30. Körde iland 10.30 lokal tid, sedan iväg mot Lunda flygfält ca. 60 km. Inga problem att hitta, framme ca. 11.15. Kördes friskt på konbanan när jag kom, ca. 30 tal bilar 7 - 8 VW resten Oplar. Studerade körningen och letade sedan upp träffansvarig. För att köra behövdes en licens, en pröva på licens löstes för det humana priset 50 kr.
Sedan var det lunch uppehåll och sedan skulle det köras lite strip. Tyvärr fanns ingen tidtagning, man körde bil mot bil. Var där för att köra konbana, men efter sett några repor kunde jag inte hålla mig

Första rundan mot en Golf 3:a, vid målgång var jag ca. två billängder efter honom (ingen aning vad han hade under huven, men den lät gött iallafall....)
Andra rundan kördes mot en Lupo 1.4 16V (80 - 90 hk), den vann jag med ganska lätt (konstigt

), han hängde ganska bra med till 70, sedan var det bye-bye. Sedan fick det vara bra för mig, åkte och parkerade och gjorde en koll av olja och däckstryck. Kallt hade jag 2.5 bar fram och 2.3 bak, efter två repor 2.6 och 2.3. Gick sedan och tittade på några repor, en rally prepad Ascona gick riktigt bra.
Passade på att köpa lite gti klubben prylar, när shoppen var på plats. Sedan var det äntligt dags för lite konbana! Första varvet var utan tidtagning, och tog det lungt för att kolla in banan. Sedan blev det två omgångar med tidtagning (1.58 samt 1.51). Lupon körde på 1.48, så han tog igen förlusten på strippen med råge!
Sedan blev det en par repor till utan tidtagning, men efter de två första reporna var greppet i mina framdäck borta. Hade tyvärr regummerat fram, hann inte få mina nya fälgar och däck i tid. Men det var skoj ändå, fast det understyrde friskt! Första delen av bana var knixigare (använde mest 2:an) där fungerade det ganska bra, men andra delen var snabbare (använde mest 3:an) och där understyrde det mest.
Därefter var det uppehåll och prisutdelning för de som ställde ut sina bilar. Sedan var det fritt att åka så mycket som möjligt! Labbade med däckstryck och hårdheten i framstörarna, men det hjälpte föga. Men jag slippade nog av några sekunder på den tid jag hade under den officialla tidtagningen. Körde en ca. 10 repor till, säger bara en sak: Fy f*n vad roligt!
Till sist var vi bara två bilar som körde, så det var bara köra direkt igen. Hjälpte sedan till att plocka ihop konerna. Sen var det bara att styra mot Grisslehamn igen, men med ett stort leende på läpparna!
Detta var så roligt att nu skall byggas en bil för bana och lite bus på gatan. Har tröttnat på att kompromissa mellan prestanda och funktionalitet. Min Gti får bli daily driver, och min reservdelsbil skall återuppstå som ban/bus bil. Har redan skaffat en del godis, och resten planeras som allra bäst.
Nästa event med Gti klubben är tvådagars på Kinnekulle den sista helgen i Juli. Äger du en prestanda VW, missa inte detta!
Mvh Johan
"Golf Gti 16V -87, blåmetallic med svart huv och TSW Imola" (Men snart nya fälgar, Rollic ringde idag, nya fälgarna och däcken har kommit!)