Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Mon 16 Jun 2025, 20:38

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 132 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun 20 Jan 2008, 15:44 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
hakkapelitta wrote:
jaha, efter en vecka med mer eller mindre konstanta motgångar så avslutar vi i motorns tecken då..

har inte lyckats få bilen att gå bra så jag undersökte saker lite närmare idag, och efter ett komptest så kan man ju konstatera att mina farhågor besannades.. tog komptest på alla cylindrar å kompen varierade friskt från 6.2 till 9.5 (med en konstig tillfällig topp på 11 oxå) över cylindrarna.. Så nu blir det väl att lyfta toppen då å hålla tummarna för att den inte behöver planas (då den redan e maxplanad), sedan beroende på hur det ser ut så gäller väl antingen att köpa ny maskin att bygga på, byta ringar å gasa, lr ja... m3 motor ska väl gå ner i skiten ;). Sen räcker inte bromscylindern riktigt till så de blir att införskaffa större sån me..

alltid bara utgifter... Nå nu drar ja till svearike så ja slipper tänka på skiten för ett tag...

känner igen det där ! :?

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 20 Jan 2008, 23:02 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 10 Mar 2007, 03:25
Posts: 170
Location: Hammarland
hmm, har börjat drömma lite om man skulle börja samla på sig delar för att bygga en riktigt potent sugmotor me sprut på... å vad skulle inte då vara mera porrigt än det här

Image
rullspjäll!! inte mycket som stör luftflödet på full spjällvinkel där heller... :o


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 20 Jan 2008, 23:27 
Offline
Avancerad medlem

Joined: Sun 02 Dec 2007, 21:51
Posts: 132
Skulle vara jävligt nice med en riktigt vass sugis :) Men vad kostar inte dom där spjällen :shock:

_________________
Ronnie Jansson
04575692232


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 21 Jan 2008, 18:44 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 10 Mar 2007, 03:25
Posts: 170
Location: Hammarland
Ronnie wrote:
Skulle vara jävligt nice med en riktigt vass sugis :) Men vad kostar inte dom där spjällen :shock:


hehe, ja jag frågade på skoj och om man säger som så, de kändes nog bättre när man kunde drömma :? 25-30000 sek för fyrcylindrigt... :roll:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 21 Jan 2008, 18:56 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Thu 17 May 2007, 12:11
Posts: 851
Location: Förorten
Kör: mini
hakkapelitta wrote:
Ronnie wrote:
Skulle vara jävligt nice med en riktigt vass sugis :) Men vad kostar inte dom där spjällen :shock:


hehe, ja jag frågade på skoj och om man säger som så, de kändes nog bättre när man kunde drömma :? 25-30000 sek för fyrcylindrigt... :roll:


Holy helvite det måste väll finnas billigare? eller köp Folkrace trattar :D

_________________
Min kluvna personlighet är något som inte jag har att göra med.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 21 Jan 2008, 21:09 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 10 Mar 2007, 03:25
Posts: 170
Location: Hammarland
Gozze wrote:
Holy helvite det måste väll finnas billigare? eller köp Folkrace trattar :D


hehe, jo blir nog bara webrar för mig, fördelen me de där e ju att ingen spjällaxel stör luftflödet, men om man e envis så finns ju slidspjäll från cosworth v8:or oxå, då kanske man kommer undan me 7000 :P


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 22 Jan 2008, 20:26 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 17 Sep 2007, 17:13
Posts: 345
Location: Sund
hakkapelitta wrote:
Roope wrote:
kom ihåg till att du måste kunna stänga av bilen med nyckel på besiktningen ifall du tänker koppla tändingen till mittkonsolen.


huvudströmbrytare måst fungera då va??


den behöver inte stanna på nyckel enbart.. men däremot ska den inte gå å starta utan nyckel.. men sen vet ja att d e under en viss årsmodel som d e godkänt utan nyckeln.. för min gammla ford escort mk1 hade ja 3 knappar.. pump,tänd å start.. d gick bra.. men då hade ja rattlåset i funktion...

_________________
Tommy...
http://www.garaget.org/Twist_Turbo
-------
Opel Vectra turbo 4x4 som bruksbil
Volvo Amazon 2d raceprojekt
Daihatsu (diehard) Rocky OFFROAD


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 22 Jan 2008, 22:16 
Offline
Rutinerad medlem

Joined: Thu 06 Oct 2005, 12:45
Posts: 269
Twist_Turbo wrote:
hakkapelitta wrote:
Roope wrote:
kom ihåg till att du måste kunna stänga av bilen med nyckel på besiktningen ifall du tänker koppla tändingen till mittkonsolen.


huvudströmbrytare måst fungera då va??


den behöver inte stanna på nyckel enbart.. men däremot ska den inte gå å starta utan nyckel.. men sen vet ja att d e under en viss årsmodel som d e godkänt utan nyckeln.. för min gammla ford escort mk1 hade ja 3 knappar.. pump,tänd å start.. d gick bra.. men då hade ja rattlåset i funktion...


tyckte att dom prata om rattlåset när jag skulle besikta en gammal escort utan nyckel...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 26 Jan 2008, 18:54 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 10 Mar 2007, 03:25
Posts: 170
Location: Hammarland
tommyksen wrote:
tyckte att dom prata om rattlåset när jag skulle besikta en gammal escort utan nyckel...


men rattlås kan de ju inte vara lag på? det e väl bara ett stöldskydd??

men på tal om annat, har nån nummret till basses motor??


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 26 Jan 2008, 22:09 
Offline
Ny

Joined: Tue 20 Mar 2007, 22:34
Posts: 6
Location: Jomala
Du har pm


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 27 Jan 2008, 22:50 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 10 Mar 2007, 03:25
Posts: 170
Location: Hammarland
farmarn wrote:
Du har pm


tackar!

