Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Mon 16 Jun 2025, 16:10

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 69 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: Honda Civic 1979
PostPosted: Wed 13 Feb 2008, 20:00 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 31 May 2007, 11:45
Posts: 221
Location: Kalmar Sverige
Eftersom alla verkar ha en projekttråd måste väll jag skaffa en också så man inte behöver känna sig utanför.

Bilen är en Honda Civic 1200 EB3 från -79

De som skall göras/görs just nu är att riva toppen. Tvätta å måla upp lite.

Va med grenröret sitt saarinen idag å slakk fåd et blästrat. sen ska de målas å lindas me avgasbandage.

Var också med toppen till allmeck som skall plana, blästra, fräsa säten och slipa ventilerna.

Ha vart till bobil efter packningssats igår.

Ska väll lägg upp lite bidler då..

I garaget.
Image

Huven avlyft.
Image

Ventilkåpan. Inge vidare. Topplockspackningen hade farit. Ingen olja i vevhuset..
Image

Börja jävlas med att få av kammremmen.
Image

Toppen lyft.
Image

Inte allt för äckling. Största ventilerna som får plats.
Image

Insug rengjort.
Image

Målat lite delar. Grillen, Lamp?sarjarna?, ventilkåpan (inte färdig) och kammremmskåpan,
Image

Maskinrummet efter en genomgång med trasa och motortvätt. Inte färdigt.
Image

Inredningen. Ska lägg dit en oldschool varvmätare och montera min fina gammla equalizer. Stereon i handsfacket.
Image

Equalizern.
Image


Last edited by StewOo on Wed 13 Feb 2008, 22:58, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 13 Feb 2008, 20:19 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
ååh, nu tvingar du mig att dra igång ett projekt direkt efter rexen e klar!
din verkar ju dock va i nååågot bättre skick :P

har den där bilen stått på örtvägen förrut?
tycker jag sett den där?

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 13 Feb 2008, 20:22 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 05 Sep 2007, 17:06
Posts: 237
Location: Pålsböle
Yeah! Min gamla pärla! vårda den ömt!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 13 Feb 2008, 20:24 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 31 May 2007, 11:45
Posts: 221
Location: Kalmar Sverige
BuuMi wrote:
ååh, nu tvingar du mig att dra igång ett projekt direkt efter rexen e klar!
din verkar ju dock va i nååågot bättre skick :P

har den där bilen stått på örtvägen förrut?
tycker jag sett den där?


Haha ja de tycker jag nog att du ska göra!
jag har ingen aning var den ha stått, kan mycket väl stått på örtvägen!


bad_droidboy wrote:
Yeah! Min gamla pärla! vårda den ömt!


Hehe jodå du kan vara lugn mikael!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 13 Feb 2008, 20:26 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Thu 17 May 2007, 12:11
Posts: 851
Location: Förorten
Kör: mini
hey soft projekt :) Gillar instrument panelen :P

_________________
Min kluvna personlighet är något som inte jag har att göra med.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 13 Feb 2008, 21:22 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 16 May 2007, 15:38
Posts: 356
Location: Hemma
Kör: Ford p100
ser bra ut :)

_________________
Fordon:
Bmw e36 325 cab "Blue beauty"


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 13 Feb 2008, 21:42 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Thu 26 Jan 2006, 22:04
Posts: 144
Location: mariehamn
en liten eaton skruvkompressor i den där och den kommer att gå som en bäver med senap i revven :D

_________________
"9400rpm"


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 13 Feb 2008, 21:55 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 31 May 2007, 11:45
Posts: 221
Location: Kalmar Sverige
Gozze wrote:
hey soft projekt :) Gillar instrument panelen :P


Hehe jadu de e lite retro=)

Fordracern wrote:
ser bra ut :)


danke, som tycken säger

tummen wrote:
en liten eaton skruvkompressor i den där och den kommer att gå som en bäver med senap i revven :D


Den tanken har slagit mig också. M45an skulle sitta som ett smäck.

Image
Image
(vittu vilke dubbelhaka å ölbuk man fått...)
Skulle det inte vara för att den är i så fint orginalskick skulle de säkert konverteras! Får bra plats om man skulle toppmonterade den!


Last edited by StewOo on Wed 13 Feb 2008, 22:16, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 13 Feb 2008, 21:59 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Thu 17 May 2007, 12:11
Posts: 851
Location: Förorten
Kör: mini
vad gör det om den är orginal :roll: smeta på turbon:P eller hitta en annan motor och trimma? :lol:

Edit: Prelude motor ska väll passa?

_________________
Min kluvna personlighet är något som inte jag har att göra med.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 13 Feb 2008, 22:04 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
säg till om du vill ha reservdelsmotor sen. för min ska ur och säljas :roll::roll:

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 13 Feb 2008, 22:15 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 31 May 2007, 11:45
Posts: 221
Location: Kalmar Sverige
Gozze wrote:
vad gör det om den är orginal :roll: smeta på turbon:P eller hitta en annan motor och trimma? :lol:

Edit: Prelude motor ska väll passa?