Ja, nu har jag rivit motorn, konstaterat att det har vart duktigt me kondens i cylindrarna då den stått, dessutom har en cylinder vart halvt fylld me vatten så det e gravrost i den, gick inte att hoona bort.. Utöver det så konstaterade jag att de inte alls va smidda kolvar i den, så tänkte ja tillbaka å kom på att förra ägaren sa enbart högkompskolvar (smidda måst ja ha hittat på sjäv i lyckoruset då bilen va nyinförskaffad :P).

Så en extra motor införskaffades, hade en som stod hemma i maskinhallen från en gammal 318i som ja slaktat tidigare, så rang upp ägarn till den å sa att jag sku ta bort den från hans samvete mot en liten summa pengar. Dock var även den drabbad av kondens, inte lika farligt, men ändå, i värsta fall går den att borra för mahle kolvarna från den andra motorn...

Och sen har jag en tredje motor i delar som jag får se om det blir någon affär av..

Så de som behöver göras nu är att något block behöver borras alternativt bara hoonas, båda topplock är inlämnade för kontroll, sedan blir det troligen att använda insprutstoppen då ja har lite framtidsplaner på MS med lite special lösningar... :twisted: (Nån hade nämt att projekt har en farlig tendens att spåra ur :roll: )


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 01 Feb 2008, 22:43 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 10 Mar 2007, 03:25
Posts: 170
Location: Hammarland
nja, har gjort lite överläggningar nu å kommer nog lägga igång 1,8l motorn som ja har me veven från den gamla ->2l sedan håller jag allt så billigt som möjligt, sedan i mån om pengar å motivation så köper ja kanske bort en tredje maskin me smidda kolvar, balanserar ALLT i den motorn å mäter upp allt på tusingen/grammet utan kompromisser å lägger mc-föggar på den.

Men de som är beställt nu är

-nya packningar i hela maskin
-4-puck sinter
-nya bakstötar
-större huvudbromscyliner

så blir väl börja slänga ihop allt om en par veckor..


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 01 Feb 2008, 22:50 
Det där med Mc föggar?vet du nån som fått det att lira?har läst om flera som gett upp..Dubbla webrar rätt bestyckade är så nära insprut man kan komma :D


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 01 Feb 2008, 23:30 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 10 Mar 2007, 03:25
Posts: 170
Location: Hammarland
Volvo mannen wrote:
Det där med Mc föggar?vet du nån som fått det att lira?har läst om flera som gett upp..Dubbla webrar rätt bestyckade är så nära insprut man kan komma :D


någon jag känner personligen.. nej

någon utan rullande landsväg annars.. nope

men i min teori så borde det gå att bestycka dom med en bredabandslambda å tillgång till en sjujävla massa munstycken, sen måste man bygga om till vajerstyrning på spjällaxeln och få föggarna att lira tilsammans m.m. Ingenting e omöjligt och om man inte försöker så får man aldrig veta :D

men som sagt, det blir först när/om det kommit en ny motor till garaget.. Annars e det ju MS som gäller, med då vill jag göra det hela till ett slutarbete i skolan me sprutet som styr allt och egna spjällhus, värre kammar, dubbla spridarrader m.m. (ja vet att de e overkill, men handlar mera om att få det att fungera med egna teorier)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 01 Feb 2008, 23:58 
Ja dom jag läst om som försökt så har bytt till ms eller vems.Vistt finns det dom som lyckats.men tror du sparar in dom gråa håren ett tag om du kör insprut :D Men kanske du är den som lyckas med mc föggar :wink:


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 11 Feb 2008, 22:13 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
här har du ju reservdelsbil också : )


http://www.wccc.fi/forum/viewtopic.php?t=1861

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 11 Feb 2008, 22:57 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 10 Mar 2007, 03:25
Posts: 170
Location: Hammarland
BuuMi wrote:
här har du ju reservdelsbil också : )


http://www.wccc.fi/forum/viewtopic.php?t=1861


jo om de int vore för att frakten på trailer lägger på dubbla priset ytterligare... Sen har jag plockat alla delar som passar från en sån kaross redan ;)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 17 Feb 2008, 21:40 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 10 Mar 2007, 03:25
Posts: 170
Location: Hammarland
nu har lite hänt igen...

plockade isär båda motorer i molekyler, rengjorde allt, plockade upp på hyllor och städade upp hela verskstan (tog nätta 8 dryga timmar att reda upp hela verkstan när man gjorde det lite noggrannare :shock: )

allt på hyllor, blev lite saker när man va klar..
ImageImage
Image

sen målade jag ett av blocken (pensla hammarlack, jätte fint :wink: ) och satte ja nya stötar bak och då det inte finns särskilt mycket till ett gammalt as så blev det stötar från en saab 900, så ny hänger inte fjädrarna i luften när man lyfter upp bilen :D

det som väntar imorrn är 5l div. skruvar till motorena som ligger i avfettning som ska rengöras, sedan ska ett av blocken in på borrning då även 1,8l motorn led av gravrost.. :x


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 17 Feb 2008, 22:46 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 04 May 2006, 18:00
Posts: 257
Location: Mariehamn
Roligt att se att det går framåt för dig Aron!

Börjar bli några år sen vi slirade med den nere hos er där i Espholm :lol:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 18 Feb 2008, 13:20 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 10 Mar 2007, 03:25
Posts: 170
Location: Hammarland
RayMysterio wrote:
Roligt att se att det går framåt för dig Aron!

Börjar bli några år sen vi slirade med den nere hos er där i Espholm :lol:


tackar, jo börjar bli nåt år sen ja själv slira me den :? , nå ska bli skönt sen när den e klar så kan man börja me nå nytt ist...


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 132 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group