Hah nånej skall vara tidsenligt styling/trim!
Dvs hederlig weber men kromat luftfilter.
Har i tankarna att beställa ett sådant kit och en kamm med Mugen spec. (256 duration and 416 lyft)

Preludemotorn passar inge vidare i första generationen (1973-79). Passar bättre i senade karosser

BuuMi wrote:
säg till om du vill ha reservdelsmotor sen. för min ska ur och säljas :roll::roll:


Va är de för årsmodell då? Är ju en EB3 i min (78-79) men mycke prylar e samma som EB2an.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 13 Feb 2008, 22:19 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Thu 17 May 2007, 12:11
Posts: 851
Location: Förorten
Kör: mini
Sug motor och kormat luft filter är det juh inte häller någge fel på :) vad för weber ska du ha eller. tror jag har en weber 36/36 stående liggandes som du kan få billigt :P

_________________
Min kluvna personlighet är något som inte jag har att göra med.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 13 Feb 2008, 22:22 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
jag har hört att det är en '77a men det är inte säkert eftersom förra ägaren TRODDE det var det så :P

det enda jag vet om den där bilen är att den har vart på vägen 2001 tror jag det var?

och sen att det är dubbla GSXR föggar på den och ett 2" avgas (som dock är borta nu men) sen vet jag inte så mycket mer om den. vet att det har vart en portad och planad topp på den också men den har inte jag. och har ingen aning om var den e :P
har startat motorn en gång och den gick fint =)

men lådan är slut..

du får höra av dig bara om du behöver nåt!

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 13 Feb 2008, 22:22 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 31 May 2007, 11:45
Posts: 221
Location: Kalmar Sverige
Gozze wrote:
Sug motor och kormat luft filter är det juh inte häller någge fel på :) vad för weber ska du ha eller. tror jag har en weber 36/36 stående liggandes som du kan få billigt :P


Jasså du har en sån du!? Hade tänkt mig en DGV 32/36, alltså en stående med manuell choke. MEn en 36/36a skulle sitta fint, måste bara slipa lite mera på insuget bara! Va e de för skick på den? Du sku kunna maila nå bild på den å på betäckningen så jag kan checka upp lite!

BuuMi wrote:

du får höra av dig bara om du behöver nåt!


Jag får komma ut te skogen så vi får reda ut va de e för en maskin riktigt. Är nog intresserad av dedär förgasar systemet och avgaset.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 13 Feb 2008, 22:27 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Thu 17 May 2007, 12:11
Posts: 851
Location: Förorten
Kör: mini
StewOo wrote:
Gozze wrote:
Sug motor och kormat luft filter är det juh inte häller någge fel på :) vad för weber ska du ha eller. tror jag har en weber 36/36 stående liggandes som du kan få billigt :P


Jasså du har en sån du!? Hade tänkt mig en DGV 32/36, alltså en stående med manuell choke. MEn en 36/36a skulle sitta fint, måste bara slipa lite mera på insuget bara! Va e de för skick på den? Du sku kunna maila nå bild på den å på betäckningen så jag kan checka upp lite!

BuuMi wrote:

du får höra av dig bara om du behöver nåt!


Jag får komma ut te skogen så vi får reda ut va de e för en maskin riktigt. Är nog intresserad av dedär förgasar systemet och avgaset.


jag har för mig att det var en 36/36 men kan kolla och ta bild samt om jag har rätt :D

_________________
Min kluvna personlighet är något som inte jag har att göra med.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 13 Feb 2008, 22:42 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 31 May 2007, 11:45
Posts: 221
Location: Kalmar Sverige
Gozze wrote:
jag har för mig att det var en 36/36 men kan kolla och ta bild samt om jag har rätt :D


Är troligtvis en 36/36 DCD eftersom de sålts mest till volvotrimmare.
de e me mekaniskt 2steg. Bra för mig som kör så försiktigt så kommer ändå bara gå på ena porten..Tills Buumi dyker upp bakom me sin vita krexx, då får man durka!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 13 Feb 2008, 22:48 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
Quote:
Tills Buumi dyker upp bakom me sin vita krexx, då får man durka!

hah ;)

jag läste i reg papprena jag hitta just att den väger 750kg orginal :D
sinnessjukt vad en B16 VTEC maskin och en liten lättning skulle kunna göra mycket :D

usch va sugen jag blev nu på att börja på den lille :P
inte bra att se allt som händer ute i världen alla ggr!

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 13 Feb 2008, 22:59 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 31 May 2007, 11:45
Posts: 221
Location: Kalmar Sverige
BuuMi wrote:
jag läste i reg papprena jag hitta just att den väger 750kg orginal :D
sinnessjukt vad en B16 VTEC maskin och en liten lättning skulle kunna göra mycket :D

usch va sugen jag blev nu på att börja på den lille :P
inte bra att se allt som händer ute i världen alla ggr!


japp dom e lätta som faen! Men att lätta blir inte allt för lätt. Inge mycke till isolering i dom. Men lite kan man ALLTID ta bort!

Finns ganska mycke konverterade i amerrikatt, här har du en länk så du kan dregla lite:P

http://www.1stgencivic.org/1stgeneratio ... _swaps.htm


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 13 Feb 2008, 23:05 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Thu 17 May 2007, 12:11
Posts: 851
Location: Förorten
Kör: mini
s***n vilken nice sida :) Extraktor rör borda du juh sattsa på med kan juh bli en rolig bil! hur många hk har dom orginal?

_________________
Min kluvna personlighet är något som inte jag har att göra med.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 13 Feb 2008, 23:14 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 31 May 2007, 11:45
Posts: 221
Location: Kalmar Sverige
Gozze wrote:
s***n vilken nice sida :) Extraktor rör borda du juh sattsa på med kan juh bli en rolig bil! hur många hk har dom orginal?


Orginalgrenröret är faktist riktigt okej utformat men skulle vara kul att bygga ett extraktor. Nytt system skall iaf byggas för det gammla börjar bli lite rostigt. 2" tror ajg blir lagom med 2 burkar=)

De är 52hk och 68Nm i min så en effektökning med 50%, alltså 76hk/102Nm blir inte allt för svårt. Så mycket är det orginal i RS modeen som har samma topp som jag fast min blir lite portad nu. Och har ju som sagt tänkt beställa en Mugen kamm som är snarlik med RS´en.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 69 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group